Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snygg extern 2TB hårddisk med inbyggd strömadapter

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag planerar att byta ut min Mac Pro till en Mac mini server och då behöver jag flera externa hårddiskar för att mätta lagringsbehovet. Till en början tänkte jag köpa fyra stycken men det kan nog blir sex stycken innan året är över.

Jag har tittat på följande modeller:

WESTERN DIGITAL ELEMENTS DESKTOP 2TB USB 2.0 BLACK - Fantastiskt pris på snabb USB 2.0 ansluten extern hårddisk, 2TB kapacitet!
Western Digital 2TB á 749kr

SAMSUNG G3 STATION 2TB USB BLACK - Snyggt designad disk i svart mönstrad kabinett på 2000GB!
Samsung G3 Station 2TB á 836kr

LACIE DESKTOP NEIL POULTON 2TB USB 2.0 7200RPM - Designen av Neil Poulton ger ett sofistikerat intryck.
LaCie Neil Poulton 2TB á 1056kr

LACIE MINIMUS 2TB USB 3.0
LaCie Minimus 2TB á 1111kr

Det finns säkert många fler modeller (alla förslag välkomna!) men det viktigaste är att dom inte har en extern strömadapter...vill inte ha en stor härva med kablar utan helst ska dom kunna "stackas" på varandra och inte ta någon plats.

Några bra förslag?

Är du säker på att dessa inte kräver extern strömförsörjning?
Den översta WESTERN DIGITAL ELEMENTS DESKTOP 2TB USB 2.0 BLACK bör vara samma som jag tidigare tittat på hos Webhallen och där står att det krävs extern ström
WEBHALLEN.com - Western Digital Extern HDD Elements Desktop 2.0 2TB (USB 2.0)

Är du säker på att du vill använda en massa USB-diskar istället för att investera i ett NAS?

Externa USB/FW-diskar är inte gjorda för att vara igång 24/7.

edit: Som macwitty skriver så krävs externa strömadaptrar, till alla du länkat.
Har själv inte sett någon med inbyggd strömdel, nånsin. Men jag har inte letat heller.

En MacMini Server ÄR en NAS. T.ex.

Ursprungligen av keptang:

Är du säker på att du vill använda en massa USB-diskar istället för att investera i ett NAS?

Nja, visst finns det diskar med strömmatning via usb och/eller firewire, kanske inte så stora men här är två USB på 1TB
LACIE RIKIKI GO 1TB USB 2.0 SILVER - Extremt litet format med tåligt skal i borstad aluminium
http://www.dustin.se/pd_5010464720.aspx

Ursprungligen av macwitty:

Nja, visst finns det diskar med strömmatning via usb och/eller firewire, kanske inte så stora men här är två USB på 1TB
LACIE RIKIKI GO 1TB USB 2.0 SILVER - Extremt litet format med tåligt skal i borstad aluminium
WESTERN DIGITAL ELEMENTS SE PORTABLE 1TB USB 2.0 BLACK - Perfekt att ta med sig!

Ja, på 2,5"-diskar, det vet nog de flesta. Jag tror inte det är det som Björnström är ute efter.

Tja, jag tänkte mest att det stod "men det viktigaste är att dom inte har en extern strömadapter"

Finns väl inga 3,5" externa diskar som inte kräver extra strömförsörjning? Alltså måste det bli 2,5" och då känns en NAS mer rätt...

Jag skulle aldrig satsa på USB när en dator har FW. Minin har FW. Varför sonka ner den klena CPU'n med USB-verksamhet?

Som andra säger här; externa feta diskar har nätadapter. Alla jag sett i alla fall.

Ursprungligen av Björnström:

Jag planerar att byta ut min Mac Pro till en Mac mini server och då behöver jag flera externa hårddiskar för att mätta lagringsbehovet. Till en början tänkte jag köpa fyra stycken men det kan nog blir sex stycken innan året är över.

Jag har tittat på följande modeller:

WESTERN DIGITAL ELEMENTS DESKTOP 2TB USB 2.0 BLACK - Fantastiskt pris på snabb USB 2.0 ansluten extern hårddisk, 2TB kapacitet!
Western Digital 2TB á 749kr

SAMSUNG G3 STATION 2TB USB BLACK - Snyggt designad disk i svart mönstrad kabinett på 2000GB!
Samsung G3 Station 2TB á 836kr

LACIE DESKTOP NEIL POULTON 2TB USB 2.0 7200RPM - Designen av Neil Poulton ger ett sofistikerat intryck.
LaCie Neil Poulton 2TB á 1056kr

LACIE MINIMUS 2TB USB 3.0
LaCie Minimus 2TB á 1111kr

Det finns säkert många fler modeller (alla förslag välkomna!) men det viktigaste är att dom inte har en extern strömadapter...vill inte ha en stor härva med kablar utan helst ska dom kunna "stackas" på varandra och inte ta någon plats.

Några bra förslag?

  • Medlem
  • 2011-04-03 20:51

En Drobo S eller Pro kanske?
Dyr men snygg och behöver bara två sladdar.

Men det beror väl också på vad du behöver för prestanda.

Jag har tittat på olika NAS lösningar men det kostar en hel del om man ska upp i 6-10TB. Jag har ju som sagt redan en Mac mini Server att ansluta dom till så mycket av funktionaliteten i en NAS lösning behöver jag inte.

Idag har har fyra stycken 2TB diskar i min Mac Pro så det här blir en fattigmanslösning som tar mindre plats och som drar MYCKET mindre ström.

Jag har inte höga prestandakrav så USB2 räcker nog även om jag helst skulle vilja ha Firewire 800 men det verkar innebära dubbelt så högt pris per TB.

  • Medlem
  • 2011-04-03 22:20

Jovisst, en Drobo (utan NAS-funktion) är inte billig, men jag har ganska nyligen bitit i det sura äpplet och skaffat en som extern lagring till en MacMini Server, och är än så länge mer än nöjd.

Jag har en ReadyNAS NV för arkivering och TimeMachine-backup, som har fungerat bra i flera år, men som jag ändå velat byta ut mot en MacMini Server med externa hårddiskar. MacMinin fungerade OK med mjukvaruspeglade FW-diskar, men jag har haft tillräckligt med problem med strulande hårddiskar. Jag förlorade visserligen aldrig några filer (ta i trä...), men det kändes inte tillräckligt stabilt för att våga sparka ut NASen helt.

Nu med Drobon inkopplad istället kommet jag nog att ta steget...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-08-28 23:42

Köpte en sån WD Elements, fast 2,5"-varianten USB3 1TB till det priset. Så himla läcker, ser lite ut som svarta AppleTVn.
Men 3,5"-varianten kräver väl ström ändå? Har för mig att Freecom har nån 3,5" som inte krävde ström, men kan ha fel.

Ursprungligen av p0tatis:

Köpte en sån WD Elements, fast 2,5"-varianten USB3 1TB till det priset. Så himla läcker, ser lite ut som svarta AppleTVn.
Men 3,5"-varianten kräver väl ström ändå? Har för mig att Freecom har nån 3,5" som inte krävde ström, men kan ha fel.

Alla 3,5" brukar kräva extern strömmatning.

Om det är snyggast du är ute efter...

Macally Europe

Finns en till salu här på 99.se just nu...

  • Medlem
  • 2011-08-29 11:08

Varför inte satsa på nån thunderbolt-lösning typ:
Promise Pegasus R4 4 TB (4 x 1 TB) RAID System - Apple Store (Sverige)

- Dubbelt så dyrt

+ Hastigheten på att skyffla data
+ 1 kabel
+ Lite snyggare med en låda istället för staplade diskar
+ Strömsnålt
+ Går att bygga ut och seriekoppla flera enheter när man går i taket
+ Driftsäkrare

AnandTech har en resention här

Jag har två av denna variant inkopplad till föräldrarnas Mac Mini. Det går att ansluta FW och USB om du så önskar, men de har ju även e-sata som min NAS har vilket gör dessa lite framtidssäkra när USB/FW hastigheten inte räcker och en flytt till min NAS blir ett faktum.

Dessa kommer med plats för 2st hårddiskar, dock följer det med 2st 1TB, men du kan busenkelt byta upp dig till 2x2TB eller 2x3TB om du önskar (om du nu inte vill köpa deras dyrare varianter med "rätt" storlek av hårddiskar. Du kan köra RAID 0 eller 1.

WESTERN DIGITAL MYBOOK STUDIO II 2TB ESATA/USB2/FW800/400

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-09-30 21:42
Ursprungligen av citronsyra:

Jag har två av denna variant inkopplad till föräldrarnas Mac Mini. Det går att ansluta FW och USB om du så önskar, men de har ju även e-sata som min NAS har vilket gör dessa lite framtidssäkra när USB/FW hastigheten inte räcker och en flytt till min NAS blir ett faktum.

Dessa kommer med plats för 2st hårddiskar, dock följer det med 2st 1TB, men du kan busenkelt byta upp dig till 2x2TB eller 2x3TB om du önskar (om du nu inte vill köpa deras dyrare varianter med "rätt" storlek av hårddiskar. Du kan köra RAID 0 eller 1.

WESTERN DIGITAL MYBOOK STUDIO II 2TB ESATA/USB2/FW800/400

Exakt en sådan har jag till min Mac Mini server 2009. Det sitter 2st utbytbara Western Green diskar i den (5400rpm). Den är fläktlös och relativt tyst. Den går självmant ner i viloläge efter ett par minuters inaktivitet och blir då knäpptyst. Jag får en skrivhastighet på ca 50MB/s med RAID0 och FW800 vilket är dubbelt så snabbt som på en USB 2.0 hårddisk. Nackdelen är väl att den är ganska stor och att det krävs extern strömförsörjning med nätadapter. Det tar ju även ett par sekunder för diskarna att varva upp men kanske går att ställa in att den inte ska gå ner i vila om man hellre vill det. Jag är nöjd med min men börjar växa ur den. Kommer montera 2x3TB när den är proppfull och diskarna billigare.

WD har ju även deras FW800 diskar med 1st 7200rpm disk i. Jag tror dock de är fläktkylda och saknar möjlighet till byte av hårddisk.
Rätta mig om jag har fel.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-08-29 14:53

Hur har du tänkt med backup?

Jag är på väg att köpa extern disk till min MacMini (fast med FW)... jag har redan en Drobo FS som är full med 2TB diskar för den lite "segare lagringen".

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-09-25 10:24

Om det är allra snyggast du är ute efter kanske en Iomega Helium vore nåt?
Visserligen "bara" 1TB men den kommer formatterad som HFS+.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-10-03 12:40

Jag beställde en sånhär i fredags: WESTERN DIGITAL MYBOOK STUDIO EDITION 3TB USB2/FW400/800

Jag kan rapportera att LaCies disk kräver en väggvårta. Detsamma gäller deras Porsche Design-modeller, t.ex P9230 och P9231. Dessa två är i praktiken samma disk, skillnaden är att P9230 har USB 3.0 medan 9231 har 2.0 och en särskild Made for Mac-logga på förpackningen.

1
Bevaka tråden