Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur styra NAS från iPad?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lindome
  • 2011-04-09 18:19

Ursäkta formulering utav rubrik.
Men min tanke är att ha en nas server hemma, som jag har till min mbp ipad och iphone.
själva tanken är att huvudlagringen sker på nas servern(filmer musik) och jag skall kunna köra itunes på min ipad ifrån nas servern.
Alltså, Ipaden är väggmonterad, ska kunna köra itunes, välja musik,som är lagrad på NAS Servern och ljudet kommer ut ur min hembio system.
Vad behöver jag?
Har tänkt köpa en LaCie 2big Network 2 2TB med följande specifikationer:

Nätverks/transportprotokollFTP, SMBProtokoll för administration på distansHTTP, HTTPS, FTPKompatibilitet med nätverkstjänsterApple Bonjour Protocol, DHCP, FTP, Server Message Block (SMB), Apple File Protocol (AFP), HTTP, HTTPSFunktionerWake on LAN (WOL), printserver, iTunes-server, BitTorrent Client, UPnP Media ServerStandarder som följsDLNA CERTIFIED
Fungerar detta och hur?
Mycket tacksam för hjälp
Mvh

Rubriken är ändrad. Så svårt att komma på en beskrivande rubrik var det inte.

/Mod

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-04-09 18:40

Enklaste lösningen för musik: Lägga till musik ifrån din NAS i iTunes på din MBP som du sedan styr med din iPad via Apples program "Remote".
Sedan behöver du en Airport Express (alternativt ta din MBP) och koppla in i ditt hembio system.

  • Medlem
  • Lindome
  • 2011-04-09 19:07

Okej men jag vill att all lagring ska ske iifrån NASEN. Att jag på någotvis bara liksom "Connectar mitt itunes i ipaden till itunes" i nasen eller så på något sätt..
Men fungerar denna nasen för detta?
MVh

Ursprungligen av rawx:

Okej men jag vill att all lagring ska ske iifrån NASEN. Att jag på någotvis bara liksom "Connectar mitt itunes i ipaden till itunes" i nasen eller så på något sätt..
Men fungerar denna nasen för detta?
MVh

Som kainen beskriver det så får du ju all lagring på NASen. Däremot har du ju inte iTunes i NASen, det måste du ju ha på din Mac. iTunes i iPaden är ju bara en musikaffär, du använder som kainen skriver Remote till det.

  • Medlem
  • Lindome
  • 2011-04-09 20:18

Förlåt, förtydliga inte iTunes utan någon vilken musikspelare som helst!!
Och vill helst inte köra någon remote visa då mbp inte ens kanske är tillgänglig elleranvänds till något annat!
Mvh

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-04-09 20:29

Du kan aldrig använda iPod-appen i din iPad om du vill gå utanför iTunes. Jag hade isåfall rekommenderat dig att du hade köpt appen "Filebrowser" till din iPad, från vilken du sedan browsar in på din NAS och kan då streama ljud och video direkt till din iPad från din NAS.

Om du sedan vill skicka ljudet från din iPad till din stereo så gör du det via AirPlay-funktionaliteten och då behöver du antingen en Airport Express eller en AppleTV 2 för att ta emot ljudet och spela upp det på din stereoanläggning.

  • Medlem
  • Lindome
  • 2011-04-10 18:41
Ursprungligen av zinned:

Du kan aldrig använda iPod-appen i din iPad om du vill gå utanför iTunes. Jag hade isåfall rekommenderat dig att du hade köpt appen "Filebrowser" till din iPad, från vilken du sedan browsar in på din NAS och kan då streama ljud och video direkt till din iPad från din NAS.

Om du sedan vill skicka ljudet från din iPad till din stereo så gör du det via AirPlay-funktionaliteten och då behöver du antingen en Airport Express eller en AppleTV 2 för att ta emot ljudet och spela upp det på din stereoanläggning.

Det är något mer i den stillen jag är ute efter! Så länge jag kan utesluta min mbp helt ur kedjan! Den kan ju liksom vara kvar på jobbet eller liknande! Har ni några tips på bra "nasare" eller är den lacie ett bra val? Erfarenheter??

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-04-10 20:25
Ursprungligen av rawx:

Har ni några tips på bra "nasare" eller är den lacie ett bra val? Erfarenheter??

Personligen gillar jag Drobo, jag kör en Drobo FS själv.

Drobo - Drobo FS

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-04-10 22:17
Ursprungligen av rawx:

Det är något mer i den stillen jag är ute efter! Så länge jag kan utesluta min mbp helt ur kedjan! Den kan ju liksom vara kvar på jobbet eller liknande! Har ni några tips på bra "nasare" eller är den lacie ett bra val? Erfarenheter??

För det användningsområde jag tror att du ska ha den i så tror jag en Drobo blir onödigt dyr Jag gjorde själv en hel del efterforskningar inför mitt köp av NAS och det fanns egentligen bara två val, Synology eller Qnap. Köper du en NAS från någon av dessa två så får du väldigt mycket för pengarna och du kommer garanterat inte bli besviken.

Jag kör en Synology NAS (ur den "sämsta" serien) och är toknöjd. Det finns en app till iPad (DS audio) som fungerar som musikspelare från NAS:en till iPad. Även utanför nätverket (om du öppnar rätt portar i routern).
Vad jag inte vågat än (då jag kör airplay rätt av, via iTunes) är att låta NAS:en indexera filerna i mitt iTunes-bibliotek (så där kanske man får välja).

Ett annat litet tips är att koppla Apple Camera connector (USB) direkt till din stärkare (om den har USB in) för att på så vis skippa den halvtaskiga dac:en i paddan.

  • Medlem
  • Lindome
  • 2011-04-11 19:36

jag har precis beställt en buffalo terastation duo 2tb och hoppas den kommer fungera bra, den hade en hel del tjänster och var ganska prisvärd, snöade in mig på att den hade display också vilket är ett "utseende +" i mina ögon.
Tips på appar som kan streama material ifrån nas vore toppen.
Over and out!

  • Medlem
  • Lindome
  • 2011-04-15 22:49

Hittat en go lösning, Tagit hem FTP program ifrån app store. Så jag kan streama musiken, men hur gör jag för att få så att jag enbart väljer musiken på ipaden men ljudet kommer ut ur högtalarna?

Hej, vet inte om denna tråd fortfarande är aktiv. Men oavsett så kör jag en lösning som kan vara intressant för dig.

- Jag har en NAS (Netgear Stora) med stöd för DLNA (Home - DLNA) och UPnP, vilket jag tror även din NAS har.
- På min NAS har jag lagrat samtliga musikfiler (mp3) som jag sedan accessar via iTunes från en HTPC i vardagsrummet
där den är kopplad till TV och stereo.
- På ytterligare två platser i huset har jag AirportExpress med tillhörande aktiva högtalare installerade
- Dessutom har jag en iPod Touch, gen 3.
- På denna iPod Touch (funkar även med iPhone och iPad) har jag installerat UPnP klient från AppStore. PlugPlayer för 38:-.
Det finns flera andra, även gratis. Men denna är den bästa hittills.

Mina möjligheter är då flera

A. Använda iTunes i datorn som spelare och:
1. Via HTPC köra ut direkt i högtalare i vardagsrummet
2. Spela samma musik via iTunes och Airplay till de övriga AirportExpress i huset
3. Styra allt sammans via Apple Remote i iPod Touch

B. Skippa iTunes och accessa NAS direct från iPod Touch med PlugPlayer och:
4. Låta musiken från PlugPlayer gå ut via phonokontakten i min iPod Touch till hörurar eller högtalare
5. Låta musiken gå via Airplay i iPod Touch till valfri Airport Express i huset
6. Jag har även bärbara, batteridrivna högtalare i trädgården till vilket jag kan koppla in min iPod Touch via phono och spela musik vid poolen.

Kan verka lite rörigt i min beskrivning, men funkar klockrent i alla lägen och dessutom kan jag kombinera flera av alternativen ovan. Samt att barn, hustru och vänner med iPhones kan också nå musiken om jag tillåter det.

Som Brasse i Fem Myror skulle ha sagt: "E' inte det det bästa"

/JHa

Senast redigerat 2011-11-21 17:06
1
Bevaka tråden