Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stänga av externa diskar utan strömbrytare ?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett antal olika externa hårddiskar, vissa med och vissa utan strömbrytare på lådan.

Själv matar jag alltid ut disken och drar ur kontakten innan jag drar ur USB sladden, för annars drar den igång igen men mina barn har en extern disk utan strömbrytare och de glömmer alltid att göra vad jag säger att jag ska göra...

Gör det något om man drar ur PSUn när disken snurrar ? OBS! Ingen data transfer sker.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-04-03 00:09
Ursprungligen av LCR:

Jag har ett antal olika externa hårddiskar, vissa med och vissa utan strömbrytare på lådan.

Själv matar jag alltid ut disken och drar ur kontakten innan jag drar ur USB sladden, för annars drar den igång igen men mina barn har en extern disk utan strömbrytare och de glömmer alltid att göra vad jag säger att jag ska göra...

Gör det något om man drar ur PSUn när disken snurrar ? OBS! Ingen data transfer sker.

Nej det spelar ingen roll. Att dra ur spänningssladden är detsamma som att slå av strömbrytaren om det finns en sådan.
Att den skulle dra igång igen efter utmatning tycker jag verkar skumt. Det gör inte mina. Har jag matat ut dem måste jag dra ur USB och sätta in den igen, eller bryta strömmen till disken och slå på den igen, för att den ska hittas av Macen.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-04-03 00:10

Om disken är avmonterad kan det väl garanteras att inget skrivs/läses på disken, och tvärtom? Vad är det för filsystem ifråga?

Jo, om man avmonterar den så stannar/parkerar den, men om man drar ur USB sladden så startar den upp igen och spinner för fullt.

Det jag tänker på är huruvida huvudena är parkerade eller ej och vad effekten blir om jag drar ut transformatorn i detta läge, eller rättare sagt mina barn. De vet hur petig jag är, och hur viktigt det är. Min dotter har haft två pajade hårddiskar i sina MacBook/MBP. Inte hennes fel, men försiktighet gör inte saken sämre...

Kenjon, prova att göra som jag nämner, avmontera och dra sedan ut USB sladden utan att dra ut strömmen...

Moderna diskar ser till att parkera eller avlasta sig själva när strömmen bryts. Det är väl minst 15 år sedan jag sist körde ett "park"-kommando i DOS

Det är väl kanske inte bra att göra så hela tiden eftersom det är ett mekaniskt system. Beroende på hur tillverkaren löst problemet landar ju huvudena i sin parkeringszon på mer eller mindre kontrollerade sätt. På vissa hårddiskar klickar det till ordentligt när man rycker strömmen utan att låtit den stanna kontrollerat (huvudena går till parkeringszonen väldigt snabbt).

Det är upp till tillverkaren att fundera ut hur huvudena ska vara när disken snurrar på tomgång.

Ursprungligen av suddgummi:

Moderna diskar ser till att parkera eller avlasta sig själva när strömmen bryts. Det är väl minst 15 år sedan jag sist körde ett "park"-kommando i DOS

Det är väl kanske inte bra att göra så hela tiden eftersom det är ett mekaniskt system. Beroende på hur tillverkaren löst problemet landar ju huvudena i sin parkeringszon på mer eller mindre kontrollerade sätt. På vissa hårddiskar klickar det till ordentligt när man rycker strömmen utan att låtit den stanna kontrollerat (huvudena går till parkeringszonen väldigt snabbt).

Det är upp till tillverkaren att fundera ut hur huvudena ska vara när disken snurrar på tomgång.

Så låt säga att den är igång, data transfer och man drar ur sladden, parkerar den då också? Finns det tillräckligt med spänning för att klara det?

Ursprungligen av LCR:

Så låt säga att den är igång, data transfer och man drar ur sladden, parkerar den då också? Finns det tillräckligt med spänning för att klara det?

Den parkerar med hjälp av mekanik. En fjäder eller liknande "drar" i armen med huvudet hela tiden och om strömmen bryts dras huvudet tillbaka till parkeringsläget. Under drift positioneras armen med hjälp av en exakt servomotor som överbryggar kraften från fjädern.

Spänning till disken är mao inte relevant.

Ursprungligen av suddgummi:

Den parkerar med hjälp av mekanik. En fjäder eller liknande "drar" i armen med huvudet hela tiden och om strömmen bryts dras huvudet tillbaka till parkeringsläget. Under drift positioneras armen med hjälp av en exakt servomotor som överbryggar kraften från fjädern.

Spänning till disken är mao inte relevant.

Ah, ok. Jag har plockat isär ett antal diskar som skrot men inte tänkt på att de skulle ha fjädrat tillbaka.

Tack för svar

kenjon

Använd kommandot diskutil från terminalen vid montering, tex

diskutil mount "namnet på skivan"

1
Bevaka tråden