Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte lägga in film på iOS från annan dator

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är inte så erfaren vad gäller synkning och allmän inläggning av media på iOS enheter (iPhone, iPad, iPod Touch) och håller på att bli riktigt förbannad. Lite ovanligt då jag tycker att Apple normalt har så fantastiskt bra grejer, men här har det skitit sej (anser jag).

Vi har ett antal Macar samt iOS enheter i familjen och behovet av att kunna lägga in media från olika håll är stort, men det verkar inte gå.

Jag har raderat och återställt både min iPhone 3Gs och min iPad för att komma över problemet. Jag ställer in "Manually manage music and videos", men det fungerar inte om jag pluggar in den på en annan Mac, då vill den att jag raderar och återställer min iOS enhet.

JAG VILL BARA LÄGGA IN EN FILM !!!

Visst, lägg över filmen till den Mac som iOS enheten hör till, men det känns väldigt bakåt.

Jag började med en iPod 2G en gång i tiden och då var det bara att lägga in musik playlists, men nu verkar det som om allting måste synkas. Jag vill inte synka, jag vill bara lägga in filerna.

Jag gör om olika tv program till min fru och hennes iPhone samt min sons iPod touch, och nu även min iPad, men jag kan inte lägga in dem från den dator jag kodade om dem till rätt format i.

Finns det någonting jag missat. Det kan väl inte vara så här dåligt ???

Alla sitter inte bara med en enda Mac.

Hela grunden är väl att du bara kan synka din iPhone/iPad/iPod mot 1 dator? Tror dessvärre att enda sättet att få över grejor till en annan dator är att skicka per e-mail etc. Det finns väl tredjepartsprogram du kan använda för att extrahera materialet du vill komma åt från andra enheter/lägga in material från andra enheter? Däremot tror jag att Apple har gjort så här med flit. Du har 1 dator som nav och synkar dina enheter mot den.

Ursprungligen av pmarriott:

Hela grunden är väl att du bara kan synka din iPhone/iPad/iPod mot 1 dator? Tror dessvärre att enda sättet att få över grejor till en annan dator är att skicka per e-mail etc. Det finns väl tredjepartsprogram du kan använda för att extrahera materialet du vill komma åt från andra enheter/lägga in material från andra enheter? Däremot tror jag att Apple har gjort så här med flit. Du har 1 dator som nav och synkar dina enheter mot den.

Yep, så är det, 1 iOS-enhet synkas med 1 dator.

Rekommenderar att använda AirVideo så slipper ni synka filmer överhuvudtaget utan streama dessa istället från vilken enhet ni vill (kräver att en dator är igång och man har uppkoppling från sin iOS-enhet).

Ursprungligen av keptang:

Yep, så är det, 1 iOS-enhet synkas med 1 dator.

Eller snarare, 1 eller flera iOS-enheter synkas mot 1 dator.

Ursprungligen av keptang:

Yep, så är det, 1 iOS-enhet synkas med 1 dator.

Rekommenderar att använda AirVideo så slipper ni synka filmer överhuvudtaget utan streama dessa istället från vilken enhet ni vill (kräver att en dator är igång och man har uppkoppling från sin iOS-enhet).

Jag har vissa TV program på min dator som jag vill lägga in på min frus iPhone så hon kan sitta och titta på bussen, lite svårt att streama...

Ursprungligen av LCR:

Jag har vissa TV program på min dator som jag vill lägga in på min frus iPhone så hon kan sitta och titta på bussen, lite svårt att streama...

Har hon 3G så är det inga problem att streama, och förslagsvis ett flatrate..

Ursprungligen av keptang:

Har hon 3G så är det inga problem att streama, och förslagsvis ett flatrate..

Det är väl ingen lösning. Jag har filen, ett par hundra MB, vill bara lägga in den så hon kan titta på den UTAN att behöve föra över den till hennes dator först.

Scenario: Jag är hos någon person/firma som ger mej någonting som jag skulle mycket prktiskt skulle kunna se på på min resa hem, men se det går inte för jag har inte MIN Mac med mej också.

Stämmer detta så faller ganska mycket av mitt förstroende for iOS...

Ursprungligen av LCR:

Det är väl ingen lösning. Jag har filen, ett par hundra MB, vill bara lägga in den så hon kan titta på den UTAN att behöve föra över den till hennes dator först.

Scenario: Jag är hos någon person/firma som ger mej någonting som jag skulle mycket prktiskt skulle kunna se på på min resa hem, men se det går inte för jag har inte MIN Mac med mej också.

Stämmer detta så faller ganska mycket av mitt förstroende for iOS...

Visst är det en lösning. Det du vill göra kan man inte göra..

Du kan använda andra sätt, som Zimmerman föreslog, använd AirSharing/molnet.

Ursprungligen av keptang:

Visst är det en lösning. Det du vill göra kan man inte göra..

Du kan använda andra sätt, som Zimmerman föreslog, använd AirSharing/molnet.

Jag accepterar svaret, i att iOS är så begränsat att man bara kan lägga in mediafiler från en enda dator, vilket jag tycker är absurt!

Om jag av någon anledning väljer att ominstallera min Mac så måste jag också radera min iPhone och börja om från början ?!...

Ursprungligen av LCR:

Jag accepterar svaret, i att iOS är så begränsat att man bara kan lägga in mediafiler från en enda dator, vilket jag tycker är absurt!

Om jag av någon anledning väljer att ominstallera min Mac så måste jag också radera min iPhone och börja om från början ?!...

Apple har valt den vägen tyvärr.

Du måste inte börja om från början för att du ominstallerar datorn.

Ursprungligen av keptang:

Du måste inte börja om från början för att du ominstallerar datorn.

Om jag raderar/ominstallerar systemet så är ju det inte samma dator som då jag synkade, hur kan det iPhonen då fungera mot den "nya" datorn? Fast detta är ju bara en detalj av hela problemet.

Att jag inte kan synka appar från iPhonen till en annan Mac är en sak, det låter logiskt, men att jag inte kan lägga in en media fil från en annan Mac är befängt!

Jag provade med att radera min iPhone och starta från början jäntemot min MacBook Air. Jag kryssade i "Manually manage music and videos" utan problem, men när jag kopplade in telefonen till min MacBook så kan jag (som sagt) inte föra över genom synkning, men när jag försöker välja "Manually manage music and videos" så måste jag radera telefonen.

Det är ingenting konstigt jag försöker göra, ingenting som skulle anspela till överföring av betalda appar eller kopiera film/musik från iPhonen, utan bara lägga in ytterligare media.

Förlåt om jag tjatar men fattar inte hur man kan lägga in en sådan begränsning som går emot vanligt användande, eller är det jag som är konstig då jag har mer än en Mac?!...

Ursprungligen av LCR:

Jag accepterar svaret, i att iOS är så begränsat att man bara kan lägga in mediafiler från en enda dator, vilket jag tycker är absurt!

Om jag av någon anledning väljer att ominstallera min Mac så måste jag också radera min iPhone och börja om från början ?!...

Jag håller med, det är absolut skit att det fungerar så - är inte alls kompis med iTunes, mycket pga detta.

I alla fall, jag har några gånger lagt in filmer och annat ändå. Jag kör ett program som heter iPhone Explorer. När du kopplar in din telefon får du upp den i en filbrowser, och kan kika på filstrukturen. Jag kör själv appar som t ex VLC för att spela film. Det går utmärkt att blädda sig fram till Apps/VLC/Documents och dra över några filmer, så dyker de snällt upp i VLC sen utan att man behöver synka el dyl. Det funkar helt ok om man vill lägga över dokument på sin telefon/padda utan att ha "masterbiblioteket" och iTunes i närheten.

Javisst är det så, det jag menade var att 1 iOS-enhet kan endast synkas mot 1 dator.
Flera iOS-enheter kan synka mot en och samma dator.

Det vet nog LCR eftersom det ser ut som han gör det redan idag, eller inte.

Man kan ju ha en app som tar in och lirar filer - pdf, mov, doc, xcel, mpr, aac, m4v, etc, etc. Man tar in via WiFi. Det finns tusen sådana appar. Jag har AirSharing. Man får iPhonen som en disk (WebDAV) på skrivbordet och drar över grejerna. That's it.

Ursprungligen av Zimmerman:

Man kan ju ha en app som tar in och lirar filer - pdf, mov, doc, xcel, mpr, aac, m4v, etc, etc. Man tar in via WiFi. Det finns tusen sådana appar. Jag har AirSharing. Man får iPhonen som en disk (WebDAV) på skrivbordet och drar över grejerna. That's it.

Men kan hon då titta på .m4v filerna jag lägger in så ?

Ja. Som jag skriver.

Man kan alltså bara lägga till filer till en iPhone och Apples EGNA apps via iTunes - men man kan givetvis lägga till allt möjligt till ANDRA apps via t.ex. WiFi. Inne i dessa tredjepartsapps liras/visas format som iOS kan lira/visa. Alla format av vikt enligt mig.

Ursprungligen av LCR:

Men kan hon då titta på .m4v filerna jag lägger in så ?

Jag tycker det känns riktigt B-klass eftersom jag inte kan göra jack-shit med telefonen om jag inte har min dator med mej.

Nu är inte min livsstil sådan i dagsläget, men kan bli:

Jag har Mac A hemma som jag kör allt mitt dagliga från, synkar iPhone, iPad och annat. Sedan har jag Mac-B som jag har med mej när jag är ute och reser, samt så klart iPhonen.

Men för att lägga in något (genom iTunes) från Mac-B måste jag radera allt på telefonen och börja om från början?!

Eller om min synknings Mac försvinner/slutar funka så måste jag börja om från början med telefonen, iPaden osv ?!?

Du får synka tillbaka musiken bara på den nya datorn, samt appar från AppStore om dessa inte finns nedladdade redan på den nya datorn.

Jag håller med dig om att det är korkat gjort av Apple..

Ursprungligen av keptang:

Du får synka tillbaka musiken bara på den nya datorn, samt appar från AppStore om dessa inte finns nedladdade redan på den nya datorn.

Jag håller med dig om att det är korkat gjort av Apple..

Då har jag i alla fall fått svar på mina frågor, även om jag inte gillade svaren.

Tack allihop!

Kermit, jag ska prova det du föreslår.

Jag raderade min iPhone och iPad då jag beslöt mej för att använda min MacBook Air 11" som hub för dessa två, men insåg ganska snabbt att skärmen är för liten för mej när det gäller att hantera all musik, film och annat och nu tänkte jag flytta till min MacBook Pro istället.
Måste jag nu radera och börja om från början på min iPhone och iPad ???

1
Bevaka tråden