Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook pro hittar inte extern hårddisk.

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ljungby
  • 2011-04-03 17:34

Tjena.
Jag skulle behöva hjälp av någon smarting här på forumet som skulle kunna ge mig lite råd.

Min historia är som sådan att när min gamla vita macbook vägrade starta efter 4 års troget arbete så lämnade jag in den på felsökning på macsupport för felsökning. Detta ledde till svaret "Det är moderkortet som har gått sönder, inte värt att laga". Okej, sagt och gjort.

När jag sedan för några veckor sedan fick min nya macbook pro tänkte jag att jag kunde plocka ur macbookens gamla hårddisk och göra om den till en extern.
Jag köpte en dylik på kjell & co (Kjell & Company - Nordens bredaste sortiment av tillbehör för hemelektronik)

När jag anslutit allting i datorn hör jag att disken börjar surra, men den vill inte dyka upp i min kära dator. Så här ser det ut:
http://i51.tinypic.com/ixuwjl.jpg

Enligt macsupports eminenta utredning så borde det ju betyda att hårddisken är hel. Men jag kanske gör något nybörjarmisstag?
Ytterst tacksam för den hjälp som går att fås.

Din hårddisk drar troligen för mkt ström, mer än vad ett USB-uttag kan lämna.

Prova om du kan koppla den med en kabel som tar ström ur 2 USB-uttag (en Y-kabel).

  • Medlem
  • Ljungby
  • 2011-04-03 18:11

Det är väl en sådan jag har ansluten (se bilden)?

Japp, det är en sådan, och normalt sett skall du inte ens behöva en Y-kabel. Däremot har jag inget direkt tips att komma med. Har du möjlighet att prova med en annan hårddisk ansluten i vaggan?

  • Medlem
  • Ljungby
  • 2011-04-03 18:38

Är nog lite brist på sådana tyvärr. Får nog bli ett besök till Kjell & co om inte annat för att höra mig för. Men enligt er så borde jag ha gjort rätt iallafall och inte missat något, det var ju ändå det viktiga så man slipper skämmas. Om inte annat så får jag tacka för all hjälp.

Testa att byta portar.

Vet inte om det stämmer, men jag vill minnas att bara en av USB-portarna gav full ström.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-03 20:38

Om inte din MB P vill använda din gamla hårddisk så kan det gå efter att du har återställt PRAM. Återställa Mac-datorns PRAM och NVRAM Kolla också med Skivverktyg att din gamla hd är Ok.

  • Medlem
  • Ljungby
  • 2011-04-03 22:22

Provat byta portar, ej effekt.
Provat en usb-sladd med miniport som jag fick till min digitalkamera och som passar till hårddiskkabinettet, ej effekt (startar igång med dyker ej upp)
Provar återställa PRAM och NVRAM, hårddisken dyker inte upp på vare sig skrivbordet eller i skivverktyg.
Tog med hela kittet och skulle testa på polarens Windows. Hans dator börjar installera drivrutiner osv, men sedan står det bara att hårddisken är otillgänglig.

Kan man sammanfatta det som att det är troligt att hårddisken är sönder? Detta trots macsupports utredning om att moderkortsproblem gjorde att min dator inte ville starta?

  • Medlem
  • Söderköping
  • 2011-04-03 23:45

"Kan man sammanfatta det som att det är troligt att hårddisken är sönder? Detta trots macsupports utredning om att moderkortsproblem gjorde att min dator inte ville starta?"

Din mac kanske inte är trasig utan disken var paj?
Prova att starta med en firewire-hårddisk om den gamla nu "trasiga" reagerar ö.h.t.
Var den helt död när du lämnade in den?

1
Bevaka tråden