Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte logga in

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Mac mini server (Leopard 10.6.3)
Har skapat adminkonto och några testkonton
Kunde ansluta från laptop via airporten

Men när jag loggade ut och sedan skulle logga in i servern igen gick det inte. Är 100% säker på att jag använder rätt lösen. Jag loggade då in med ett testkonto jag skapat med WG manager och det gick bra. Men detta har ju inga adminrättigheter. Försöker då starta WG manager från testkontot och server admin men båda kraschar när jag försöker logga in med den ursprungliga användare som hade adminrättigheter. Känns som ett jobbigt moment 22.

Finns det något jag kan göra via Terminal?
Jag lyckas skapa konton i system prefs -> accounts och väljer där att de ska kunna administrera datorn. Men det är väl inte samma konton som administrerar servern?

Hur gör jag nu? Måste jag installera om hela servern och hur gör jag det enklast?
Har ingen FW800 sladd och även om jag hade det så behöver jag ju FW400 i andra änden eftersom jag har en stationär G5:a och inget annat att starta upp från. Mac minin har ju ingen Superdrive. Eller kan jag göra ominstallation via USB-anslutning?

Nåt säger mig att något rättighetsdirectory måste flushas för att jag ska kunna komma in igen. Men vad och hur? Har inte jobbat med denna server förut.

Hjälp!

Senast redigerat 2011-04-09 07:01

Kom på att jag kanske kunde påtvinga en omkonfiguration genom att ta bort .AppleSetupDone filen.
Jag gjorde det från en single user startup och fick möjlighet att börja om från början. Men direkt efter konfigurationen krävde servern inloggning.

Jag provade då adminlösenordet jag precis satt men det funkade återigen inte. Däremot gick det att logga in med samma testanvändare som jag hade INNAN jag gjorde omkonfigurationen. Det är ju uppenbart att det någonstans ligger en uid/pwd-fil som kanske är korrupt eller som måste bort. Sökte på detta och hittade sidor om "netinfo" och att denna nidb-fil ibland kan skapa problem. Men det var för en annan version av servern och denna netinfo-katalog finns inte i katalogen /var/db/

Hur sjutton blir jag av med den gamla användar-dabatasen så att jag kan börja om från början?
Eller måste jag ominstallera alltihop?

Jag kan alltså logga in med test-användaren vid omstart av servern. Sedan kan jag gå till Accounts och klicka på hänglåset för att byta till adminkontot. Det är förkryssat att denna användare kan administrera datorn. Men varför kan jag inte logga in med samma anv/lösenord vid uppstarten?
Jag kan även logga in med adminkontot i Terminal

Senast redigerat 2011-04-09 07:56
  • Medlem
  • 2011-04-12 12:51

prova från Single user mode att mounta disken
/sbin/mount -vuw /
sen ladda Directoryservice:
launchctl load /System/Library/LaunchDaemons/com.apple.DirectoryServices.plist

passwd "kortnamnet på användaren som du ska ändra lösenordet på"

Sen kan du slänga keychains för användaren

1
Bevaka tråden