Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Funkar Alias för iTunes/iPhoto bibliotek?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-04 23:50

Tjenis!!

Har införskaffat en Airport Extreme efter min Time Capsule lagt av efter 15 mån.
Kör en usb2 disk till denna som mediaserver/timemachine disk. Skulle även gärna lägga
både mitt iTunes och iPhoto bibliotek på denna och läsa från alias filer.

Får det inte att funka.

Om det går, skulle nån vänlig skäl kunna göra en "how to" beskrivning på detta??

O:-)

  • Medlem
  • 2011-04-05 00:03

Kan kanske fungera med symboliska länkar. Ta hem Onyx så kan du skapa sådana och testa.

Borde det inte gå att flytta den på "Apples eget sätt" iTunes för Mac: Flytta mappen iTunes Media
Vad jag har läst har en del haft problem med itunes och sym links - att det inte funkar med nya nerladdningar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-05 09:48

I min laptop är mappen iTunes (under Musik) ett alias som pekar på /Volumes/Media/iTunes

Mitt iTunes-bibliotek ligger alltså på den nätverksmonterade volymen "Media". Då jag startar iTunes kommer Media automatiskt att monteras och biblioteket läses från nätverksenheten.

Jag vill minnas att jag bara flyttade hela iTunes-mappen utan att göra något speciellt. Naturligtvis låter jag iTunes hantera filerna automatiskt.

Detta funkar bra för mig. Det blir lite långsammare att starta iTunes förstås...

Det viktiga är att man är ÖVERNOGA med att inte låta två datorer samtidigt köra mot samma iTunes-bibliotek. Samt att man avslutar iTunes ordentligt innan man bryter nätverksförbindelsen på sin laptop. Annars kommer man snart att ha skapat datasallad i biblioteket.

Jag skulle tro att man kan göra på samma sätt med iPhoto.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-06 21:12

Problemet är att denna meny där man "pekar" inte finns i iPhoto...

Inte vad jag hittar i alla fall...

/m

Ursprungligen av pesc:

I min laptop är mappen iTunes (under Musik) ett alias som pekar på /Volumes/Media/iTunes

Mitt iTunes-bibliotek ligger alltså på den nätverksmonterade volymen "Media". Då jag startar iTunes kommer Media automatiskt att monteras och biblioteket läses från nätverksenheten.

Jag vill minnas att jag bara flyttade hela iTunes-mappen utan att göra något speciellt. Naturligtvis låter jag iTunes hantera filerna automatiskt.

Detta funkar bra för mig. Det blir lite långsammare att starta iTunes förstås...

Det viktiga är att man är ÖVERNOGA med att inte låta två datorer samtidigt köra mot samma iTunes-bibliotek. Samt att man avslutar iTunes ordentligt innan man bryter nätverksförbindelsen på sin laptop. Annars kommer man snart att ha skapat datasallad i biblioteket.

Jag skulle tro att man kan göra på samma sätt med iPhoto.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-06 23:13
Ursprungligen av zelari:

Problemet är att denna meny där man "pekar" inte finns i iPhoto...

Inte vad jag hittar i alla fall...

/m

zelari,

Starta iPhoto med Alt-tangenten nedtryckt, så får du upp en dialogruta där du kan välja/peka ut var ditt iPhoto-bibliotek ligger!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-06 23:31

That did it!!

Danke

Ursprungligen av Torkel:

zelari,

Starta iPhoto med Alt-tangenten nedtryckt, så får du upp en dialogruta där du kan välja/peka ut var ditt iPhoto-bibliotek ligger!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-04-06 22:49

Kan det funka att dra en kopia av mappen dit man vill ha den och sedan starta iPhoto med alt-knappen intryckt > Välj bibliotek ?

1
Bevaka tråden