Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Itunes konverterar cd till format min cd-spelare inte läser

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-15 20:34

När itunes läser in musik från cd-skivor som inte är itunes konverteras de och går sedan inte bränna och spela upp i annat än itunes-anslutna media. Varför?
Jag har en himla massa musik som från början inte är itunes, finns det något sätt att åtgärda det?

Mest troligt för att de du försöker spela upp filerna med inte klarar av att spela upp filer av acc, som är det format som är standardinställningen när man importerar musik till itunes.

Eller så har du valt att skapa acc-filer av all din musik i itunes, vilket ger samma problem som vid import av skivor i itunes med standardinställningarna i itunes.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-01-16 21:01

och hur löser man detta? Skulle precis fråga samma sak i forumet. All musik i iTunes funkar inte på min bilstereo vilket är ett jäkla problem.

Hur läser man det då?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-01-16 21:07

Du kan ju bränna filerna som MP3 från iTunes.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-16 21:44

Gå till menyn iTunes > Inställningar > Allmänt > Importinställningar. Där kan du välja vilket format låtar ska konverteras till när du importerar dem. Standardinställningen är AAC, vilket är ett mycket bra format som fungerar nästan överallt. Det verkar som att din bilstereo inte klarar av AAC dock och då är det bättre att använda det lite äldre MP3, som många fler spelare klarar av.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-01-17 03:38

Ok, men med importera menar ni bränna dem på skiva eller?? Jag vill kunna lägga dem på ett usb ( bilstereon klarar usb uppspelning)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-17 04:42

Importera = hämta in till iTunes och konvertera till ett specificerat format. När du lägger in musik i iTunes från en ljud-CD så importerar du den, d.v.s. kopierar in de okomprimerade filerna från CD:n och konverterar dem till AAC, MP3, ALAC eller vad du nu har valt för format.

Markerar du en låt i iTunes och väljer Visa info från Arkiv-menyn, ser du där vilket format låten är i.

Lägger du MP3-filer på ett USB-minne så kan nog bilstereon spela upp dem, till skillnad från AAC-filer (filändelse .m4a) som inte går att spela överallt. Du behöver alltså ändra din importinställning så att MP3-filer skapas hädanefter och så får du importera all musik från dina ljud-CD igen. Sedan har du dem i MP3-format och borde kunna använda dem vart du vill.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-01-17 13:21

ok, så jag måste ha orginalfilerna? Vissa låtar är nedladdade så jag har lagt till dem i itunes biblioteket och sen raderat originalfilen

Funderar på att skita i hela projektet och bara köpa en fm sändare till ipoden

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-17 14:04

Om du bara lägger in låtarna i iTunes genom att dra in dem från Finder, har de inte konverterats om - då har de bara kopierats in i biblioteket som de är. Det är bara när du aktivt väljer det som det konverteras om - antingen genom att importera låtarna från en ljud-CD eller genom att markera en låt och välja det från Avancerat-menyn.

Som sagt - markera en låt och välj Visa Info från Arkiv-menyn så ser du vilket format den är i. Låtar man laddar ner är oftast i MP3-format och i så fall ska dessa funka redan.

Du behöver inte originalfilerna för att kunna göra om dem till MP3, men om du en gång till konverterar till ett komprimerat format (såsom MP3, AAC) något som redan är konverterat tidigare till ett komprimerat format, blir det inte alls bra kvalitet. Man bör bara konvertera okomprimerade eller förlustlöst komprimerade filer (AIFF, WAVE, Apple Lossless (ALAC), FLAC, etc).

  • Oregistrerad
  • 2011-04-07 17:16

Jag undrar något liknande. Jag har en gammal cd-spelare i min bil som vägrar läsa något annat än orginal cd-skivor samt skivor brända med .wma i windows mediaplayern. Jag undrar nu om det är möjligt på något vis alls att bränna en cd i OSX på samma sätt som windows mediaplayern gör på en pc??

Jag har lyckats konvertera om låtarna till .wma från .mp3, men ej lyckats bränna dom så att cd-spelaren kan spela upp dom.

Hur gör jag?

Ursprungligen av Elajtenworld:

...ej lyckats bränna dom så att cd-spelaren kan spela upp dom.

1. Berätta vad du redan har provat - hur du har bränt - så slipper du få samma tips en gång till.

2. Äger du något "brännar-program", t.ex Toast?

  • Oregistrerad
  • 2011-04-07 19:25
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

1. Berätta vad du redan har provat - hur du har bränt - så slipper du få samma tips en gång till.

2. Äger du något "brännar-program", t.ex Toast?

Jag har testat i itunes, att bränna som musikskiva. Har testat att göra brännbar mapp i osx och bara dra in låtarna och har testat att bränna musikskiva i toast titanium 10 alla skivor blir "error"i bilen, men när en polare bränner låtarna som wma i win media playern så funkar det.

Ursprungligen av Elajtenworld:

...har testat att bränna musikskiva i toast titanium 10...

Om du nu har gjort dig besväret att konvertera filerna till WMA, varför väljer du då att bränna en musikskiva? Då är ju inte filerna WMA längre - då konverteras musiken tillbaka till cd-audio-format.

Använd dina WMA-filer och bränn en dataskiva i Toast i stället, så funkar det nog mycket bättre.

  • Oregistrerad
  • 2011-04-08 00:17
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om du nu har gjort dig besväret att konvertera filerna till WMA, varför väljer du då att bränna en musikskiva? Då är ju inte filerna WMA längre - då konverteras musiken tillbaka till cd-audio-format.

Använd dina WMA-filer och bränn en dataskiva i Toast i stället, så funkar det nog mycket bättre.

Ok. Ska testa om det går

  • Oregistrerad
  • 2011-04-09 03:07

Fungerade ikke. Provade också att bränna låtarna i Music Man, som också konverterat dom till .wma. Funkade inte heller

Hur ska jag göra för att bränna dom på samma sätt som windows mediaplayern gör i win 7?

Det finns flera alternativ (t.ex Mac only, Mac/PC-hybrid, ISO9660, osv) när du bränner dataskiva i Toast.

Den står nog på "Mac only" som standard. Det lär inte funka - du bör nog välja ISO.

Vilken valde du?

  • Oregistrerad
  • 2011-04-09 17:28
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det finns flera alternativ (t.ex Mac only, Mac/PC-hybrid, ISO9660, osv) när du bränner dataskiva i Toast.

Den står nog på "Mac only" som standard. Det lär inte funka - du bör nog välja ISO.

Vilken valde du?

Jag valde både mac/pc och iso.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-04-09 16:36

Det kan ju vara så att din brännare ligger lite "off" på spåret, och din bilspelare lite "off" spåret åt andra hållet.
Min Macmini är mycket bättre på att läsa brända skivor än min iMac....

1
Bevaka tråden