Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Mail, skickat-katalogen syns inte

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sverige
  • 2010-12-18 21:37

Katalogen Skickat syns inte i Apple Mail. Kontot är uppsatt som IMAP men min e-post server tillåter inte skickade mail att sparas där, så per automatik borde ju en skickat katalog skapas lokalt. Kan man skapa en egen skickat katalog?

Mac OS X 10.5 kör jag på en MacBook

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-12-18 22:50
Ursprungligen av Peppe:

Katalogen Skickat syns inte i Apple Mail. Kontot är uppsatt som IMAP men min e-post server tillåter inte skickade mail att sparas där, så per automatik borde ju en skickat katalog skapas lokalt. Kan man skapa en egen skickat katalog?

Mac OS X 10.5 kör jag på en MacBook

I Inställningar : kontot du använder : Brevlådefunktioner, om du klickar ur Spara skickade brev på servern, hamnar de inte lokalt då?

  • Medlem
  • Sverige
  • 2010-12-19 13:12

Det är precis det jag har gjort, men på den här maskinen med 10.5 så syns inte skickat katalogen som sagt. På min andra maskin med 10.6 syns den.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-12-19 19:34
Ursprungligen av Peppe:

Det är precis det jag har gjort, men på den här maskinen med 10.5 så syns inte skickat katalogen som sagt. På min andra maskin med 10.6 syns den.

Eftersom du har IMAP skulle jag testa att radera kontot och lägga in det igen. Jag har för mej att den skapar mapparna lokalt när kontot skapas, och att man måste sedan gå in och välja om Skickat/Papperskorgen ska ligga på servern. Men det kanske är olika på 10.5 och 10.6...

  • Medlem
  • 2010-12-20 04:43

Du får gå in och mappa upp vilken mapp på servern som skall motsvara skickat. Finns under inställningar/konton. Sen bör du även välja att mail sparar dina mail lokalt också, vilket gör att du kan använda mail lokalt, utan att vara ansluten till internet.

  • Medlem
  • Sverige
  • 2010-12-20 08:33

Nu har jag testat raderat kontot, men det är samma sak.

Korsriddaren: Jag har försökt förstå hur jag ska mappa vilken mapp som ska motsvara skickat men jag hittar inte hur jag ska göra det.
Finns ju bara alternativet spara skickade meddelanden på servern, vilket min ISP inte tillåter, jag missar nog något väsentligt och enkelt här kan jag tro.

  • Medlem
  • 2010-12-20 09:05
Ursprungligen av Peppe:

Nu har jag testat raderat kontot, men det är samma sak.

Korsriddaren: Jag har försökt förstå hur jag ska mappa vilken mapp som ska motsvara skickat men jag hittar inte hur jag ska göra det.
Finns ju bara alternativet spara skickade meddelanden på servern, vilket min ISP inte tillåter, jag missar nog något väsentligt och enkelt här kan jag tro.

Trust me det går. Råkade själv ut för problemet sist jag installerade om min morsas dator, även den med IMAP-koppling. Så här säger hjälpen i mail:

"Om brev inte lagras på förväntat ställe på e-postservern
Om du har ett IMAP-konto (Internet Message Access Protocol) och anger i kontoinställningarna att kopior av brev (utkast, skickade, skräppost eller borttagna) ska sparas på IMAP-servern kan du upptäcka att brev inte sparas där du förväntade dig det på e-postservern.

Här är några tillfällen när brev kanske inte finns där du förväntar dig det:

När Mail sparar brev på servern letar programmet efter specifika brevlådor, efter namn, där breven ska placeras. Om Mail inte hittar dessa brevlådor på servern försöker programmet skapa dem. Om Mail inte kan skapa dem på servern går det inte att spara breven. Mail kanske t.ex. letar efter brevlådan Skickade brev på servern för att placera skickade brev där. Om Mail inte hittar brevlådan Skickade brev på servern försöker programmet skapa den. Om det inte går att skapa brevlådan sparar programmet inte några kopior av breven du skickat.

En möjlig lösning på problemet är om det finns en annan brevlåda på IMAP-servern (t.ex. Skickade objekt) som innehåller de meddelanden du letar efter. Du kan ange att Mail ska spara skickade brev i den brevlådan. Det gör du genom att markera brevlådan (i listan under kontots namn och symbol) i Mail-visningsfönstret, välja Brevlåda > Använd den här brevlådan till och sedan välja Utkast, Skickat eller Skräppost. Du kan välja valfri brevlåda på IMAP-servern till att spara utkast, skickade brev, borttagna brev och skräppost.

Om du ändrar kontoinställningarna så att kopior av brev inte längre sparas på e-postservern finns brev sedan inte längre kvar där de brukade finnas. Exempel med skickade brev: Om du sparar skickade brev på servern och sedan ändrar inställningen till att spara dessa brev på datorn kommer brevlådan Skickat att ändras och endast innehåller brev som sparas på datorn. Brev som sparats på servern visas inte längre i brevlådan. I stället visas dessa brev under kontots namn och symbol längst ner i brevlådelistan, i en brevlåda som heter Skickade brev.

På motsvarande sätt ändras brevlådan Skickade brev till att endast innehålla brev som sparats på servern om du ändrar från att spara skickade brev på datorn till att spara dem på servern. De brev som sparats på datorn visas då i en brevlåda som heter Skickade brev följt av kontonamnet inom parentes, t.ex. Skickade brev (MobileMe-konto)."

  • Medlem
  • Sverige
  • 2010-12-20 09:41
Citat:

Om du ändrar kontoinställningarna så att kopior av brev inte längre sparas på e-postservern finns brev sedan inte längre kvar där de brukade finnas. Exempel med skickade brev: Om du sparar skickade brev på servern och sedan ändrar inställningen till att spara dessa brev på datorn kommer brevlådan Skickat att ändras och endast innehåller brev som sparas på datorn. Brev som sparats på servern visas inte längre i brevlådan. I stället visas dessa brev under kontots namn och symbol längst ner i brevlådelistan, i en brevlåda som heter Skickade brev.

Det är precis det här jag är ute efter som jag inte får att funka. På min MBP med 10.6 funkar det där "Skickade brev" finns lokalt som en katalog. På den andra maskinen som är en MB med 10.5 finns/syns inte katalogen "Skickade brev"

TS, fick du någon lösning på detta nån gång?

  • Medlem
  • Sverige
  • 2011-03-30 18:49

Nej, jag har inte fått någon rätsida på det ännu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-08 15:25

Ok, nu skummade jag bara så jag kanske säger något korkat.
Jag har varit med om att man inte får upp en Skickat korg på ett nytt konto. Det är dock bara om jag har haft andra konton i Mail. Avaktivera alla andra konton och skicka ett mail. Nu ska det dyka upp en Skickat-mapp till ditt nya konto.

  • Medlem
  • Sverige
  • 2011-04-08 15:28

Ok, ska testa det vid tillfälle, jag meddelar senare hur det går.

  • Medlem
  • 2011-04-08 20:19
Ursprungligen av Peppe:

Ok, ska testa det vid tillfälle, jag meddelar senare hur det går.

Det kan också vara så, t e x om du har egen domän och webhotell, att skickatmappen heter SENT och inte skickat. Då följer man guiden jag postade och mappar skickat mot SENT istället om det nu är det som är applicerbart. Vad som händer sen är att SENT-mappen som sedan synts under strukturen i ditt IMAP-konto i vänsterkolumnen försvinner och nu finns bara en mapp för skickade meddelanden. Den heter nu skickat om du har svenskt OS. Likadant går att göra med andra mappar, t e x spam och annat. Hoppas det löser sig för dig.

  • Medlem
  • Sverige
  • 2011-04-10 10:15

Jag tror jag löst det nu... min ISP använder roundcube som webmail och kontot som skickat mappen inte syns för är tydligen så att inställningarna var på finska och nu när jag ändrade språket till svenska via webmailen så funkar det.

Jag hade bara satt upp kontot via Apple mail eftersom webmailen egentligen inte används alls.

Tack till dig Korsriddaren.

1
Bevaka tråden