Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mail på Mac Mini Server eller Mobile Me?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej. Ny på allt med server så vänligen ha lite överseende...

Det börjar bli ett antal prylar i familjen (4 i familjen) och vi vill komma åt vår mail på ett antal olika sätt:
1. På olika datorer. Flera personers mailkonton på vissa datorer.
2. iPad. Här vill vi komma åt allas mailkonton.
3. iPhone. Ett mailkonto här bara.

När jag skriver att vi vill komma åt vår mail på flera ställen menar jag att den ska vara synkad på alla enheter. Antar att jag med "mail" också avser såväl kalender som kontakter.

Maskinparken består av 1 st Mac OSX, 2 st Windows 7, 1 st Windows Vista, 1 st iPad2, 1 st iPhone 3GS. Dessutom kom jag över en Mac Mini Server EOL billigt i somras så den kan ju anslutas till nätverket och agera värd för alltsammans. Köptes i syfte att så sakta lära mig en servermiljö men vet inte om det är realistiskt.

I en nära framtid är det rimligt att vi också vill komma åt våra dokument från alla enheter.

Vi vill undvika att man ska logga in på våra datorer, känns omständigt. Datorn startas och sedan är det mailprogrammets konfigurering på de olika enheterna som avgör vilka konton som synkas på de olika enheterna.

Vad tror ni, går detta att lösa med en OS X Server-installation? Tacksam för råd, kompletterar gärna med mer info om jag missat något.

Det behövs inte någon server öht, om er mailleverantör stödjer IMAP (vilket dom allra flesta gör) så är det bara att lägga till varje konto på varje enhet där man ska kunna komma åt just det kontot, och sen synkar det av sig självt.

Kalendersynk går att ordna med hjälp av Google Calendar, om ni inte redan har någon annan liknande lösning.

OK, trodde att första klienten som läser mailen hos t ex Telia också raderar den

Men likväl, det jag vill åstadkomma, går det att göra med OS X Server?

Google. Gmail/Kalender/Kontakter/Docs.

Vad är det du vill att servern ska göra rent praktiskt? Även om du använder servern som mailserver så behöver du ställa in lika många konton på alla enheterna, med bonusen att du själv är ansvarig för driften utav din egen mail, på gott och ont. OS X server har såvitt jag vet inte något sätt att "magiskt" konfigurera mail-programmet, än mindre på andra plattformar än OS X.

Jag kör med IMAP (hos gmail i mitt fall) och Google Calendar, det fungerar precis så som jag tolkar att du vill.

Med min begränsade serverkunskap är det inte sålätt att besvara men jag antar att jag tänker mig att mailen ligger på servern. Servern skickar vidare med push till mina mobila klienter iPad och iPhone. Övriga datorer hämtar när de startar sina mailprogram.

Förstår att det finns enklare sätt att åstadkomma det men undrar mest i eget utbildningssyfte, är det görbart med egen server?

(En fördel jag ser är ju att slippa ytterligare mailkonton (gmail alt .me).

Min åsikt är att använda Google.

Gör du det själv kommer det bli jobbigt när något krånglar, ännu värre när hårddisken rasar.
Du kan naturligtvis göra det själv, men jag avråder dig till det. Framförallt om du är grön på området.

Jag gjorde det på egen server innan tjänster från Google och andra dök upp, skulle aldrig gå tillbaka.

Med Googles tjänster kan du dessutom använda din egen domän så ni t.ex har efternamn.se för era mailadresser osv..

ok, tack för bra svar.

Det är görbart med egen server, fast den skulle göra exakt samma sak som din mailleverantörs server. (som du redan använder) Så du tjänar inget på det i praktiken (förutom möjligtvis push-notifications, men det är upp till var och en om det är värt besväret), dock kan det som du säger vara lärorikt.

Sen är det värt att tänka över om man anser sig ha tillräckligt bra koll på grejerna för att kunna hålla det rullande. E-post är ju ändå mer eller mindre "livsnödvändigt" idag, och det kräver en del jobb för att få upp det till en stabilitetsnivå som är jämförbar med någon av dom större leverantörerna. Men samma sak gäller här, det är upp till var och en om det är värt besväret.

Slutligen så behöver du inte något mer mailkonto, du har ju redan ett.

Som sagt, tack för era svar. har ägnat kvällen åt att få till det med gmail för hela familjen och det verkar ok. Enda problemet är att jag på något vis lyckades ställa om mitt eget mailkonto på Telia till IMAP och nu går det inte att få tillbaka det till POP3 och därmed kan inte gmail läsa från det. Mailprogrammet i Mac OS kör ju någon självkonfigurering efter att man angett användarnamn och lösenord och då slår den direkt över till IMAP och det är inte valbart att ställa tillbaka den till POP. OT yes, men ett tips om någon vet hade ju varit välkommet...

@sensonic Skriv ner dina inställningar för det kontot och radera det i Mail, och sen gör om. Mail har lite problem med att ställa om vissa inställningar. Jag har ofta haft problem med att skriva fel i konfigureringen av IMAP mejl (SSL, portar mm) och har inte fått det att fungera igen utan att ta bort det kontot i Mails inställningar och börja igen. YMMV.

Har gjort det nu och det funkar ändå inte, blir bara ett IMAP konto hos Telia nu, kan inte välja något annat. Lite bittert, för nu kan jag inte importera teilamailen till gmail.... grrr

Raderade i nyckelhanteraren också men det hjälpte inte.

Hursomhelst, har en Mac Mini Server föra generationen till salu nu. Oanvänd, köpt i aug 2010. PM.

  • Medlem
  • 2011-04-03 21:29
Ursprungligen av sensonic:

Har gjort det nu och det funkar ändå inte, blir bara ett IMAP konto hos Telia nu, kan inte välja något annat. Lite bittert, för nu kan jag inte importera teilamailen till gmail.... grrr

Har du konfigurerat en mailklient går det bra att dra mailen från ett kont till ett annat direkt i klienten.

För övrigt tycker jag att gmail är ganska sopigt för den som har lite större krav än att bara kunna läsa och skicka e-post.

Varför vill du lägga till Telia-mailen i Gmail? Det är ju bara att lägga till Telia-mailen på alla datorerna så är problemet löst.

Det är ju ganska logiskt.

Tar man telia mailen direkt via pop3 till en klient på datorn så raderas mailen på telias server. Alltså kommer inte all mail till alla datorer.
Väljer man att inte radera mailen från mailservern så fylls den upp istället hos telia...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-04-02 14:44

Och Telia supportar inte IMAP?

Ursprungligen av kenjon:

Och Telia supportar inte IMAP?

Oberoende vilket fyller du upp Telias servrar som inte har lika mycket utrymme för mail som ex gmail.

Kontentan av det hela man måste radera mail til slut.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-04-03 13:53
Ursprungligen av illerG:

Oberoende vilket fyller du upp Telias servrar som inte har lika mycket utrymme för mail som ex gmail.

Kontentan av det hela man måste radera mail til slut.

Telia kan ju enkelt sätta upp ett maxtak även på ett IMAPkonto...

Ursprungligen av kenjon:

Telia kan ju enkelt sätta upp ett maxtak även på ett IMAPkonto...

Det var där Mac mini server skulle komma in istället så som jag såg det.

Officiellt inte men en Mac hittar inställningarna ändå och man får till imap (i mitt fall iaf). Men jag har också Windows 7 lådor och Live Mail 2011 krävde mer manuell inställning av parametrar och Telia lämnar inte ut de parametrarna utan säger då att man endast stöttar POP3 för privatpersoner.

Alltså fick det till slut bli gmail och gmail kan ju hämta från andra mailkonton, men då endast POP3 och nu vägrar mitt Mac OS Mail att ställa tillbaka till POP... :/

1
Bevaka tråden