Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Pro extremt seg - kan inte boota CD

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hade för en månad sedan problem med min dator (http://www.99.se/macbook-pro/284865-macbook-startar-dor-oftast-inom-5-minuter.html), det löste sig per automatik efter ett tag dock fungerar inte batteriet alls. Konstant nätadapter och omstart vid flytt. I övrigt full funktion.

Sedan ett par dagar har den dock bestämt sig för att bete sig mycket märkligt. Den tar mycket längre tid på sig att starta, fryser ofta vid enkla processer (surfa, läsa mail) samt har en konstig symptom att inte jag inte kan använda musen i ca 5 minuter efter omstart (den går att använda med en vnc-klient).

Tänkte att en total återställning av datorn skulle hjälpa och brände därför en 10.6-skiva på en annan macbook enligt konstens regler. När jag satte i skivan i min alltför hanterade superdrive (aluminiumchassiet är böjt och man måste böja upp den för att få i skivan) så försökte datorn mata ut skivan istället för att automatiskt boota den. Ställde in den manuellt (alt-knappen) på att starta från skivan och då stod den i över en timma (tills jag avbröt) med äpplet och en snurrande skiva.

Kan man fjärrinstallera och finns det en möjlighet att det hjälper? Har tagit backup och sådant nödvändigt men behöver verkligen hjälp!

Datorn är en macbook Pro 2,2
2GB
2,33 GHz.
10.6.5/10.6.6 installerat sen innan

som extranotis kan sägas att kernel_tak tar över 100% cpu förklarar varför den blir så varm och varför fläktarna går!

Jag skulle ha lagt installations-DVD:n på ett USB-minne och starta från det istället eftersom din DVD-läsare verkar lite lattjo. Som en bonus så går det tokfort att installera från ett sådant med.

Att din kernel_task drar 100% (hela tiden?) låter som om en drivrutin ställer till det. Ibland kan det räcka med en s.k. säker start (du håller nere shift vid uppstart).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-07 09:48
Ursprungligen av suddgummi:

Som en bonus så går det tokfort att installera från ett sådant med.

Inte alltid, har du ett långsamt USB-minne så kan det till och med gå långsammare än DVD.

Tack för tipset om USB-minnet! Var ju verkligen jättesmidigt!

Sitter nu på en ny, fräsch installation av 10.6.0. Tyvärr startar den fortfarande extremt långsamt och kernel_task ligger på över 100%. Dock flyter allt hyffsat, 720p i youtube funkar helt okej på html5 och flash men inte 1080 (kan förklaras av ej uppdaterat system). Dock är uppstarten fruktansvärt långsam, tar över 5 minuter de 3 gångerna jag testat. Känns inte som att allt står rätt till, för under installationen fick jag meddelandet att installationen inte fungerade (vid omstart gick allting dock som det skulle) och när jag skulle skapa adminkontot frös den och jag fick starta om och göra ett nytt. Kan hårddisken vara skadad eller är det något annat? Logikkortet eventuellt, har ju garanti på det fram till sommaren då det är en av 2007 mid-modellerna.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-04-05 16:01

Det kan mycket väl vara hårddisken som är på väg att ge sej. Börjar den få svårt att läsa en del sektorer, blir resultatet det du beskriver.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-04-06 20:12

Håller med kenjon, det kan vara disken som håller på att brytas ner till bits.

Tack för alla svar! Blir nog till att inköpa en hårddisk. Snabb fråga, fungerar det med en SataII-anslutning?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-04-07 18:11

Det fungerar med en SATA-II disk, jag har själv testat det på min MBP 3,1 (2,2GHz C2D), men disken jobbar då bara med datorns SATA-I hastighet.

Tack för alla svar men tyvärr

Stoppade i en ny 500GB disk i datorn och har nu installerat en ny fräsch installation igen. Men datorn är sig lik, tar 6 minuter att starta och ibland fryser den ordentligt. Antar att det är logikkortet. Någon som har en idé på hur man får det utbytt gratis, har garanti på 4 år på just logikkortsfel (tror det gäller hela logikkortet) men kommer det gälla iochmed att jag har plockat ut hårddisken och därmed varit inne i datorn tidigare? Går det att byta logikkort själv och var köper man ett nytt?

Tack!

1
Bevaka tråden