Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur gör man ett bildspel?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är ganska mycket nybörjare med webbdesign och skulle behöva lite hjälp med hur man gör ett bildspel. Jag har googlat massor men fattar ingenting! Jag vill göra ett bildspel där ett tiotal bilder visas automatiskt med tonad övergång. Finns det någon som kan förklara på typ "nybörjarnivå"? Har ingen erfarenhet av Javascript eller Flash, bara XHTML och CSS...

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Ursprungligen av johan_tanying:

Tror att det står en del i den här tråden: http://www.99.se/webdesign-utveckling/276312-feedback-pa-portfolio.html

Hmm, vart då? Jag har skummat igenom hela tråden men hittar bara diskussioner kring hennes hemsida, inget om något bildspel? Eller?

Ursprungligen av josefinehelen:

Hmm, vart då? Jag har skummat igenom hela tråden men hittar bara diskussioner kring hennes hemsida, inget om något bildspel? Eller?

Sök på "thickbox" i nämnda tråd. (Har själv ingen aning om sånt här men vet att just bildspel diskuterades.)

Tack för länken! Men fattar inte riktigt ändå. Hur gör jag?!

Ursprungligen av josefinehelen:

Men fattar inte riktigt ändå. Hur gör jag?!

Klicka på de olika bildspels-varianterna som finns på den sidan. Välj ut en som du tycker är snygg, och som fyller den funktion du önskar. Ladda ner den och läs instruktionerna.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2011-04-08 13:21

Tack för länken Jesper! Kommer ha stor nytta till mitt projekt.

Du måste kunna JavaScript om du ska göra hemsidor på 2010 talet

Ursprungligen av =JoNaZ=:

Du måste kunna JavaScript...

Nja, tack vare alla fina Javascript-bibliotek (som t.ex jQuery eller Mootools) så kan man göra väldigt mycket, utan att själv behöva kunna så mycket Javascript.

  • Medlem
  • Sverige
  • 2011-04-08 15:33

En lite enklare variant, kan vara bra att testa som nybörjare kanske:
Enkelt bildspel med Javascript / Att lsa / Oktavilla

Ursprungligen av Peppe:

En lite enklare variant, kan vara bra att testa som nybörjare kanske...

Det är inte mycket svårare att använda någon av jQuery- eller Mootools-varianterna än att använda den. Och de är oftast mycket snyggare också.

För att kunna mootools måste man kunna javascript. För att kunna jquery räcker det med att kunna jquery (som dessutom är fult och icke objectorigenterat).

Ursprungligen av =JoNaZ=:

För att kunna mootolls måste man kunna javascript...

Nej, det måste man inte.

För att kunna använda en enskild funktion med hjälp av Mootools eller jQuery så behöver du inte kunna någonting om varken javascript eller javascript-biblioteket.

Exempel:
Man vill använda "Slimbox" (en lightbox-liknande bildvisning)
- Man laddar ner och placerar en CSS-fil och två javascript i en viss mapp, och länkar till dessa i sidans "head"
- Man lägger till en "rel"-tagg i bildlänkarna på sin sida
- Klart

Det kallar inte jag att behöva kunna Mootools eller javascript.

Det handlar om att använda färdiga mallar/funktioner.
Det handlar om att kunna följa en enkel instruktion för just den mallen/funktionen.
Man behöver inte kunna Mootools utan och innan för detta.
Jag hävdar precis tvärtom - du behöver inte kunna ett dugg om varken javascript eller Mootols för att använda den funktionen.

Det är möjligt att du behöver större kunskaper för andra funktioner. Men för en enkel bildvisning eller bildspel behöver du inte kunna speciellt mycket.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, det måste man inte.

För att kunna använda en enskild funktion med hjälp av Mootools eller jQuery så behöver du inte kunna någonting om varken javascript eller javascript-biblioteket.

Exempel:
Man vill använda "Slimbox" (en lightbox-liknande bildvisning)
- Man laddar ner och placerar en CSS-fil och två javascript i en viss mapp, och länkar till dessa i sidans "head"
- Man lägger till en "rel"-tagg i bildlänkarna på sin sida
- Klart

Det kallar inte jag att behöva kunna Mootools eller javascript.

Det handlar om att använda färdiga mallar/funktioner.
Det handlar om att kunna följa en enkel instruktion för just den mallen/funktionen.
Man behöver inte kunna Mootools utan och innan för detta.
Jag hävdar precis tvärtom - du behöver inte kunna ett dugg om varken javascript eller Mootols för att använda den funktionen.

Det är möjligt att du behöver större kunskaper för andra funktioner. Men för en enkel bildvisning eller bildspel behöver du inte kunna speciellt mycket.

Tack för alla dina tips!! Jag hittade den här som jag gillar: Minimalistic Slideshow Gallery with jQuery | Codrops

Men jag undrar lite hur jag skriver när jag länkar till javascriptet i head-taggen?? Kanske en jättedum fråga. Jag vet ju hur jag skriver när jag länkar till en CSS-fil.

Och hur menar du med att "man lägger till en "rel"-tagg i bildlänkarna på sin sida"?

Förklara gärna på bebisnivå! Och återigen - tack!!!

Ursprungligen av josefinehelen:

Tack för alla dina tips!! Jag hittade den här som jag gillar: Minimalistic Slideshow Gallery with jQuery | Codrops

På sidan du länkar till finns en demo. Där finns kod-exempel. Där finns en download-länk, och bland filerna du laddar ner finns en exempel-sida.

Där finns all information du behöver för att lära dig att använda detta på din egen sida.

1
Bevaka tråden