Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kall fusion funkar

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Du har kanske inte hört för ingen tidning mig veteligen har skrivit en rad om detta förutom nyteknik.se.

Jag ramlade över information som gör gällande att kall fusion är veriferad av svenska forskare. Kan teoretisk driva allt från bilar till minikraftverk till världskraftverk. eller om man vill ha en liten låda hemma som driver värmen och all annan elektricitet i huset...helt of grid.billigt.

deras test rapport är inte teoretisk utan det är faktiska tester på plats. snitt ca 300W in och snitt 4,69 KW ut... läs mer ..
http://www.nyteknik.se/incoming/article3144960.ece/BINARY/Download+the+report+by+Kullander+and+Essén+(pdf

relaterat.
"Some well known players were present during the test. These include Andrea Rossi (the inventor of the E-Cat), Professor Sergio Focardi, Dr. David Bianchini, and of course Dr. Giuseppe Levi. Two guest observers were also present. One of the guest observers was Hanno Essen, associate professor of theoretical physics at the Swedish Royal Institute of Technology. He is also the chairman of the Swedish Skeptics Society. The other guest observer was Professor Sven Kullander of Uppsala University. He is also chairman of the Royal Swedish Academy of Sciences Energy Committee."

Rossi's Energy Catalyzer: The Validations Continue

Det finns information som gör gällande att man just nu bygger kraftverk i privat regi i USA baserat på denna tekniken. Ett prototyp kraftverk av enorm skala.

Så till moderatorn - lägg det i vilken sektion du önskar men ta inte bort det för att det inte hör hemma här. Detta är nästan så stort som den första Iphonen

Sen måste jag fråga... Kullander? släkt med Apple store malmö, kullander?

Mjo jag läste om de första testerna i början på året! Det var verkligen på tiden!

Ursprungligen av =JoNaZ=:

Mjo jag läste om de första testerna i början på året! Det var verkligen på tiden!

Ja vad jag menade var att ingen har skrivit än att det är svenskar som åkt ner dit och nu verifierat på plats. I rapporten sägs det på det här viset..

Any chemical process for producing 25 kWh from any fuel in a 50 cm3 container can be ruled out. The only alternative explanation is that there is some kind of a nuclear process that gives rise to the measured energy production.

Jag har skickat det här till alla jag kan tänka mig och alla på min "lista". Jag hoppas det sprids som en löpeld. Det kan vara något större än Iphone

Ursprungligen av cubeuser_vol2:

Jag hoppas det sprids som en löpeld. Det kan vara något större än Iphone

Ja, stämmer det så är det något större än iphone

Frågan som blir är väl när tekniken kommer till ihpone? iphone 9?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2011-04-08 10:23

Nu har jag inte koll på det senaste som hänt i frågan, men det finns (fanns?) ju en massa olika förslag på reaktioner (både medvetet fuskade, och omedvetet lyckligt slumpade) som skulle kunna inrymmas i behållarna som visats upp i det första demo-experimentet.

Men i så fort de har fått ut kommersiella produkter på marknaden får vi se om det är ett korthus som rasar, eller om det blir den sensation det skulle kunna vara.

Egentligen spelar det ju ingen roll om det är kall fusion eller om det är en hittills okänd kemisk reaktion.
- Om du kan stoppa in lite bränsle och en viss mängd energi och få ut 31 gånger mer energi exkluderat bränsleåtgången så är det en process värd att titta vidare på.

Tråden hör bara hemma på ett ställe, och det är loungen.

/Mod

Jag tror inte det är kall fusion utan något helt ny kemisk reaktion som forskarna inte känner till hur det fungerar…
Jag vet att forskarna hade en beskrivning hur en teoretisk kall fusion skulle fungera och detta experiment följer inte kall fusion beskrivningen.

Hur som helst så fungerar apparaten, så skall det bli en riktigt intressant utveckling…

Ursprungligen av The Real Viking:

Jag tror inte det är kall fusion utan något helt ny kemisk reaktion som forskarna inte känner till hur det fungerar…
Jag vet att forskarna hade en beskrivning hur en teoretisk kall fusion skulle fungera och detta experiment följer inte kall fusion beskrivningen.

Hur som helst så fungerar apparaten, så skall det bli en riktigt intressant utveckling…

Läst lite mer nu om vad dom gjort, och har visserligen bara läst ett år på civ.ing. programmet men låter mer som en okänd kemisk reaktion än kall fusion.
Och hur kall fusion ska fungera vet väl inte forskare, och det är därför ämnet är lite utanför mainstream forskning?

Ursprungligen av poseidon84:

Läst lite mer nu om vad dom gjort, och har visserligen bara läst ett år på civ.ing. programmet men låter mer som en okänd kemisk reaktion än kall fusion.
Och hur kall fusion ska fungera vet väl inte forskare, och det är därför ämnet är lite utanför mainstream forskning?

Annars så trodde jag väl att forskning är just för att ta reda på hur saker och ting hänger samman och fungerar? När vi vet hur det fungerar så finns det väl ingen större anledning till forskning?

Vilket iofs inte hindrar att kall fusion kan ligga utanför mainstreamforskning.

Jag tror inte på't. Saker som är för bra för att vara sanna är i princip alltid det. Så också detta, är jag rätt säker på.

Och för 10 år sedan sa man att själva plasten i t.ex. mobiltelefoner (och andra apparater) skulle vara batteriet. Man hade tagit fram nya plastmaterial som kan lagra el och första produkterna skulle komma inom ett par år.
Vad blev det? Nada.
Det är ofta man läser om dessa sensationella grejer, men det är alltid stor käft och liten verkstad :-D. Nästan alltid.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-08 13:49

Fake:

Italienaren som gjord detta är känd för att vid fler än ett tillfälle "hitta" på grejer som sedemera visar sig inte fungera.

Att det är en kall fusion är omöjlig. Möjligen kan det vara någon form av ej tidigare observerad kemisk reaktion, Dock inte speciellt troligt.

Å andra sidan så gjorde materialet Grafen att forskarvärlden fick ompröva metoder och teorier, det var enligt den etablerade forskningen omöjligt att skapa grafen, även om det existerade i teorin. Men två ryssar några backar bärs och en rulle Scotchtape ändrade historien. Det är nu ett faktum att man kan ska grafen med tape! (Lite förenklat)

Enligt en fysiker (på flashback)

Citat:

Ska prova att räkna lite på gammastrålningen från deras "reaktor":

Den uppmätta dosen ges av

D=P*fs*fa*fp*t/m

där P är effekten av all utsänd gamma från sönderfall, fs andelen strålning som är riktat mot en person, fa andelen strålning som absorberas av en person som träffas, fp andelen strålning som penetrerar blyskölden, t mättid, m personens massa.

En rimlig approximation av P är 5% av den totala termiska effekten (dvs P=500 W) om man utgår från t.ex hur det ser ut för den prompta gamman från fission. Alternativt kan man betrakta den fördröjda gamman när koppar sönderfaller, det är många isotoper i naturligt nickel, men några procent är rimligt, så 5% är nog en relativt optimistisk uppskattning.

fs på en meters avstånd är ungefär 0.05 (area personen täcker upp / 4pi r^2)

Om man antar att gamman ligger runt 1 MeV så blir fa ungefär 0.74. fp = exp(-0.07*11.3*tjocklek bly i cm), 5cm bly ger fp 0.02.

Massa kan sättas till 75 kg.

Med dessa värden får jag det till en absorberad dos på 16 Sv i timmen, dvs en dödlig dos (LD50) efter 15 minuter.

Ifall man istället räknar med 10cm bly (osannolikt med tanke på hur utrustningen, 1-2 cm är mer rimligt) ser ut så blir det 0.3 Sv i timmen, fortfarande tokhögt. Vill man få ner dosen till 1 mSv i timmen som fortfarande är lite väl mycket så behövs ~20 cm bly vilket knappast verkar rimligt utifrån bilderna.

Källa: Flashback

Har någon läst rapporten som jag länkar till? Uppenbart inte. Han avslutar rapporten med...

Any chemical process for producing 25 kWh from any fuel in a 50 cm3 container can be ruled out. The only alternative explanation is that there is some kind of a nuclear process that gives rise to the measured energy production.

FAKE -- jadå rapporten och forskaren kan vara fake - Visst kan det vara så. Jag hoppas det är äkta. Jag ogillar dock att man skriver FAKE som om det vore baserat på någon slutledning som hade en gnutta anknytning till verkligheten.

Andra forskare har bevittnat på plats. Det är väldigt mycket verkstad kring detta, det finns att följa för den som vill.

verkstad? "deals will be made"
Cold fusion may provide one megawatt in Athens - NyTeknik

googla gärna och fyll på med aktuellt material.

...och den stora frågan är så klart när kommer det att hamna sådan teknik i miniatyr i en Iphone?

nyteknik igen..

Nu patenterad?

Patent godkänt för energikatalysatorn - NyTeknik

Patentverket i usa läcker som ett såll så det lär dröja innan de får sätta klorna i något detaljerat?

Men patentverk granskar väl inte fuktionen i sig, de ser bara till att man får upphovsrätten registerad ?

Jag skulle kunna söka patent på framställning av Grön Ost ur mångrus om jag ville.

Det enda det innebär är att om ngn annan lämnar in en liknande ansökan så kommer de få avslag.

Om jag sedan KAN göra det som jag sökt patent på... det bryr sig inte patentverket om.

OM nu de här nissarna skulle ha rätt innebär det att en hel vetenskaplig värld ifrån Newton, Lavosier, James Watt, MaxWell, Einstein och några tusen gubbar till har FEl och att de missat den störst upptäckten i människans historia.
Det låter lite "det vises sten" om det här, "ngn slags kärnreaktion" ? jaha, hur många sorter finns det?
Det luktar så jädra mycket fake om det här att man blir mörkrädd.

Att spontant få radioaktiva reaktioner ur kemiska reaktioner låter väldigt långsökt.

Gissar att de bildat ett bolag, att några vill köpa in sig med några hundra miljoner som behövs för forskning, plötsligt avvecklas bolaget och vips, alla pengarna är försvunna.

Men, pengar är lite som energi ibland, - oförstörbara... De försvinner inte, de byter bara ägare och till slut köper sig några förslagna italienare en egen atoll nånstans....

För att ha mycket att säga så har du gjort ganska lite research?, men din cyniska syn på det här är uppfriskande. Du lämnar öppet för att det luktar fake men samtidigt är det "bara" att söka patent (finns många nivåer av patent för övrigt). Det kan nog någon som försökt, säga att det är inte bara att söka patent, det kostar en del och det medför att beskriva ett och annat.

Ja de där vise och de som forskar idag är i inte riktigt samma sak. Tesla hade som bekant ett visst försprång men han fick aldrig chansen. Kolla lite på historien inom EL som ett exempel på att den bästa, mest kostnadseffektiva och smartaste lösningen för gemene man är inte alltid den som lanseras när det blivit "produkt" av det. Tesla kan du ha som ett sidospår.

Fri energi är inte bara ett utopia, det är ett hot. Beroende på vilken sida om pengarna man står så skulle hans uppfinning kunna närma sig teslas dignitet med den stora skillnaden att i dag vill världen, åtminstone utåt sett, ha nya paradigmer av energi källor. Inte alla länder/institut/thinktanks skulle gilla om riktigt billig och säker energi skulle finnas tillgänglig för jordens hela befolkning.

Jag lämnar dig med ett cree indianordspråk om pengar, så här halvtio på tisdag morgon

"Only when the last tree has died and the last river been poisoned and the last fish been caught will we realise we cannot eat money"

Jag ser inget än så länge som skriker fake över detta men det är å andra sidan inte framme än som "produkt". Men jag hoppas.

1
Bevaka tråden