Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur förinstallerar man program på Mac OS X?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När man beställer en ny dator från Apple Store så kan man ju välja att få vissa program förinstallerade och jag undrar hur man gör det själv åt en kund utan att svara på frågorna om namn mm som kommer upp första gången man bootar.

  • Medlem
  • Lund
  • 2011-04-01 18:09

Tror inte det är meningen att någon annan än Apple ska kunna förinstallera program. Om det öht går tror jag det skulle krävas inte obetydliga mängder av trixande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-01 18:19

Jag tror du behöver göra det manuellt, fil och mapp för sig i firewire-mode. Kan nog bli svårt om programmet vill installera saker i ~

Ursprungligen av Jånte:

Tror inte det är meningen att någon annan än Apple ska kunna förinstallera program. Om det öht går tror jag det skulle krävas inte obetydliga mängder av trixande.

Oftast ska det inte vara svårare än att montera volymen i en annan dator och kopiera program och eventuella tillhörande filer till lämpliga ställen som Application Support i /Library, antingen genom Target Disk Mode eller genom att helt enkelt plocka ut lagringsenheten och ansluta den till en annan dator.

Ursprungligen av acke:

Jag tror du behöver göra det manuellt, fil och mapp för sig i firewire-mode. Kan nog bli svårt om programmet vill installera saker i ~

Program som kräver en skrivbar hemkatalog är defekta. Använd andra program.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-01 20:45
Ursprungligen av Marcus K:

Program som kräver en skrivbar hemkatalog är defekta. Använd andra program.

Hård och oresonlig så här på fredagskvällen hör jag. Håller med dig i sak men verkligheten är ju en annan. Jag gissar på att både program från Adobe och Microsoft gärna vill ha en hemkatalog för att installera. Använda andra program då menar du? Kom nu inte dragandes med GIMP och OpenOffice ok?

  • Oregistrerad
  • 2011-04-01 20:29

Det är naturligtvis möjligt genom lite voodo Dock är ju inte OSX förberett på samma sätt som Windows där man kan göra i princip vad som helst.

Faktum är att jag tycker det är rätt märkligt att Apple inte erbjuder någon form av köptjänst för att få program förinstallerade.
Jag vet att du kan plocka med dig egna program till genius-bar i "riktiga" applestore, men det är ju inte samma sak som att få en dator, sätta på den och få skapa ett konto i vanlig ordning och sen ha hela adobe-suiten, Office-suiten eller vad man nu vill ha med direkt så att säga.

  • Medlem
  • Lund
  • 2011-04-01 21:18

Utgick givetvis från att det var just installationsmomentet som efterfrågades. Att bara kopiera över körbara .app-filer på en monterbar disk är så klart inget problem.

  • Oregistrerad
  • 2011-04-02 00:49
Ursprungligen av Jånte:

Utgick givetvis från att det var just installationsmomentet som efterfrågades. Att bara kopiera över körbara .app-filer på en monterbar disk är så klart inget problem.

Precis, eller snarare att komma runt detta. Det hallberg vill åstadkomma är följande, gissar jag:

1. Packa upp datorn
2. Hoppa över registreringsprocessen (Dvs. "välkommen filmen" och registreringen)
3. Installera det programmet/en som han vill installera åt sin kund
4. Återställa datorn så registreringsprocessen drar igång första gången kunden får datorn.

Ungefär som man kan göra med Windows alltså om man är OEM

Jag tror att ni har missförstått frågan.

Jag har aldrig köpt en Mac med beställd förinstallerad mjukvara så jag kan ha fel, men jag tror att vad Hallberg menar är

Hallberg vill köpa en dator från Apple ÅT en kund, men då Hallberg beställer datorn så är det han/hon som är beställeran, och inte dennes kund.

"jag undrar hur man gör det själv åt en kund utan att svara på frågorna om namn mm som kommer upp första gången man bootar."

Ursprungligen av Hallberg:

När man beställer en ny dator från Apple Store så kan man ju välja att få vissa program förinstallerade och jag undrar hur man gör det själv åt en kund utan att svara på frågorna om namn mm som kommer upp första gången man bootar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-01 21:52
Ursprungligen av LCR:

Jag tror att ni har missförstått frågan.

Jag har aldrig köpt en Mac med beställd förinstallerad mjukvara så jag kan ha fel, men jag tror att vad Hallberg menar är

Hallberg vill köpa en dator från Apple ÅT en kund, men då Hallberg beställer datorn så är det han/hon som är beställeran, och inte dennes kund.

"jag undrar hur man gör det själv åt en kund utan att svara på frågorna om namn mm som kommer upp första gången man bootar."

Hej, det tror inte jag. Skulle han inte skriva startar (programmet) istället för bootar då?

Ursprungligen av acke:

Hej, det tror inte jag. Skulle han inte skriva startar (programmet) istället för bootar då?

Ahh, now I see...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-02 09:47

Har den här länken. Vet inte om det fungerar i Mac OS X 10.6. 10.5: How to reset Leopard back to the Setup Assistant - Mac OS X Hints

1
Bevaka tråden