Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Riksdagen byter till iPhone 4

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-22 12:14

Ett plus för Apple när Sveriges riksdag använder iPhone 4.

Ursprungligen av ;:

Förstår att det har gått käpprätt åt helvete i många aspekter om de har haft N97:an innan. Det enda den duger till är som brevpress. Tro mig, jag har haft 2 st.

Det är dock inte helt sant att ledamöterna tidigare har haft N97 som tjänstetelefon. Det har även förekommit ett antal andra mobiltelefoner. Faktum är att jag har sett relativt få av riksdagsledamöterna som haft Nokia N97 som telefon - och då har jag ändå träffat ganska många.

  • Oregistrerad
  • 2011-03-22 13:36
Ursprungligen av ;:

Nåja, nu är det upp till varje riksdagsledamot att välja. Det "enda" som hänt är att man numera kan välja iphone som telefon, i komplement till ett antal andra. Skulle man bara välja iphone skulle nog konkurrenterna bli rätt sura och dra riksdagen i örat och kräva en upphandling.

Ursprungligen av studiox:

Nåja, nu är det upp till varje riksdagsledamot att välja. Det "enda" som hänt är att man numera kan välja iphone som telefon, i komplement till ett antal andra. Skulle man bara välja iphone skulle nog konkurrenterna bli rätt sura och dra riksdagen i örat och kräva en upphandling.

Tycker det är så lite grand mer elelr mindre alltid, om Apple vinner en upphandling i en skola elelr kommun så börjar alla PC-säljarna skrika och föra liv och vill att hela upphandlingen skall gå om

Ursprungligen av ;:

För att ha en neutral upphandling á la vissa kommuner jag har haft med att göra så kan man speca det ungefär så här.

Inköp av telefon enligt följande:

-Skall köra iOS
-Skall vara svart med glas fram och bak
-Skall mäta 115x59x10 mm
-Skall väga 143 g.

Sen är det fritt fram för alla att lämna in anbud på att leverera. Helt märkesoberoende. Leve lagen om offentlig upphandling.

  • Oregistrerad
  • 2011-03-31 13:37
Ursprungligen av pmarriott:

För att ha en neutral upphandling á la vissa kommuner jag har haft med att göra så kan man speca det ungefär så här.

Inköp av telefon enligt följande:

-Skall köra iOS
-Skall vara svart med glas fram och bak
-Skall mäta 115x59x10 mm
-Skall väga 143 g.

Sen är det fritt fram för alla att lämna in anbud på att leverera. Helt märkesoberoende. Leve lagen om offentlig upphandling.

Nåja, så lätt är det inte, även om LOU erbjuder en massa kryphål. Det är ju dock fullt möjligt att överklaga, och då får kommunen inte en enda pryl, varken 143g eller 200g.

Ursprungligen av studiox:

Nåja, så lätt är det inte, även om LOU erbjuder en massa kryphål. Det är ju dock fullt möjligt att överklaga, och då får kommunen inte en enda pryl, varken 143g eller 200g.

Nej, detta var lite ställt på sin spets. Men jag har varit med om att man specificerat vikt, mått, kulör och vilken typ av lackering en produkt skulle ha. Och detta är saker som är helt irrelevanta för funktion och prestanda.

Ursprungligen av ;:

Borde inte Sveriges Riksdag premiera svenska intressen och kräva att bara telefoner tillverkade i Sverige få användas.

Sådant där är helt ute sedan 10-15 år tillbaka. Globalisering, EU, frihandel..."köp svenskt" anses idag som skumt...lite SverigeDemokraterna över det liksom :-D. T.o.m. i USA tynar "buy American"-grejen.
Själv kör jag i alla fall med "support your local dealer" så långt jag orkar. Åker inte ut till dessa enorma köpkluster utanför stan med parkeringsplatser stora som flygfält om jag ska köpa en mojäng. Köper den i kvarteret eller så nära som möjligt - ÄVEN om den är upp till 10-15% dyrare. Detta gäller dock inte om det handlar om stora affärer så klart. Jag värderar också tid högre än pengar; att åka ut och köpa en cykel till lilltösen (Biltema t.ex.) tar en dag. Jag köper den istället runt hörnet på 30 minuter. Dyrare, men med ett leende på läpparna.
Eftersom jag inte har bil så har jag råd med all denna local support (och ekologisk mat etc etc) och massor av Apple-grejer och...etc etc. Hallelujah!

Ursprungligen av Mats Larsson:

Borde inte Sveriges Riksdag premiera svenska intressen och kräva att bara telefoner tillverkade i Sverige få användas.

Senast redigerat 2011-03-31 09:29
Ursprungligen av Mats Larsson:

Borde inte Sveriges Riksdag premiera svenska intressen och kräva att bara telefoner tillverkade i Sverige få användas.

Finns det? Doro?

Ursprungligen av ;:

Säger Jassaz! Till Apple-grekerna!

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2011-03-31 02:00
Ursprungligen av ;:

Det lustiga är att de får ha iPhones, men IT-avdelningen tillåter inte iTunes. Knepigt tänkt där...

Är det sant? Varför i hela fridens namn får dom inte ha iTunes? Får dom inte installera QuickTime heller? Men Flash får dom säkert installera... Herregud. Är det konstigt att IT-avdelningar generellt ofta görs till åtlöje? Svar; nej.

Ursprungligen av Torvald:

Det lustiga är att de får ha iPhones, men IT-avdelningen tillåter inte iTunes. Knepigt tänkt där...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-31 10:40
Ursprungligen av Zimmerman:

Varför i hela fridens namn får dom inte ha iTunes? Får dom inte installera QuickTime heller?

Enkelt men det vet du säkert. Både iTunes och Quicktime innehåller säkerhetsrisker. Kan de ta bort saker som innehåller säkerhetsrisker så gör dom. Jag är inte alls säker på att de tillåter Flash. Låsa låsa låsa.
Trist men kanske inte helt dumt när det handlar om Sveriges riksdag.

Jo, men varför ska våra folkvalda över huvud taget vara uppkopplade på internet om dom inte kan se innehållet :-D. Är det kanske bara email som gäller? Och sidor med text och stillbilder? Inget SVTplay, inget YouTube, ingen sajt med Flash-funktion, etc. Har dom förresten inte själva Flash på Riksdagens hemsida? Dom kör i alla fall med Real Mediaplayer (den gamla obsoleta dyngan!) för att lyssna och titta på grejer. Har inte den några säkerhetshål? I don't get it. Har vi folkvalda som inte kan hänga med på nätet? Inte på jobbet i alla fall.
Såg nu också att dom kör grejer (teckentolkning) i QuickTime och rekomenderar besökare att installera det. Alltså; våra folkvalda kan i alla fall inte titta på Riksdagens egen hemsida :-D. Om det nu är lårt låst låst. Eller kanske det bara är just iTunes som är bannat? Och då undrar jag fortfarande; varför? Säkerhetshål? Ja, men alla andra grejer har ju säkerhetshål (Flash, QuickTime, Real, et) - så varför banna just iTunes så att våra folkvalda inte kan t.ex. prenumerera rationellt på podcast etc.
Eller...är verkligen iTunes förbjudet i Sveriges Riksdags nät? Det står i denna tråd...men var kommer denna uppgift från?

Ursprungligen av acke:

Enkelt men det vet du säkert. Både iTunes och Quicktime innehåller säkerhetsrisker. Kan de ta bort saker som innehåller säkerhetsrisker så gör dom. Jag är inte alls säker på att de tillåter Flash. Låsa låsa låsa.
Trist men kanske inte helt dumt när det handlar om Sveriges riksdag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-31 14:11
Ursprungligen av Zimmerman:

så varför banna just iTunes

Enkelt. För att de kan. Du måste inte ha varken iTunes eller Quicktime för att din dator med Windows eller din telefon ska fungera. Alltså kan IT hävda att du inte ska ha det. Du behöver egentligen inte ens Flash för att göra ditt jobb. Alltså kan IT hävda att du inte ska ha det.
Trist datorupplevelse? You bet. Gör datorn det den ska för att du ska kunna göra ditt arbete? You bet.

Vad jag menar i att IT inte bryr sig om din iPhone-upplevelse blir optimal. I 100 fall av 100 så låser de så mycket som möjligt om det kan minska eventuella säkerhetsluckor och täcker deras arsle när det händer något.

Ursprungligen av studiox:

Blir påmind av ett avsnitt ur West Wing (världens bästa serie någonsin) där Josh påpekar för en amiral att Vita Huset har problem med säkerheten, generalen svarar "Thw White House networks are not secure" precis som det var allmänt känt

Ett mästerverk den serien.

Det är där jag - och säkert många folkvalda - inte håller med. En mycket vital uppgift för en folkvald är att hänga med i informationsflödet och läsa av opinioner. Detta gör man som bekant inte längre endast via TV och papperstidningar. Om inte våra folkvalda kan sitta på jobbet och läsa av den värld dom är satta att styra - då har IT-avdelningen falerat. Om inte IT-avdelningen fattat att det skett en IT-revolution så måste dom utbildas i detta. Lika lite som att dom bör stänga av TV inne i parlamentet så bör dom stänga av stora delar av informationsflödet på internet. Om man frågar mig så anser jag att internet - hela internet - idag är viktigare för en folkvald än vad TV är. Vad som går i TV är homogent och i stort sett förutsägbart. Så - jag anser alltså att IT-avdelningen i vårt parlament saboterar vår demokrati. Så ser jag på det. För lösningar finns. Man har inte alls iTunes, QuickTime, Flash-förbud hos t.ex. Pentagon. Eller CIA. Och absolut inte i congresshuset. :-D. Det skulle förvåna mig. IT-avdelningen är lat helt enkelt. Eller okunniga.
Detta upprepas hela tiden. Där jag jobbar har man stängt port 143 (=IMAP - det moderna sättet för email) och i nästan ALLT utom http/https). Säkerhetsskäl säger dom. När jag förklarar att t.ex. Pentagon och CIA inte har spärrat IMAP så blir dom bara tomma i blicken.

(min information om Pentagon etc är tagen från forum i USA och kan ju vara felaktig - han som t.ex. sade att han jobbar på Pentagon och kör IMAP kan ju vara en mytoman - det går inte att fråga dom officiellt - allt är hemligt och deras IT-policy/öppna/stängda portar uttalar dom sig inte om )

Ursprungligen av acke:

Gör datorn det den ska för att du ska kunna göra ditt arbete? You bet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-31 14:55

Säger inte att jag gillar det. Men faktum kvarstår att ju fler program med fler säkerhetshål ger fler "vägar in". Det är inte någotn en IT-avdelning vill chansa på och det förstår jag. Om man ska skälla på någon är det väl programtillverkarna och inte en IT-avdelning som sitter i en svår sits. I de flesta fall handlar det så klart inte om lathet även om så kan vara så ibland.

Jo, men varför har IT-avdelningarna på Pentagon och CIA en annan syn i frågan? Eller hur kan dom lösa säkerhetsaspekten men inte IT-avdelningen på Sveriges Riksdag? DET är 10 000-kronorsfrågan.

Ursprungligen av acke:

Säger inte att jag gillar det. Men faktum kvarstår att ju fler program med fler säkerhetshål ger fler "vägar in". Det är inte någotn en IT-avdelning vill chansa på och det förstår jag. Om man ska skälla på någon är det väl programtillverkarna och inte en IT-avdelning som sitter i en svår sits. I de flesta fall handlar det så klart inte om lathet även om så kan vara så ibland.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-31 15:14
Ursprungligen av Zimmerman:

Jo, men varför har IT-avdelningarna på Pentagon och CIA en annan syn i frågan? Eller hur kan dom lösa säkerhetsaspekten men inte IT-avdelningen på Sveriges Riksdag? DET är 10 000-kronorsfrågan.

Fast de där källorna du har, kom igen.
Rent allmänt är jag fast övertygad om att all "onödig" programvara tas bort eller förbjuds även från betydligt mindre ställen än CIA och Pentagon.

Ursprungligen av acke:

Fast de där källorna du har, kom igen.
Rent allmänt är jag fast övertygad om att all "onödig" programvara tas bort eller förbjuds även från betydligt mindre ställen än CIA och Pentagon.

En del företag jag jobbar med i Europa har amerikanska rötter. På ett flertal ställen är trådlösa nätverk och Skype totalförbjudet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-31 15:23
Ursprungligen av pmarriott:

En del företag jag jobbar med i Europa har amerikanska rötter. På ett flertal ställen är trådlösa nätverk och Skype totalförbjudet.

Exakt.

Säg den IT-chef som vill stå ansvarig för att hemlig information läckt ut ur företaget för att någon tagit sig in via ett program som används för att lägga över ringsingnaler på användarens telefon.

  • Oregistrerad
  • 2011-03-31 16:51
Ursprungligen av pmarriott:

En del företag jag jobbar med i Europa har amerikanska rötter. På ett flertal ställen är trådlösa nätverk och Skype totalförbjudet.

Få som vet det men Skype är världens mest spridda P2P program och det erbjuder faktiskt en bakdörr som default för alla som sitter på fasta ip-adresser. Ändå envisas företag köra Skype istället för exempelvis Communicator.

Communicator erbjuder ju dessutom centraliserad loggning, något som jag antar måste vara ett krav i offentlighetens sverige där den sveper in som en tjock filtmatta i demokratins namn.

Ursprungligen av pmarriott:

En del företag jag jobbar med i Europa har amerikanska rötter. På ett flertal ställen är trådlösa nätverk och Skype totalförbjudet.

Jag har jobbat i ett Amerikanskt dataföretag i Sverige - ett av dem som försörjer "kanalen" med bråte.

Aldrig upplevt maken till rigidare verksamhet, de flesta levde med en planka uppkörd där solen inte lyser.

IT-miljön luktade 80-tal med 3270-terminaler och dussintals med "TLA":er på skärmarna (Three letter Acronym)

INR - Invoice Number, SKU, BMR, SNR, osv osv

Att ens installera Winamp på en dator (som en kille gjorde) var fog för sparken - IT-chefen skällde ut killen
inför oss andra.

  • Oregistrerad
  • 2011-03-31 21:23
Ursprungligen av Goflorp:

JAldrig upplevt maken till rigidare verksamhet, de flesta levde med en planka uppkörd där solen inte lyser.

Jag jobbade på ett svenskt företag som blev uppköpta av ett engelsk kan man säga. När man fick VPN tunnel till england så resulterade det i att man satte upp två extra brandväggar, en i england (då dom inte litade på oss) och en i Sverige (då man här inte litade på england) - sen hade man sina vanliga brandvägg också, såklart.

  • Oregistrerad
  • 2011-03-31 13:39
Ursprungligen av acke:

Enkelt men det vet du säkert. Både iTunes och Quicktime innehåller säkerhetsrisker. Kan de ta bort saker som innehåller säkerhetsrisker så gör dom. Jag är inte alls säker på att de tillåter Flash. Låsa låsa låsa.
Trist men kanske inte helt dumt när det handlar om Sveriges riksdag.

Blir påmind av ett avsnitt ur West Wing (världens bästa serie någonsin) där Josh påpekar för en amiral att Vita Huset har problem med säkerheten, generalen svarar "Thw White House networks are not secure" precis som det var allmänt känt

Jag gjorde en upphandling en gång där jag bl.a. specade att maskinerna i fråga skulle hantera HFS+ och ProRes i QuickTime-container. Det överklagades - jag vann. Jag bestämmer givetvis vilka verktyg jag ska behöver. Det är inte konstigare än att det varje dag i detta land specas om att ett system ska ha Exchange-stöd. Det överklagas inte ens. SÅ stora och totalt dominerande är MS. :-D.
Men överklagningen sinkade ju investeringen. Det får man räkna med. Men har man på fötterna och drar tusen paraleller som har med MS att göra så vinner man. Överklagandet är då bara en formalitet från en firma som är sur. Dom vill jävlas lite. :-D.
Skulle LOU verkligen användas på riktigt så skulle MS kollapsa.

Jo, jag kan ju vara lurad. Det är bara folk på forum som påstått att t.ex. Pentagon kör IMAP. En annan forumkälla sade att när han var på FBI (svensk polis på studiebesök - det är ganska vanligt) för några år sedan så bedyrar han att dom satt och tittade på YouTube (Flash) därinne. Han kan också ljuga. Vi får väl kanske aldrig veta. På internet är alla källor eventuellt en bluff. Alla.

Bevaka tråden