Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skapa tabeller på enklast sätt för oerfaren redaktör

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har fixat en sajt i Blogger. Kunden vill spalta upp en prislista lite snyggt men tyvärr saknar Blogger ett tabellverktyg.

Blogger kan dock ta emot html-kod så jag kollade runt lite efter något sajt där man kan göra iordning en tabell och sen klistra över. Det finns en hel del sidor men jag hittar inget klockrent...

Finns det något freeware eller någon klockren sida man kan använda?
Kunden kör Windows.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-29 22:36

Html-export från Excel?

Ursprungligen av IngoX:

Html-export från Excel?

Just det... bra ... jag tror han nämnde att han kör OpenOffice. Det bästa vore om det funkade med kopiera klistra in utan mellansteg.

Jag skulle gissa att man kan klippa och klistra direkt från Excel, annars måste det ju gå t.ex. från Google Docs.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag skulle gissa att man kan klippa och klistra direkt från Excel, annars måste det ju gå t.ex. från Google Docs.

Jag provade kopiering från Docs med några olika webbläsaren men den tar bara in det som ren text, även när man byter till HTML-fliken i Blogger. Excel provade jag inte men kan kolla med Openoffice sen. Men det verkar som Blogger sväljer färdig HTML-kod inget annat.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-30 20:14

Tycker html-export i Excel ger bra kod. Testade samma tabell i OpenOffice och det funkar det också men ger ett utseende som skiljer mer från orginaltabellen.

Jag tror jag kom på det nu...

Man använder ett tredjepartsverktyg för bloggning helt enkelt. Microsoft har ett de kallar för Live Writer. Man kan göra ett inlägg och lägga in tabell och sen skicka upp det till Blogger som utkast om man vill fortsätta där, eller så gör man klart allt i Live Writer.

Nackdelen med LV skulle kunna vara att det är lite för mycket inställningar så jag måste hjälpa kunden konfigurera. Ska kolla vidare efter något enklare freeware.

Jag byter åsikt direkt...

LiveWriter kan använda plugins och jag hittade en plug för Picasa där bilderna samlas. Det blev väldigt smutt lösning med bildbanken i en list till höger.

1
Bevaka tråden