Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern hårddisk (LaCie) till Mac och PS3

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Haninge
  • 2011-04-03 10:06

Hej.

Jag vet inte om jag frågar på rätt ställe men ni kanske kan hjälpa mig ändå.

I fredags köpte jag en extern hårddisk, LaCie Rikki Go 1TB, för att göra backup med Time Machine. Att säkerhetskopiera fungerade jättebra men så kom jag på den briljanta idén att jag skulle även lägga in olika material på hårddisken för att se det på min Playstation 3. Tanken var ju bra MEN det gick (givetvis) inte att hitta hårddisken med PS3:an. Detta pga av att den inte har FAT32 har jag förstått efter att ha läst mig till det på olika forum.

Jag raderade den externa hårddisken med Skivverktyg (Mac OS Extended journalförd) men det fungerade inte det heller. Nu har jag dessutom inte kvar de filerna som först installerades på hårddisken då jag pluggade in den i min iMac. Jag kan fortfarande lägga över mitt material på hårddisken och se det i Macen men jag kan fortfarande inte se det materialet genom PS3:an.

Så min fråga är nu. Kan jag ha min nya LaCie hårddisk till att säkerhetskopiera med Time Machine OCH lägga in material på för att titta på min PS3 och hur gör jag i så fall?

Tacksam för svar och hjälp.

Anna

  • Medlem
  • 2011-04-03 11:06

Inga problem. Skapa två partitioner. En FAT32 till PS3an och en OS X extended till Macen. (Brukar kallas HFS+ också).
Med dessa två partitioner lägger du din Time Machine-backup på HFS+ delen och dina andra filer på FAT-partitionen. Tänk dock på att filer på en FAT32-disk aldrig kan överstiga 4GB.

Lycka till.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2011-04-03 11:10

Precis det svar jag hoppades på. Hur gör jag det?

Jag är ingen novis på datorer... men det här området.

Ursprungligen av AME:

Precis det svar jag hoppades på. Hur gör jag det?
Jag är ingen novis på datorer... men det här området.

Du kan skapa flera partitioner på samma hårddisk med hjälp av Skivverktyget.

Markera din hårddisk i verktyget och ta fliken Partition. Där hittar du Volume Scheme och kan välja hur många partitioner du vill ha. Nedanför denna menyn kan du ställa in storlekarna på varje partition på ett mycket enkelt sätt. När du har gjort detta så tar du Options och ser till att du har valt GUID/GPT. Du kan inte använda MBR eller gamla Apple partition map. Sedan är det bara att du tar Apply och allt ordnar sig inom några sekunder.

Detta är ungefär som Dalle sa - men han glömde att påpeka att det inte får vara MBR (Master Boot Record). Det hanterar inte flera partitioner på samma hårddisk.

  • Medlem
  • 2011-04-03 11:45

Du väljer att skapa två partitioner under skivverktyg.
Välj fliken Partitionera i Skivverktyg. Sedan väljer du antal partitioner, hur stora de skall vara samt vilket filsystem de ska formateras som. Du ser när du kommer dit. Hinner tyvärr inte posta några skärmdumpar. Lycka till.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2011-04-03 16:18

Hej på er och tack!

När jag är i Skivverktyg ser jag inte fliken partionera då jag står på min externa hårddisk bara när jag står på iMacens hårddisk. Tänkte visa en bild för er men vet inte hur jag får in den här.

Anna

  • Medlem
  • 2011-04-03 18:57

Såhär kan det se ut...

Notera att fliken Partitionera är markerad på den externa disken, här väljer antal partitioner, storleken på den nya partitionen samt vilket filsystem du vill ha på partitionen.

(Antalet partitioner väljer du under "Volymsystem")

  • Medlem
  • Haninge
  • 2011-04-03 21:24

Hej Dalle och Tobias.

Jag har ny lyckats få till två stycken partioner på min externa hårddisk och det är tack vare er! MEN (som Tony Irving säger) min PS3:a hittar fortfarande inte min externa hårddisk så innan jag säkerhetskopierar min iMac (för att sedan ev. behöva göra om det) undrar jag hur jag ska lösa det (lilla) problemet?

Tacksam för all hjälp!

Vänligen

Anna

Vad händer om du lägger en partition och kör med MBR (Master Boot Record) istället för GUID och med FAT32 som istället för HFS (Mac OS X Extended)? Fungerar inte det heller?

Ursprungligen av AME:

Hej Dalle och Tobias.

Jag har ny lyckats få till två stycken partioner på min externa hårddisk och det är tack vare er! MEN (som Tony Irving säger) min PS3:a hittar fortfarande inte min externa hårddisk så innan jag säkerhetskopierar min iMac (för att sedan ev. behöva göra om det) undrar jag hur jag ska lösa det (lilla) problemet?

Tacksam för all hjälp!

Vänligen

Anna

  • Medlem
  • 2011-04-03 21:31

Har tyvärr ingen aning om varför din PS3 inte hittar disken. Har du provat att lägga in tex en film på den och testat om PS3an hittar filmen?

  • Medlem
  • Haninge
  • 2011-04-03 21:39

Japp det är det jag gör. Jag vet att då jag sätter i ett vanligt USB minne så hittar den det utan problem under filmfliken på ps3:an och man trycker på trekanten och visa info eller något liknande men hårddisken hittar den inte. Men har det något att göra med windows/mac? Vi har inte Linux på vår ps3 ännu...

  • Medlem
  • Haninge
  • 2011-04-04 19:20

Hej igen.

Jag hittade inte någon av de två saker du skrev om, MBR eller FAT32 eller så var det det jag gjorde fast de hade andra namn MEN jag har löst det.

Jag partitionerade om ännu en gång och valde att ha Mac OS Extended (jounalförd) på den större partitionen för att kunna göra back up med Time Machine och MS-Dos (FAT) på den mindre och nu hittade min Playstation 3 äntligen den.

Slutet gott allting gott.

Tack snälla båda två som hjälpte mig!

Vänligen

Anna

1
Bevaka tråden