Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta fläkt på vit macbook, verkstad eller själv?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min macbook låter numera som en gräsklippare. Fläkten sjunger definitivt på sista versen.
Har läst runt lite och det verkar ju görbart att byta själv.
men:
frågan är hur dyrt det är att ordna på verkstad?
För så vitt jag har kunnat googla mig till så måste man ebay:a sig till fläkten, och då är det lite krångel med det, och sen ska man skruva osv..

det kanske helt enkelt är värt det att låta nån görat.
Men vem gör sånt,och vad kostar det?

Vilken auktoriserad serviceverkstad som helst kan göra det, men priserna sätter de ju själva, så det är svårt att svara på.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-14 19:18

Vilken macbook modell har du ?

Jag skulle rekommendera att skruva lite själv, kanske det räcker med en rengöring av befintlig fläkt. Inte alls så svårt att ta bort överstycket med tangentbordet inkluderat.

Ett gott tips håll bara lite ordning på skruvarna, det är inte heller hela världen om du missar någon liten skruv vid montering igen, det funkar och håller ihop ändå.

Personligen tycker nog jag att det inte är värt att kosta på ett verkstadsbesök för en väsande fläkt på en eventuell gammal maskin.

Du kan ju köpa begagnade vita macbooks från 2500 kr och uppåt.

Du får nog räkna med ett par tusenlappar för ett fläktbyte hos en verkstad. dvs i spannet 1500-2500 kr .

Lycka till. ditt beslut enbart.

Nu framgår det ju inte vilken sorts MacBook du har, men jag förutsätter att det inte är en unibody. Hur som helst behöver man INTE ta bort bakstycket som CUBEIS skriver ovan, det räcker med top caset.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-14 19:27

Felskrivning av mig som capeman vänligen påpekade i det snabbaste , det är inte skärmen som felar. topcaset räcker med tangentbordet och lite småpill därimellan.

Det är den vita macbooken (2,1)

Kanske ska prova lite rengöring själv först, hade hoppats på en något lägre prislapp.

Köpa en begagnad verkar inte vara nån större poäng då de flesta vita verkar dras med liknande fläktproblem efter ett tag.
Det här är en köksdator som mest drar spotify och surf numera så den behöver bara tuffa på, så länge den inte stör.

Finns det någonstans i Sverige där man kan hitta fläkt till överkomligt pris?

Det räcker inte att säga vit, de nya är också vita men helt annan konstruktion och design. Men 2,1 tyder på att det är en Late 2006. Kan tyvärr inte svara på dina frågor, fläkt kan du hitta på eBay eller eventuellt genom en auktoriserad serviceverkstad som vill sälja en till dig.

  • Medlem
  • 2011-04-05 18:08
Ursprungligen av Capeman:

Det räcker inte att säga vit, de nya är också vita men helt annan konstruktion och design. Men 2,1 tyder på att det är en Late 2006. Kan tyvärr inte svara på dina frågor, fläkt kan du hitta på eBay eller eventuellt genom en auktoriserad serviceverkstad som vill sälja en till dig.

2,1 såldes tom hösten 2007.

Ursprungligen av Korsriddaren:

2,1 såldes tom hösten 2007.

Sant, det kan alltså också ha varit en Mid 2007 (som också heter 2,1). Det jag ville få fram var om det var en unibody eller inte.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-14 20:35

Har du prövat med Download smcFanControl for Mac - Control Intel Mac fans to make them run cooler. MacUpdate.com för att reglera fläkten efter en rengöring.

Men först plocka isär och rengör och blås rent, ibland kan det vara en enkel lösning. ta loss fläkten och se om du kan få tag på en ny på hemma plan. typ clas ohlson, lanmaster mm mmm.. finns väl ett flertal firmor som säljer en passande . du får hjälp att hitta rätt typ om du tar med den trasiga. det bästa man kan göra.

Fläkten i min MacBook började väsnas mer och mer, för mycket Aftonbladet genom åren hade slitit ut fläkten...!
Beställde ny fläkt till MacBook 2.1 från Mac Repair - Mac Parts and Service for Apple Macbook, iPhone, iPad , pris $43.71 inkl frakt. Bytte den själv med hjälp av guide på ifixit.com Installing MacBook Core 2 Duo Fan - iFixit
Mycket damm i datorn men nu är MacBooken ren och tyst igen!

Jag hjälpte en polare med detta, inget komplicerat

Köpte här: Mac Repair - Mac Parts and Service for Apple Macbook, iPhone, iPad

Visserligen inte samma dator, men kanske av intresse ändå:

https://www.99.se/macbook-pro/285617-ylande-flakt-blev-tyst-med-paraffinolja.html

1
Bevaka tråden