Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Syftet med att stänga trådar?

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2011-03-31 12:49

Bara en liten fråga: Vore det inte bättre att man kunde radera vissa trådar än att bara stänga dom?

Ibland hinner det ju komma kanske 10-15 inlägg innan en moderator "upptäcker" misstaget och stänger tråden. Dock finns ju tidigare inlägg, och alla som medverkat i tråden måste ju trots allt läsa den, tills man kommer till sista inlägget och upptäcker att den är stängd.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2011-03-31 12:58

Ofta brukar moderatorn tycka att det är _för_ jobbigt att dela ut ev. intressanta inlägg, leta upp en tråd och flytta in dem dit. Enklare att låsa och hänvisa till en annan tråd för fortsatt diskussion men behålla den "felaktiga" tråden som då blir sökbar.

Det beror lite på varför tråden stängdes.

Jag förmodar att du syftar på stängningar av typen "Det finns redan trådar i det här ämnet".

I så fall hävdar jag att det är bra att tråden finns kvar, även om den är stängd:
- därför att där ofta finns hänvisningar till befintliga trådar
- och därför att där ofta finns sökhänvisningar och/eller söklänkar
- och de länkarna och hänvisningarna kan vara bra att ha nästa gång någon tänker starta en tråd i samma ämne, och då gör en sökning. Då ökar chansen att man hittar till de befintliga trådarna.

Om du menar andra typer av stängningar, så ge gärna exempel.

Håller med Jesper, det kan finnas värdefull information i den stängda tråden som gärna bör ligga kvar.

  • Oregistrerad
  • 2011-03-31 13:30

Jag menar generellt.

Exempelvis:

* Trådar som diskuterar olagliga saker
* Trådar som är OT (Som inte har med mac eller Louge att göra
* Trådar som diskuterats tidigare.

Ang. det sista kan det väl knappast vara bra att det finns ännu fler trådar i samma ämne, det underlättar ju inte direkt för sökmotorn att hitta rätt, ellerhur?

Ursprungligen av studiox:

* Trådar som diskuterar olagliga saker

Ja, här kan man kanske i större utsträckning radera, i stället för att bara stänga. Men detta är en nästan försumbar andel av de stängda trådarna, så jag ser inte detta som ett problem alls.

Ursprungligen av studiox:

* Trådar som är OT (Som inte har med mac eller Louge att göra

Samma svar som på föregående punkt.

Ursprungligen av studiox:

* Trådar som diskuterats tidigare.

Jo, som redan konstaterats här så kan det vara bra för sökbarheten. I den stängda tråden kanske det finns något ord som gör att man hittar till den vid framtida sökningar, och som då leder vidare till de andra tidigare befintliga trådarna i ämnet.

Senast redigerat 2011-03-31 14:23

Generellt sett tycker jag inte vi ska radera trådar om det verkligen inte behövs. Undantag är gamla köp- och säljtrådar, de är bättre att ta bort så fort de inte är aktuella.

Att bara se sina inlägg försvinna utan att förstå varför är ofta förvirrande. Att kunna se en motivering till varför det försvann kan förklara saken. Inte bara den som skrivit i tråden har nytta av det, även andra medlemmar har då en möjlighet att förstå varför en tråd är låst (och eventuellt protestera om de anser den blivit stängt på felaktiga grunder).

Ibland kan en tråd låsas för den spårar ur, men fram tills dess kan den ha innehållet bra inlägg också. Onödigt att dessa ska behöva försvinna bara för någon annan betett sig dåligt.

Direkta tips om piratkopering, personangrepp, utelämnande av personuppgifter eller andra brott mot reglerna som kräver radering ska förstås bort, men det sker oftast på inläggsnivå istället för att hela trådar ryker (om inte tråden startats bara i det syftet).

Om ämnet diskuterats tidigare så är det bättre med en låst tråd och en länk till korrekta tråden (alternativt sammanslagning om det är vettigt). Det är faktiskt bra även för de som söker, för ibland söker man på lite olika ord och om alla vägar bär till Rom så att säga, så hjälper dubblettrådarna folk.

Stänga trådar är väl en sak, någon trigger happy moderator sitter och tar bort mina inlägg med nån slags automatik verkar det som. Eller har jag fått ett virus? Atjoo!

Ursprungligen av kristinadanielsson:

...någon trigger happy moderator sitter och tar bort mina inlägg...

Det är inte "någon moderator" - vi är flera olika moderatorer som har raderat dina inlägg, Vilket tyder på att vi är ganska överens om regeltolkningarna.

Ursprungligen av kristinadanielsson:

...med nån slags automatik verkar det som...

Det finns en forumregel som säger:
"Inlägg som helt saknar relevans eller anknytning till forumet det skrivs i tas som regel bort utan förvarning."

Många av dina inlägg faller in under den regeln.

Och nu är du ju faktiskt offtopic igen, när du tar upp den frågan i den här tråden.

/Mod

Fattar inte hur humor kan vara offtopic. Någonsin. Typ. Men, men dra på filttofflorna ni bara.

Ursprungligen av kristinadanielsson:

Fattar inte hur humor kan vara offtopic. Någonsin. Typ. Men, men dra på filttofflorna ni bara.

Så här har vi haft det en gång förut.

Det dök upp en kvinna från Göteborg om jag inte missminner mig för några år sedan. Hon såg 99Mac som ett ställe för allmänt facebookande/Familjeliv-ställe istället för det community som det faktiskt var.
Det skapades trådar om allt från virkning till köksutrustning.
Hon blev så mycket OT i sina inlägg och trådar att hon till slut hamnade i bråk med resten av folket här.

Ursprungligen av kristinadanielsson:

Fattar inte hur humor kan vara offtopic. Någonsin. Typ. Men, men dra på filttofflorna ni bara.

Humorn är off-topic när inlägget är off-topic, är det on-topic så är humor välkommet.

Men man måste förstå forumets inriktning och när t.o.m. jag reagerar på vissa av dina inlägg så har man kommit ganska långt, inte bara off-topic men även ton i de du skriver ibland. (Jag skriver inte detta för att skapa ett bråk, men jag tycker att du bör läsa genom vissa av dina inlägg samt fundera över vad du faktiskt skrev, och hur, i de inlägg som tagits bort. Lite självkritik är aldrig fel).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-31 15:54
Ursprungligen av kristinadanielsson:

Fattar inte hur humor kan vara offtopic. Någonsin. Typ.

Jo, det framgår i de flesta av dina inlägg. Historiskt har folk som mest skojat runt och då ofta på ett drygt sätt här på 99 hamnat i bråk och inte stannat kvar så länge. Kanske något att tänka på då du ofta har en överlägsen ton.

Nu återgår vi till trådens ämne, nämligen trådars stängning, inte radering av inlägg. Vilket jag för övrigt kommer att fortsätta göra om det blir mer offtopic.

/Mod

Och så har vi raderat ytterligare fyra offtopic-inlägg. Lägg nu ner det här sidospåret till ett sidospår, annars blir detta också en av trådarna som stängs, och det skulle ju vara humor med tanke på trådens riktiga ämne.

/Mod

  • Oregistrerad
  • 2011-03-31 16:46
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Och så har vi raderat ytterligare fyra offtopic-inlägg. Lägg nu ner det här sidospåret till ett sidospår, annars blir detta också en av trådarna som stängs, och det skulle ju vara humor med tanke på trådens riktiga ämne.

/Mod

Fast jag vill ju att den i så fall ska raderas

Problemet blir med RADERAD tråd att trådskaparen som kanske är en nytillkommen medlem inte känner till och heller inte förstår policyn.
Han/Hon upplever bara att deras fråga inte finns - och sedan skall DET förklaras 11000 gånger om.

Med en STÄNGD tråd, med motivering som sista inlägg. Är ett sätt att låta alla veta Att det finns andra sätt.
Snygg moderering innebär trevöig ton och en eller flera länkar till
de andra diskussionerna.

  • Medlem
  • 2011-03-31 18:10

Ett problem är ju att man inte ser i sökresultaten om tråden är stängd eller ej.

Sedan kan jag ju tycka att om en moderator ändrar rubrik, så behövs det inte skrivas - meddela bara trådskaparen. Detta för att man slipper läsa trådar som inte besvarats, utan bara flyttats. Personligen läser jag sällan trådar som är "icke-nya" och som inte besvarats/replikerats.

Ursprungligen av lime:

Ett problem är ju att man inte ser i sökresultaten om tråden är stängd eller ej.

Om du menar sökresultat från vår egen sökning så borde vi kunna ordna det.

Däremot kan jag förstås inte fixa hur det ser ut hos Google (annat än att lägga till "Stängd" i rubriken).

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-03-31 19:23

Att lägga till en ändring i rubriken eller lägga stängningsmeddelandet både först och sist i tråden kan vara lösningar som ser till att man inte surfar in på stängda trådar ovetandes. Men jag tycker det är väl motiverat vid det här laget varför trådarna ska få vara kvar.

Ursprungligen av andas:

Att lägga till en ändring i rubriken eller lägga stängningsmeddelandet både först och sist i tråden kan vara lösningar som ser till att man inte surfar in på stängda trådar ovetandes. Men jag tycker det är väl motiverat vid det här laget varför trådarna ska få vara kvar.

Kanske hänglåset kan placeras såväl före som efter ärenderaden? Då blir det tydligare.
Skärp till färgen med - rött hänglås?

Ursprungligen av Goflorp:

Kanske hänglåset kan placeras såväl före som efter ärenderaden? Då blir det tydligare.
Skärp till färgen med - rött hänglås?

Och gör GUBBEN röd, grön, svart, brun (allt annat än blå)!

Sorry, OT men när man ändå är inne och rotar i koden...

Ursprungligen av andas:

Att lägga till en ändring i rubriken eller lägga stängningsmeddelandet både först och sist i tråden kan vara lösningar som ser till att man inte surfar in på stängda trådar ovetandes. Men jag tycker det är väl motiverat vid det här laget varför trådarna ska få vara kvar.

Ja, vi borde kunna göra det ännu tydligare att en tråd är stängd, utan att man behöver scrolla ner. Informationen finns ju när vi ritar upp sidan, så det borde inte vara så svårt att göra det mera tydligt.

  • Medlem
  • 2011-03-31 23:00

Jag får ta tillbaka mitt inlägg. Det visas visst. det är i "snabb-resultats-fältet" som det inte visas.

Men det vore kanske en idé att ha en annan bakgrundsfärg på stängda trådar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-31 23:41

Håller generellt med den allmänna inställningen till hur 99mac sköts och modererats (vilket jag tycker man gör i huvudsak mycket bra och seriöst), MEN... något som jag alltid (sedan begynnelsen) har haft svårt för är när man stryper trådar i syftet att 'de förekommer redan'/'finns på annat ställe'... på ren vardagssvenska: 'sök - för h-e!!!!' Har det slagit någon att ju större communityn blir och desstå fler trådar som skrivs, desstå svårare blir det t.o.m. att söka och träffa rätt!!! När jag själv söker svar på fråga och först söker i forumet kan jag ibland bli ganska trött på alla de sökträffar jag får upp och skall gå igenom... enklare alltså att ställa frågan på nytt! Och vad är det egentligen för farligt med att göra detta? Egentligen...

Ursprungligen av Clavius:

enklare alltså att ställa frågan på nytt! Och vad är det egentligen för farligt med att göra detta? Egentligen...

Om frågan redan är både ställd och besvarad, och det kanske finns en bra diskussion kring frågan och svaret - varför ska man då göra allt detta en gång till, bara för att man inte söker tillräckligt för att hitta till den befintliga tråden?

Jag tror snarare att det blir svårare att hitta svaren ju fler trådar man tillåter i samma ämne.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-01 21:02
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om frågan redan är både ställd och besvarad, och det kanske finns en bra diskussion kring frågan och svaret - varför ska man då göra allt detta en gång till, bara för att man inte söker tillräckligt för att hitta till den befintliga tråden?

Jag tror snarare att det blir svårare att hitta svaren ju fler trådar man tillåter i samma ämne.

Det finns ett ganska färskt exempel på hur det kan se ut när man söker på ett ämne i gamla trådar istället för att få nya svar; idag stängde en moderator en tråd som handlade om synkronisering mellan två datorer och en källa - tråden stängdes just med motiveringen att det redan fanns svar på frågan 'om man sökte och letade i forumet' - jodå, svaren var bara från 2002 och 2005; en del har hänt sedan dess. Detta får mig att fundera över om man inte skulle tidsbegränsa eller 'datumstämpla' gamla svar... trotsallt litar man mer på information som är up-to-date då de har större relevans med nutida problem!

Bara en tanke.

Ursprungligen av Clavius:

...om man inte skulle tidsbegränsa eller 'datumstämpla' gamla svar... trotsallt litar man mer på information som är up-to-date då de har större relevans med nutida problem!

Jag anser att det oftast är bättre att ha allt i samma ämne samlat på ett ställe, även om den ursprungliga tråden startades för länge sedan.

Jag säger inte alltid - det kan finnas undantag - men oftast.

Det som egentligen borde ske, men som i praktiken är omöjlig (eftersom någon måste nog få betalt för att göra det), är att någon skapar FAQ trådar med rensad information som man sedan kan söka på.

Alla dessa medlemmar som skriver en massa, byter spår, skriver OT... eh, nä glöm det där förresten...

Det jobbiga med att stänga trådar är om det stängs riktigt många trådar inom samma ämne när man ska söka inom ämnet.

Google söker man på 99.se och det kommer fram 10 trådar och de 9 första är låsta är det ganska segt om trådarna blivit låsta och länkat till en google sökning..
Do i make any sense?

Bevaka tråden