Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Badboll försvinn!

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Tranås
  • 2011-03-25 15:57

Har en MBP 2010 (6.1) Har märkt att när jag startar upp den och ska ut på safari kommer badbollen fram och man får vänta på safari. Bytte nyss ut mina 4gig ram mot 8 GIG RAM men badbollen finns där i alla fall speciellt när safari är inblandat, hur löser man sånt här är ganska grön på Mac, En annan sak om jag ska flytta en 5 gig stor fil från en mapp till en annan tar det 8 minuter och ska jag flytta den till en usb sticka tar det 5 timmar!
Hjälp
/Jonzon

Jag har också badbollar i Safari av och till, speciellt när jag ska in på vissa sidor, t ex Sydsvenskan - Nyheter dygnet runt. Det varar bara en liten stund för mig.
Är det en gammal USB-sticka? Kanske det är den som är slö?

  • Medlem
  • Tranås
  • 2011-03-25 16:13

den är något år den har formatet ntfs men jag har tuxera. men ska det ta flera minuter att flytta från en mapp till en annan på datorn då?
/Simon

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-03-25 17:10

Badbollar i Safari har så gott som helt försvunnit sen jag gick över till en SSD, iofs. har jag nyinstallerat OS också.

Ursprungligen av joakimo:

Badbollar i Safari har så gott som helt försvunnit sen jag gick över till en SSD, iofs. har jag nyinstallerat OS också.

Det har du helt rätt i. Nu när jag tänker efter har jag knappt fått några badbollar i Safari sen SSD kom in i mitt liv.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-04-04 00:56
Ursprungligen av Capeman:

Det har du helt rätt i. Nu när jag tänker efter har jag knappt fått några badbollar i Safari sen SSD kom in i mitt liv.

Samma här. "SSD is the shit" som en tråd här heter.

Edit: Fel fel fel fel fel. "8 GB RAM "is the shit" som man brukar säga" heter den ju.

5GB på över 5 timmar? Låter som om något är knas hårdvarumässigt... ?

Vilken sida har du som förstasida i Safari? Kanske mycket flash på sidan som bidrar till att badbollen tittar fram, kolla in "click 4 flash". Bra mot flash!

Vad är det får något du använder för att skriva till NTFS-volym? Har aldrig hört talas om Tuxera men kanske att det är dåligt optimerat? Har testat Paragon och det har (åtminstone hade) ju lite exter för sig ibland.

Sedan har ju USB-minnen enormt olika hastigheter. Kolla in denna tråd: http://www.99.se/harddiskar-lagringsmedia/279623-test-skrivhastighet-pa-usb-minnen.html

Vad gäller flytt av fil skall det ju inte ta så lång tid om det handlar om flytt, inte kopiering. Ser du något underligt om du kör Aktivitetskontroll (ligger i Verktygsprogram i Programmappen)? Samma resultat om du upprepar proceduren som en annan användare (skapa vid behov ett nytt konto i Systeminställningar).

Ominstalation är lika nödvändigt som garagestädning...
någon gång ibland ska allt ut och sedan in igen.

Ursprungligen av Hanuman:

Ominstalation är lika nödvändigt som garagestädning...
någon gång ibland ska allt ut och sedan in igen.

I vissa fall räcker det dock att plocka iordning lite..... DVS skapa en ny användare bara

1
Bevaka tråden