Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trasig strömbrytare

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2011-04-05 09:53

Hej!
Powerknappen gav upp på min MacBook igår kväll. Frun satt vid den först och sedan tryckte hon i vanlig ordning på powerknappen för att sätta den i vila, en stund senare satt jag vid datorn och när jag var färdig skulle jag göra samma sak men inget hände. Den har aldrig glappat innan så kändes himla skumt att den bara gav upp tvärt.
Någon som haft samma problem och tror att man kan åtgärda felet om man öppnar datorn? Vågar ju inte stänga av datorn för att öppna och kolla för då kanske jag aldrig får igång den igen.
Har ett gammalt iMac USB tangentbord från en av de tidigaste iMacarna, där finns ju en powerknapp som man både kunde stänga av och starta med, någon som vet säkert om jag även kan starta min MacBook med det tangentbordet inkopplat så man kanske kan våga stänga av den?
Mycket tacksam för svar!
/Lalle

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-04-05 10:46

Varför tror du att powerknappen är trasig? Den styr ju bara mjukvarunässigt.
Är den laddad? Ladda den först annars.
Ta ur batteriet, vänta en halv inuti och sätt tillbaka det igen. Slå på datorn.

Fast nu är ju inte problemet att han inte kan slå på datorn utan att han inte kan stänga av datorn...

Du nämner inte vad det är för MacBook du har, är det den gamla sorten eller en Unibody?

  • Medlem
  • 2011-04-05 11:13
Ursprungligen av Capeman:

Fast nu är ju inte problemet att han inte kan slå på datorn utan att han inte kan stänga av datorn...

Du nämner inte vad det är för MacBook du har, är det den gamla sorten eller en Unibody?

Det är en Svart MacBook (de enklare modellerna var vita) med en intel core 2 duo på 2,16GHz.
Os är 10.4.11.
Kan tillägga att jag nu även har råkat ut för ett par andra mystiska grejer idag. Under en timmes tid kunde jag inte använda styrplattan till att klicka med utan bara flytta musen, knappen under styrplattan funkade dock, inställningarna var rätt och helt plötsligt började det bara fungera igen. Nyss började ikonen för cd-utmatning dyka upp hela tiden och jag kan inte skriva stort u om jag använder vänster skifttangent dock går det bra med höger. vet inte om dessa saker kan ha med varandra att göra på något vis men det verkar skrämmande skumt alltså.

Låter som om ditt top case är trasigt. Har du spillt någon vätska i den?

  • Medlem
  • 2011-04-05 11:31

Ja det verkar mystiskt och det låter väl som att allt har med tangentbordet att göra någon form av glappkontakt, dock har vi inte spillt något över den. Nu går det förresten att skriva U med vilken skifttangent som igen, skumt, men powerknappen är fortfarande död och eject-ikonen dyker upp då och då, men de knapparna sitter nära varandra så kanske de båda påverkas av detta. Kan väl inte handla om något virus eller intrång där någon driver gäck med en heller?

Nej, det finns inga virus till Mac. Jag är rätt säker på att det där är ett hårdvarufel med antingen ditt top case eller logikkortet. Det enda jag kan råda dig till är att lämna in den till en auktoriserad servicepartner.

  • Medlem
  • 2011-04-05 12:48
Ursprungligen av Capeman:

Nej, det finns inga virus till Mac. Jag är rätt säker på att det där är ett hårdvarufel med antingen ditt top case eller logikkortet. Det enda jag kan råda dig till är att lämna in den till en auktoriserad servicepartner.

Misstänkte att det fortfarande var så men nu när det blir allt vanligare med mac så tänkte jag att det kanske ändrat sig. Jo det är väl antagligen så man får gå till väga, frågan är bara om det är värt pengarna att lämna in en dator som har några år på nacken. Någon som vet om någon servicepartner i närheten av blekinge?

Ursprungligen av Lalle:

Någon som vet om någon servicepartner i närheten av blekinge?

Det hittar du här:
Apple - Resurssökning

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-04-05 12:33

Ett svullet batteri som trycker på tangentbordet underifrån?

  • Medlem
  • 2011-04-05 12:51
Ursprungligen av kenjon:

Ett svullet batteri som trycker på tangentbordet underifrån?

Skulle väl kunna vara en tanke, dock sitter batteriet på andra sidan men kanske ändå kan påverka.
Kan man ta bort batteriet utan att den stängs av om man har nätadaptern inkopplad?
Frågan kvarstår även gällande usb-tangentbordet om man kan starta även denna datorn med ett sådant eller om det bara funkade på de gamla iMacarna?

Servicepartners i Blekinge vet jag inte om, men det kan du hitta på Apples hemsida.

Ja, du kan ta bort batteriet utan att datorn stängs av, så länge strömmen är inkopplad.

1
Bevaka tråden