Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konstig SATA-kontakt på hårddisk.

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2011-04-03 11:04

Har nyligen (för 10 min sedan) plockat ut hårddisken ur en gammal
dator som tillhör mina svärföräldrar.
Den vill inte längre starta så jag börjar med att testa om det är HDD som gett sig.
Men när jag tagit ut den så märkte jag att det är en lite annorlunda kontakt än den
vanliga SATA. Den har lika många pins som den vanliga, men ser lite annorlunda ut.
Svårt att förklara hur. Men jag sitter och jämför med min HDD från min macbook.
Någon som vet om det kan vara för kontakt? finns det omkopplingar för detta?
Märket på discen är Seagate och datorn är en HP. Datorn är inte särskilt gammal
för discen är på 120gb.

Senast redigerat 2011-04-03 12:28

Om minnet inte sviker mig så sitter väl HP:s diskar (i proffsserierna) i en "vagga". Alltså sitter det en vanlig SATA disk inuti. Du har inte skrivit viken HP dator det rör sig om (HP har ju en vidare flora än Apple).

Ett vanligt knep jag gör är att googla på datorns namn med det jag vill göra (på engelska). Det brukar dyka upp nån PDF med information om hur man kommer åt delarna eller specar vad det är för grejer i.

Ändrade din rubrik. Tänk på att sätta rubriker som tydligt visar vad tråden handlar om!

/Mod

Antagligen så sitter det någon form av adapter på hårddisken, inte helt ovanligt. Under den adaptern har du antagligen en helt vanlig SATA-kontakt.

Ursprungligen av Questa:

Svårt att förklara hur.

En liten bild kanske?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2011-04-03 14:08

Visst var det så enkelt!
bara en liten adapter i plast man drog av från kontakten, så VIPS(!) så var det en vanlig sata-kontakt!

Jättetack för snabb och bra hjälp!

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2011-04-03 14:10

Nu ska jag bara koppla ihop den med macen via usb och se vad jag kan lösa den vägen.
Om man nu får liv i den stackars datorn igen...
Det var just detta som gjorde att jag skaffade mac. men nu sitter man ändå här med samma problem

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2011-04-03 14:06

Jag ska genast skruva upp den på nytt och se om det sitter en adapter på, annars kommer det snart en bild.
Tack för tips än så länge, återkommer snart igen

1
Bevaka tråden