Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lite märkliga affärsmetoder hos Bokus.com

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

15/3:
Jag beställde en bok från Bokus.com. Priset var 179 kr. Leveranstiden angavs till 6-9 dagar.

24/3:
Jag får ett mail där de säger att leveransen blir försenad med några dagar.

29/3
Jag får ett nytt mail där de säger att "Vi har inte möjlighet till vidare restnotering och artiklarna har därför strukits från din beställning"

Men...
...boken finns fortfarande i deras webbshop, men till ett högre pris än när jag beställde. Nu kostar den helt plötsligt 217 kr. Så den här annulleringen av min beställning handlar ju bara om att de inte vill sälja till det lägre priset som gällde när jag beställde.

Så...
...nu har jag beställt boken från Amazon UK i stället. Totalt inkl frakt 183 kr.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2011-03-30 10:07

Är du säker på att det är samma bok då? Det kan ju vara en nyare utgåva som är utökad och därmed dyrare och den äldre utgåvan går kanske inte att få tag i?

Ursprungligen av bollman:

Är du säker på att det är samma bok då? Det kan ju vara en nyare utgåva som är utökad och därmed dyrare och den äldre utgåvan går kanske inte att få tag i?

Även om det är sant som du säger, så borde Bokus ändå erbjuda Jesper nya upplagan av boken till samma pris som han beställde. Beställer man något från Apple och det inte finns längre får man en motsvarande produkt till samma pris, fast den nya produkten i vissa fall egentligen har stigit lite i pris.

Det är troligen inte så många som har beställt den boken, så några extra utgifter kan Bokus ta: Det är svårt att bygga upp ett förtroende, men väldigt lätt att rasera det. Hade Jesper fått den nya upplagan av boken till samma pris, är chansen att Jesper köper fler böcker från Bokus många gånger större än efter det här…

Skäms på er Bokus… Nu vet jag ytterligare ett företag jag skall undvika…

Det handlar inte om olika upplagor. Den är helt nyutgiven, och har knappt hunnit ut i butikerna ännu.

Jag tror att det gick till ungefär så här:
Bokus satte ett pris innan boken kommit ut. Men nu när leveranserna börjar komma, så blev deras inköpspris kanske lite högre. Då stryker man alla beställningar till det gamla priset, och tvingar alla att beställa igen, till det högre priset.

  • Oregistrerad
  • 2011-03-30 10:42

Jag tror faktiskt inte bokus är så dumma mot sina kunder, det borde kosta dom mer att annullera din beställning än att faktiskt skicka den, även om dom förlorar några kr (dom köper ju inte in boken för 217 Kr direkt.)

Varför frågar du dom inte? Tror säkert dom kunde lösa det åt dig (om du orkat anstränga dig).

Jag tror deras distributör helt enkelt valt att låta den utgå och då satt dom i skiten och garanterat med automatik cancellerat alla ordrar.

Ursprungligen av studiox:

Jag tror faktiskt inte bokus är så dumma mot sina kunder, det borde kosta dom mer att annullera din beställning än att faktiskt skicka den, även om dom förlorar några kr (dom köper ju inte in boken för 217 Kr direkt.)

Varför frågar du dom inte? Tror säkert dom kunde lösa det åt dig (om du orkat anstränga dig).

Jag tror deras distributör helt enkelt valt att låta den utgå och då satt dom i skiten och garanterat med automatik cancellerat alla ordrar.

Det är mycket möjligt att du har rätt…

men man skall vårda sina kunder, så då har Bokus inte följt upp…

En bra kundvård är att följa upp tills kunden fått det kunden vill ha…

Denna metod funkar inte för företag med massor av kunder:
Jag har faktiskt ca 1 vecka efteråt blivit kontaktad av ett företag som sålt en produkt till mig. De frågade vänligen om jag var nöjd med produkten och vad jag tyckte. Fantastisk service… man kände sig riktigt välkommen, ja nästan som kung! Till dem kommer jag garanterad tillbaka…

Ursprungligen av studiox:

Jag tror deras distributör helt enkelt valt att låta den utgå...

Men den har ju inte utgått. Exakt samma bok finns fortfarande i deras webbshop, men nu lite dyrare.

  • Oregistrerad
  • 2011-03-30 11:51

Kunden har faktiskt inte alls alltid rätt - det säger jag med 18 år i försäljningsbranschen. Däremot ska man alltid se till att kunden upplever att dom har rätt. Det gäller att tänka både gungor och karuseller.

Jag har kontaktat dem, och bett dem förklara annulleringen, men inte fått något svar (ännu).

Vet inte vad det har för relevans i detta fallet, men förlagen lägger in sina titlar i databasen Bokrondellen (bokrondellen.se) och det är därifrån näthandlarna automatiskt plockar information om pris och tillgänglighet. Allt går per automatik och det kan säkert uppstå en del konstigheter när ändringar görs i databasen.

Nu fick jag ett svar från Bokus.

Åh, vad det är härligt med "goddag yxskaft"-svar, där den som svarar inte har en aning om vad han pratar om.

Han skriver bl.a.:
"Eftersom det är en så ny bok kommer den säkert att finnas för beställning igen inom kort"

Och då är han verkligen ute och cyklar. För boken har aldrig försvunnit från deras butik. Den har hela tiden funnits för beställning. Det enda som har hänt är att priset ändras hela tiden.

Idag kostar den 194 kr. Häromdagen när jag fick annulleringen kostade den 217 kr. Och när jag beställde så kostade den 179 kr.

Jag har mejlat igen och bett honom förklara ovanstående citat. Spännande.

Kanske organistationen i Bokus har blivit för stor…

Den ena handen vet inte vad den andra gör…

  • Medlem
  • Linköping
  • 2011-04-01 10:19

Vilken bok gäller det, och varför valde du just Bokus?

Ursprungligen av hego99:

Vilken bok gäller det...

Sammy Hagars självbiografi "Red".

Ursprungligen av hego99:

...varför valde du just Bokus?

Har handlat en del där tidigare. Bra priser, snabba leveranser, och MedMera-poäng.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2011-04-01 11:16
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Sammy Hagars självbiografi "Red".

Har handlat en del där tidigare. Bra priser, snabba leveranser, och MedMera-poäng.

Kan passa på att tipsa om det bästa+billigaste stället att köpa engelskspråkiga böcker:
Free delivery worldwide on all books from The Book Depository
Låga priser i EURO, porto/frakt ingår i priset.
Din bok: 12.12 euro = 110 sek

Ursprungligen av hego99:

Tack för tipset!

Det blev väl Amazon av gammal vana, antar jag.

Själv har jag aldrig haft ett enda problem med Adlibris, och som vissa vet så gillar jag böcker. Sådana där man bläddrar i, gjorda av papper. Sådana man inte behöver ladda eller stänga av, texten roterar inte med när man vrider på den...

Jag fick faktiskt ytterligare ett svar. Han skrev nästan exakt samma ord igen, att den snart ska finnas tillgänglig för beställning igen.

Trots att jag redan påpekat att den hela tiden har funnits för beställning i deras butik.

Så det blev ju nästan lite humor.

Men jag har lagt ner detta nu. Jag bad honom att inte svara fler gånger. Det räcker med två "goddag yxskaft"-svar.

Som jag skrev tidigare så har jag i stället beställt boken från Amazon i England. och de skickade den i onsdags, så den bör väl landa i början av nästa vecka, hoppas jag.

  • Oregistrerad
  • 2011-04-01 10:39

Är det verkligen samma ISBN?

Ursprungligen av studiox:

Är det verkligen samma ISBN?

Japp, det är samma bok.

Bokus förklarade de frekventa prisändringarna med att de plockar böckerna från flera olika leverantörer där det för tillfället är billigast.

Men de förklarade inte varför deras frekventa leverantörsbyten nödvändigtvis måste leda till annulleringar av kundbeställningar.

Jag hävdar ju att det beror på att de inte vill sälja till det lägre pris som rådde när jag beställde, men detta har de inte bemött.

Och som jag skrev tidigare så räcker det med två "goddag yxskaft"-svar från deras sida, så nu är detta utagerat för min del, och det lär dröja ett tag innan jag köper något från dem igen, och jag uppmanar andra till viss försiktighet i att göra affärer med Bokus.

  • Oregistrerad
  • 2011-04-01 11:24
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Japp, det är samma bok.

Samma bok och samma ISBN är inte samma sak.

Men det verkar alltså som jag hade rätt gällande valet av distributör.

Det sorgliga med det här jagande av priser gör att alla de fina boklådor (bok-affärer) försvinner eller fokuserar på pennor och annat istället.

1
Bevaka tråden