Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Copyswede inför upp till 30% avgift på hårddiskar och USB minnen

Tråden skapades och har fått 113 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av reboot81:

Nej, men du kan ju tex rösta på Centern, de ogillar ju privatkopieringsersättningen.

Fast C har ju visat sig mindre pålitliga, tex ståndpunkten om kärnkraften.

Tänkte din andra mening när jag läste din första, fast inte specifikt kärnkraft utan mer att man kan väl inte välja parti baserat på sak som piratskatt...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-03-28 15:25

Avgiften kommer inte att tas ut från 1 April, datumet är flyttat fram till 1 Juni.
Källa: Redovisning av privatkopieringsersättning för externa hårddiskar och USB-minnen flyttad till den till 1 juni 2011

Jag gissar att det finns en hel del butiker som kommer skita fullständigt i det här om jag ska vara ärlig, det är ju inte lagstadgat på något sätt.

Det är inte butikerna som tar ut avgiften utan importörer och tillverkare och jag tror att de flesta följer Elektronikbranschens avtal.

När man läser CopySwedes uttalande låter det som om det är klart, dvs överenskommet att det ska bli från 1 juni men om man läser hos Elektronikbrachen så har de fått starten uppskjuten för att ge rådrum för förhandlingen med CopySwede Elektronikbranschen - Nyheter - Avgiftsstarten flyttas fram

De säger även "Kommer parterna inte överens kan det komma att bli en rättslig prövning." Man kan bara hoppas

Ursprungligen av macwitty:

Det är inte butikerna som tar ut avgiften utan importörer och tillverkare och jag tror att de flesta följer Elektronikbranschens avtal.

När man läser CopySwedes uttalande låter det som om det är klart, dvs överenskommet att det ska bli från 1 juni men om man läser hos Elektronikbrachen så har de fått starten uppskjuten för att ge rådrum för förhandlingen med CopySwede Elektronikbranschen - Nyheter - Avgiftsstarten flyttas fram

De säger även "Kommer parterna inte överens kan det komma att bli en rättslig prövning." Man kan bara hoppas

Det finns alltid aktörer som inte har avtal, om inte öppnar det dörrarna för mindre importörer och gråimport. Sålänge det inte finns LAG på att man ska betala något finns det heller inget tvång.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-03-29 12:43

Varför inte ta betalt för lagringen på våra smartphones också?
Copyswede vill hmta miljoner frn mobilerna - IDG.se

Intressant att de inte vågat ge sig på minneskort.
Men då skulle de väl få sina egna (fotografer) på sig

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-03-29 17:40
Ursprungligen av macwitty:

Intressant att de inte vågat ge sig på minneskort.
Men då skulle de väl få sina egna (fotografer) på sig

Vad jag vet (eller tror mig veta) så är företag/företagare (såsom fotografer) undantagna från denna avgift.

Ursprungligen av stevie:

Vad jag vet (eller tror mig veta) så är företag/företagare (såsom fotografer) undantagna från denna avgift.

Så om man köper en hårddisk genom sitt företag/enskild firma så drar man inte bara av momsen utan också denna "skatt" ?

Ursprungligen av LCR:

Så om man köper en hårddisk genom sitt företag/enskild firma så drar man inte bara av momsen utan också denna "skatt" ?

Från copyswede.se

Citat:

Professionella användare kan till exempel vara företag, utbildningsverksamhet, radio- och tv-stationer, fotografer och film- och musikproducenter. Då dessa yrkesmässigt kan använda stora mängder lagringsmedia är det rimligt att de inte får eventuella kostnader för privatkopieringsersättning påförd på priset när de köper till exempel tomma DVD-skivor.

Ursprungligen av LCR:

Så om man köper en hårddisk genom sitt företag/enskild firma så drar man inte bara av momsen utan också denna "skatt" ?

Men det kostar ju besvär, papperstrassel, för att få tillbaka några tior. Lönar det sig? Många kommer att betala bara för att slippa krångla. Eller så köper man från utlandet och slipper både avgiften och besväret.

ja, om man registrerar sig: Professionella användare

  • Medlem
  • 2011-03-29 18:17

Det är väl inte bara jag som läst att de nu vill avgiftsbelägga Smartphones etc?

Copyswede vill hmta miljoner frn mobilerna - IDG.se

Måste säga att de är effektiva lobbyister iallafall...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-03-29 19:09
Ursprungligen av lime:

Det är väl inte bara jag som läst att de nu vill avgiftsbelägga Smartphones etc?

Copyswede vill hmta miljoner frn mobilerna - IDG.se

Måste säga att de är effektiva lobbyister iallafall...

Läs några inlägg upp, #96

  • Medlem
  • Lund
  • 2011-04-01 17:35
Ursprungligen av PeeMaN:

Det finns alltid aktörer som inte har avtal, om inte öppnar det dörrarna för mindre importörer och gråimport. Sålänge det inte finns LAG på att man ska betala något finns det heller inget tvång.

Problemet är att det finns en lag. Den aktuella frågeställningen är hur lagen ska tolkas eftersom den är aningen luddigt skriven. Om någon vågar ta striden och trotsa Copyswede blir det domstol som får avgöra vems tolkning som är riktig.

Lagen säger att Copyswede har rätt att ta ut en avgift på “anordningar på vilka ljud eller rörliga bilder kan tas upp och som är särskilt ägnade för framställning av exemplar av verk för privat bruk”.

När lagen första gången skrevs åsyftades kassettband. Därefter har VHS liksom CD-R och DVD-R omfattats. Allt färre bränner dock ut saker på plastbitar idag vilket gör Copyswede arga eftersom de får mindre pengar.

För mig är nyckelfrågan huruvida detta är det mest effektiva sätt att stödja kultur, och där är jag övertygad om att svaret är nej.

Ursprungligen av Jånte:

Problemet är att det finns en lag. Den aktuella frågeställningen är hur lagen ska tolkas eftersom den är aningen luddigt skriven. Om någon vågar ta striden och trotsa Copyswede blir det domstol som får avgöra vems tolkning som är riktig.

Lagen säger att Copyswede har rätt att ta ut en avgift på “anordningar på vilka ljud eller rörliga bilder kan tas upp och som är särskilt ägnade för framställning av exemplar av verk för privat bruk”.

När lagen första gången skrevs åsyftades kassettband. Därefter har VHS liksom CD-R och DVD-R omfattats. Allt färre bränner dock ut saker på plastbitar idag vilket gör Copyswede arga eftersom de får mindre pengar.

För mig är nyckelfrågan huruvida detta är det mest effektiva sätt att stödja kultur, och där är jag övertygad om att svaret är nej.

Du har helt rätt. Det finns en lag, men idag innefattar den inte HD, och minnen av alla dess slag. Det som återstår är alltså att vänta och se, vi har egentligen lite olika scenarion, men alla pekar mot någon av följande resultat:
1. Vi får ett tillägg i lagen som gör att den specifikt inkluderar Copyswedes önskemål
2. Copyswede drar någon som vägrar betala inför rätten, det når HD där vi får ett prejudicerande fall som avgör om Copyswede får rätt eller ej.

När det gäller nyckelfrågan har jag nått samma slutsats som dig.

ta bort privatkopieringen istället, så slipper vi hela tramset.

med dagens teknik kan man ju i princip skräddarsy en licens för varje spår, eller tom per spelning. då kan de som uppskattar och utnyttjar kopieringsmöjligheterna betala för det direkt till producerande led, utan att blanda in någon pseudo-myndighet från yttre forntiden.

Ursprungligen av stevie:

Vad jag vet (eller tror mig veta) så är företag/företagare (såsom fotografer) undantagna från denna avgift.

Ursprungligen av LCR:

Så om man köper en hårddisk genom sitt företag/enskild firma så drar man inte bara av momsen utan också denna "skatt" ?

Ursprungligen av gabriela:

ja, om man registrerar sig: Professionella användare

Du kan få ett tillstånd som innebär att du blir befriad från att betala avgiften. För att du sedan ska slippa betala så krävs det att du handlar från en leverantör som har denna service. Vi har tidigare haft ett sådant tillstånd (som gavs ut på årsbasis) men förnyade det inte eftersom de ställen där det var billigt att köpa CD- och DVD-skivor inte gjorde det. Det kostar ju en hel del i form av tid för levernstören att göra sådant och många webbhandlare jobbar med små marginaler.

Så visst det finns möjlighet att slippa betala men den är svårt att utnyttja.

Ursprungligen av macwitty:

Så visst det finns möjlighet att slippa betala men den är svårt att utnyttja.

Hade en känsla av att så skulle vara fallet, och med vissa firmor som pressar priserna så kan det ibland vara billigare att bara köpa där.

För min del var det mer principen. Jag mår väldigt dåligt när jag betalar min elräkning och måste betala moms på all annan skatt som måste betalas utöver elkostnaderna.

Lit OT men Copyswede vill ha betalt av kabel-tv operatörerna för att de vidaresänder SVTs kanaler som de är skyldiga att göra. Trots att SVT har avsagt sig ersättning för upphovsrätten.
Så om du tar SVT via luften är det gratis, tar du det via kabel eller satellit får du betala 1, 06 kr/månad till Copyswede.

Ursprungligen av Örjan Borgström:

Lit OT men Copyswede vill ha betalt av kabel-tv operatörerna för att de vidaresänder SVTs kanaler som de är skyldiga att göra. Trots att SVT har avsagt sig ersättning för upphovsrätten.
Så om du tar SVT via luften är det gratis, tar du det via kabel eller satellit får du betala 1, 06 kr/månad till Copyswede.

Finns bara ett ord som täcker in detta tillräckligt: Greeeeeeeeeeeeeeeeed!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-04-03 17:53

Perfekt, då är det bara att ladda ner nu då. Man har ju betalat för sig när man köpt CD-skivor och Hårddisk.

Ursprungligen av Csoft:

Perfekt, då är det bara att ladda ner nu då. Man har ju betalat för sig när man köpt CD-skivor och Hårddisk.

Du har missförstått lagen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-12 21:06

STIM är illa omtyckt, eftersom de tar artisternas alla pengar för att täcka sina egna kostnader.

Frågan är om inte CopySwede är på väg åt samma håll, med alla sin påhitt. Måste kosta massor att administrera....

Bensprattel, i mina ögon - lägg ner verksamheten i stället = billigare för alla...

Bevaka tråden