Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bäst uppsättning för att streama ex film/SVT Play till TV:n

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Min Macbook från 2007 har precis blivit död och begraven. Den använde jag bland annat till att:

  • Kolla på film via HDMI/DV-kabel till tv:n

  • surfa från soffan/sängen

  • inget krävande som PS, I, ID, SketchUp etc

Till saken hör att jag också har en iMac, men som står i ett annat rum (det är för långt, omständigt och fult att dra en kabel).

Det jag undrar är alltså, vilken är enklaste uppsättningen av prylar för att kolla på film/SVT Play etc till tv:n? Det jag varit inne på är att köpa en Time Capsule och streama från den till antingen en ny Macbook eller en iPad. Funkar det överhuvudtaget att streama till en iPad och sen koppla in den till tv:n?

Uppskattar hjälp, råd och tips!

/Jonas

Hej och välkommen!

Du kan köpa en begagnad Mac Mini på blocket och använda som media center, då kan du styra Mini från iphone/ipad samt från din iMac trådlöst. Då behöver du inga fula kablar.

Så hade jag gjort om min gamla MBP inte stått under TV'n som media center.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-04-01 21:35

Jag skulle rekommendera en AppleTV och en iPad. På paddan kan du surfa i sängen, och streama SVT Play till AppleTVn. Med AppleTVn kan du komma åt hela ditt iTunes-bibliotek, allt helt över WiFi. Om du jailbreakar ATVn kan du köra XBMC eller Plex på den och på så vis komma runt iTunes-kravet.

Tack för svaren!

Kan man streama ex sitt itunesbibliotek till en iPad om man också har en time capsule?

Någon som har erfarenhet av att koppla sin iPad till tv:n, tänker bildkvalitet etc?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-04-02 08:30

Om du har hemmadelning aktiverat i iTunes kommer du åt hela iTunes-biblioteket direkt i din iPad, iPhone, iPod Touch eller AppleTV så länge du är på samma trådlösa nätverk. Time capsule eller ej spelar ingen roll, det är bara trådlöst nätverk som behövs. Det har ingen betydelse var filmerna och musiken lagras, huvudsaken är att allt du vill komma åt är inlagt i iTunes.

Om du kör AirPlay till AppleTV så blir kvaliteten densamma som källmaterialet (så länge det inte är 1080p). En iPad2 går ju att koppla till tvn med hdmi, men det känns lite bökigt om man bara ska se på film, det passar bättre för presentationer o.s.v.
AirPlay kör ju trådlöst, vilket förstås är betydligt smidigare.

Hej Vassius!

Airplay låter ju otroligt smidigt och en Apple TV är ju inte så farligt dyr. Men nackdelen med hemmadelning via Airplay och iTunes är ju att jag då måste konvertera alla filmer till rätt format (mp4?). Och i den konverteringen så tappar man oftast i kvalitet. Det smidigaste vore att kunna streama från vilket program som helst, ex VLC. Utopi kanske...

Fast svaret på det ligger ju i "Om du jailbreakar ATVn kan du köra XBMC eller Plex på den och på så vis komma runt iTunes-kravet." från inlägg #4.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-04-02 15:02
Ursprungligen av autodidakt:

Airplay låter ju otroligt smidigt och en Apple TV är ju inte så farligt dyr. Men nackdelen med hemmadelning via Airplay och iTunes är ju att jag då måste konvertera alla filmer till rätt format (mp4?). Och i den konverteringen så tappar man oftast i kvalitet. Det smidigaste vore att kunna streama från vilket program som helst, ex VLC. Utopi kanske...

Det är helt fantastiskt smidigt. När jag skaffade min AppleTV rippade jag hela DVD-samlingen på >400 filmer och lade in i iTunes. Mycket jobb, men jag tackar mig själv varje gång jag ska se på film.

Om man t.ex. konverterar med High Profile-preset i Handbrake så blir kvalitetsförlusten minimal, jag vågar säga icke märkbar. Annars kan t.ex. iFlicks byta container utan konvertering, men det förutsätter att filmen är kodad i H.264 (vilket de flesta är nu för tiden) och att det bara är containern (t.ex. .mkv) som är fel format. Med enbart containerbyte är videospåret helt oförändrat, och därmed blir det ingen kvalitetsförlust. Dessutom går det betydligt fortare än att konvertera filmen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-02 17:13

Jag har löst det med en TV vid tv:n som jag jailbreakat och kör plex på. Min imac agerar media server och då når jag alla mina filer/serier/musik från min iphone min air och som sagt apple TVn.
Även utanför mitt trådlösa närverk, vilket är soft när man reser eller liknande.
Svt play stödjer ju nu airplay. Så att strema det till din tv är inget problem heller.

edit: det blev många äpplen i den texten

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-04-02 17:30
Ursprungligen av bERNA.:

edit: det blev många äpplen i den texten

Och vad är meningen med detta? Skriv Apple TV så som Apple gör, så blir det lättare att söka.

 eller inte, jag har kommit på den absolut enklaste och billigaste lösningen för mig! Den stavas VLC streamer!

VLC streamer använder sig av bonjour och ger din iPad/iPhone access till alla dina filmer och all musik som du har sparad på din dator, i mitt fall min iMac. iPaden kan jag sen koppla in till min TV genom en HDMI-kabel och Voila! Jag har alla mina digitala filmer i min tv + ex SVTPlay!

Apple - iPad - Dela med dig från din iPad till en större skärm.

Såg nu att man inte kan fylla hela TV:n när man speglar skärmen. HORSE ARSE!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-04-23 14:09

Vlc streamer stödjer tv ut = att den fyller hela tvn om du kör tex hdmi adaptern

1
Bevaka tråden