Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur flytta med serienummer till mjukvaror?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har köpt en ny Mac och har då flyttat över program och dokument till den nya datorn men lösenorden för en del program följer inte med. Hur hittar jag lösenorden i mingamla dator. Har kollat Keychain men lösenorden finns inte där heller.

Senast redigerat 2011-04-06 18:55
  • Medlem
  • 2011-04-05 08:35

I /Program/Verktygsprogram/Nyckelhanteraren om du menar lösenord. Licensnummer får du nog mata in igen.

Sist jag bytte dator använde jag migration assistant och då följde allt med.

Använde migration assistant men allt följde inte med. Får väl göra ett nytt försök.

OK, Serienummer är mera korrekt.

Lösenord är till för att kunna i huvudet och inte ha nerskrivet eller sparat någonstans.

Ursprungligen av Thomas Magnusson:

...men lösenorden för en del program följer inte med...

Program brukar inte ha lösenord. Menar du serienummer till programmen?

Jag undrar för att vi kanske borde ändra trådens rubrik i så fall.

/Mod

Då är rubriken justerad.

/Mod

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-06 19:38

Vissa saker kommer inte med, vilket så klart är lite irriterande. Vilka program gäller det? Är det många?

  • Medlem
  • 2011-04-06 20:27

Klonar man över en dator till en annan brukar det mesta följa med. Jag (miss-?)uppfattade att TS hade en ny dator och hade flyttat saker manuellt. Det enda jag har misslyckats med vid en klon är att få med Apple Remote Desktop i sin helhet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-12 10:48

Det finns ett program som heter "SuperDuper" som klonar över en hårddisk till en annan - fullt ut.
Det tar med även med licensnummer och nummer/namn och mac-nr på hårddisken som ofta vissa programlicenser refererar till.

Problemet är om du har en annan dator-modell, så måste du lösa problemet med rätt system - .

Vet ej om man i "efterhand" kan "byta" system via en vanlig systemskiva - utan förluster - har aldrig testat själv, men för mig har det funkat att skifta HDiskar mellan olika datorer. Har man plats för mer än 1 HD kan man köra programmet från HD 2 ( vet ej varför detta funkar - men det gör det)

T ex CS2 - funkar ej på annan dator - det har även hårdvarans serienummer i sin licenskoll, vilket jag tror de ändrat på i senare CS-versioner eftersom det inte är kompatibelt med ISO 5 000 - " gällande backup".
( hade själv ett datorhaveri ca 2006 och då uppdagades att all Retrospect-backup var värdelös p g av detta - Adobe bjöd mig på studio 8 som plåster på såren (4 dgr jobb )- det var då jag hittade SuperDuper som en heltäckande lösning för framtiden)

Själv använder jag SuperDuper som en "totalbackup" - där jag en gång i halvåret speglar startdisken till en fysisk lös - som jag förvarar på annat ställe. Om det blir en krasch kan jag byta HD - och vara igång på 3 minuter.
Löpande backup kör jag en gång per timme med retrospect - på alla "work-files" utom mailen. Alla mina work-files ligger på en annan HDisk-volym - så det går alltid att kombinera med en utbytt HD.

Personligen tycker jag att det är mycket bättre att ominstallera alla programmen från skivorna för då VET man att allt blir rätt.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-04-12 13:06

Vilka program gäller det?
Har du inte serienr till dessa sparade någonstans?

1
Bevaka tråden