Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pdf-fil tar bort vissa tecken vid utskrift

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Järfälla
  • 2011-04-11 17:01

Jag får pdf-fil från ett speciellt ställe "utifrån" som jag måste skriva ut.
Då försvinner vissa tecken: t ex alla 3:or och alla u:n

Håller på bli galen!

Gäller flersidiga beställningslistor med priser som jag hanterar flera gånger per dag. Nu får jag jämföra med skärmen och fylla i saknade tecken för hand på utskriften... Kul - inte!

Vet inte om jag kan hjälpa den som genererar pdf-filen, om det är någon enkel inställnig? Har någon varit med om detta och har botemedlet? De sitter säkert på pc.
Ser i Dokumentegenskaper att de använt Arial TrueType och Inkluderad delmängd, kodning Identity-H. Jag har Arial, men kanske är det annan version.

Har försökt spara om pdf-filen får det inte att funka ändå.

Hoppas på att någon hjälpsam kunnig råkar läsa detta...

Tack på förhand!
Cajsa

  • Medlem
  • 2011-04-11 20:00

Skriver du ut med Acrobat eller Reader?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2011-04-11 20:39

Acrobat 9 Pro. Har du någon idé??

Det finns en omväg som funkar. Öppna i Illustrator och skriva ut, sida per sida. Men ack så omständligt!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-04-11 20:58

Skriv ut från Acrobat till ny PDF. Kan funka. Tänk på att inkludera alla teckensnitten = välj rätt joboption. Ser detta då och då med PDF från vissa kunder på vissa ripar på jobbet. PDFen har något som ripen/skrivaren inte tycker om.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-11 20:58

När du öppnar filen i t.ex Acrobat Pro - ser den likadan ut där? Öppnar du den i förhandsvisning eller reader?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2011-04-11 21:01

På skärmen ser det bra ut. Nåt med händer alltså vid utskrift.

Förstår inte frågan "förhandsvisning eller reader"... Jag öppnar i Acrobat Pro.

Fortsätt klura tack!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-04-11 21:24
Ursprungligen av Cajsa:

Förstår inte frågan "förhandsvisning eller reader"... Jag öppnar i Acrobat Pro.

Det finns i ditt fall tre möjliga sätt att öppna pdf:er
- Acrobat Pro (vilken Acrobat-produkt som helst egentligen)
- Adobe Reader (Adobes gratisläsare)
- Apples Förhandsvisning som följer med MacOSX (Preview på engelska)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-11 21:05

I Acrobat Pro, prova att under avancerat - Optimize Pdf.
Välj fonts - unembedd all fonts? vad händer då?

Alternativet är kanske att skriva ut det från förhandsvisning och se om problemet kvarstår?

Sitter du på en mac?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2011-04-11 21:39

Ja, jag sitter på Mac.

Per automatik öppnas alla pdf-filer med Acrobat Pro.

När jag testar öppna i Förhandsvisning försvinner teckena på skärmen, precis som på utskriften alltså. (samtliga "3" och "u")

Provade "Pdf-optimering", kryssade i "Frigör inte något teckensnitt" - ingen skillnad.

Gav det någon ledtråd?

Fler förslag?

Ursprungligen av Cajsa:

När jag testar öppna i Förhandsvisning försvinner teckena på skärmen, precis som på utskriften alltså. (samtliga "3" och "u")

Tror inte det sitter i skrivaren eftersom du får problemen redan här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-11 21:49

Vilket program kommer utskrifterna från? dvs innan Acrobat Pro.

(än så länge har jag ingen aning, om det inte ligger i skrivaren)

Jo, kolla en grej till från förhandsvisning kan du skapa en ny pdf från utskriftsdialogen, kolla om det är någon skillnad?

  • Medlem
  • 2011-04-11 21:55

Testa att skriva ut till postscript?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-11 21:59

Vad är det för skrivare?

Det verkar vara två olika typsnitt med samma namn. Ena typsnittet är i datorn och det andra i skrivaren. I vanliga fall överförs texten och man använder skrivarens typsnitt. I 99% av fallen är det inga problem, men ibland kan det bli strul, t.ex. att typsnittet i skivaren inte är komplett. Då måste man tvinga skrivaren att ta emot typsnittet från datorn för att komma runt problemet.

Senast redigerat 2011-04-12 10:14
  • Medlem
  • Järfälla
  • 2011-04-12 08:34

En Brother laserskrivare (HL-2170W), men har även provat på Epson A3 bläckstråle (Photo 1290). Rätt gamla trotjänare...

Blir samma sak på Epsonskrivaren! Gav det någon ledtråd?

Vet du/ni hur man tvingar en skivare? Med barnen funkar det med mutor, hur funkar en skrivare? Två skrivare som vägrar dessutom...

Ja något med typsnittet måste det ju vara.

Det finns alltså inget jag kan tipsa företaget som genererar pdf-filerna om?!

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2011-04-12 11:43

Frågan är om det är hos mig eller i pdf-filen. Kan jag göra något, eller ska jag be underleverantören göra något? I så fall vad?

Vad är det för program originalfilen är skapad i? Vilket OS?

Hur skapades PDF filen? PS? PDF direkt från programmet?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2011-04-12 12:15

Har ingen aning om vilket program underleverantören sitter i, men med all säkerhet pc.
Själv kan jag inte "pc-program", men de gör säkert på enklast möjliga vis.
Vilket program jobbar med ordrar i?

Kollar Dokumentegenskaper på pdf-filen: står "PDF-framställning: Oracle PDF driver" version 1.4 (Acrobat 4.x)

Vill inte börja gorma med dem om felet ligger hos mig.

Själv kör jag OS 10.6.7

Har ingen lösning så där men undrar om det kan hänga ihop med

http://www.99.se/mac-os-x/286087-spara-pdf-ger-olasbara-pdf-dokument-i-mac-os-x-10-6-7-a.html

eftersom du kör 10.6.7

En del gör pdf'er på PC och tredjepartprogram (ej Adobe). Dessa är ofta helt blanka om man öppnar dom med Mac och Förhandsvisning.
Det är som vanligt (som när det gäller video t.ex.) - Apple följer standarder och ISO stenhårt - när filer ej håller standard/ISO så är det kört.

Ursprungligen av Zimmerman:

En del gör pdf'er på PC och tredjepartprogram (ej Adobe). Dessa är ofta helt blanka om man öppnar dom med Mac och Förhandsvisning.
Det är som vanligt (som när det gäller video t.ex.) - Apple följer standarder och ISO stenhårt - när filer ej håller standard/ISO så är det kört.

Åtminstone när det gäller Förhandsvisning/Preview är det fullständigt fel. Den implementerar bara begränsade delar av PDF-standarden (som inte är en standard, utan flera)

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2011-04-12 13:03

Blankt är det inte, bara några ynkliga tecken som saknas.

Ja, det skulle ju kunna ha att göra med 10.6.7-pdf-buggen. Men tvärtom, att pdf-filer inte funkar när de landar i mitt systemet. (de andra verkar ha omvänd problematik).

Jaja, jag får väl fortsätta gå via Illustrator... Då blir det rätt vid utskrift i alla fall.

Tack för era försök till hjälp!

Det har med 99% sannolikhet inte att göra med 10.6.7-buggen att göra, utan antingen på att PDF-filen i sig är felaktig, eller, att Mac OS X har buggar i utskriftshanteringen.

Det faktum att den visas och öppnas korrekt i både Illustrator och Acrobat indikerar det senare.

Hursomhelst, prova med att öppna Acrobats programinställningar och under sektionen "Sidvisning" kryssar du ur "Använd lokala teckensnitt" (för att tvinga fram användningen av de inkluderade

Funkar inte det kan du prova antingen att skriva ut som bild (se kryssrutan i bifogad fil) eller labba med de tre första kryssrutorna i utskriftsrutan "Avancerat"

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2011-04-15 07:25

"Använd lokala teckensnitt" hjälpte inte, dock "Skriv ut som bild". Om du visste hur detta underlättar!??! Fan va du är bra!!

Och tänk att jag aldrig ens sett den där kryssrutan.

Hallelujamoment!

  • Medlem
  • 2011-04-15 16:25
Ursprungligen av Cajsa:

Om du visste hur detta underlättar!??! Fan va du är bra!!

Du hänger inte i Adobeforumet i vanliga fall, va...

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2011-04-15 16:54

Nej, jag har inte tid att hänga i några som helst forum! Jobbar dygnet runt.

Var det något speciellt?

  • Medlem
  • 2011-04-15 17:04

Haha, jag menade bara att om du gjorde det hade du redan vetat att Richar är fena på pdf-flöden (bland annat).

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2011-04-15 17:32

Jo, Richard känner jag till. Det har ju hänt några gånger att jag frågar här... En klippa!

1
Bevaka tråden