Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Efterlyser tips på programvara till skanner

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejs

jag har en Canon MP990 (skanner o skrivare i ett). Har ett tag använt mig av den medföljande programvaran men börjar tycka den är omständig o knäpp. Vad finns det för alternativ?

Det är lustigt hur hjärnan funkar ibland :D. Hade GraphicConverter igång o bestämde mig för att, efter att jag startat denna tråd, kolla om det var möjligt att scanna genom det programmet. Det ÄR det o gränssnittet är betydligt trevligare än Canons. Kan kolla vidare på vuescan också...

Kan också av skanningsresultatet se att jag fick vitare papper bakom trycket när jag skannade genom GC (Twain) än när jag körde med Canons eget program - se urklipp nedan...(skannat från dagstidning)

Senast redigerat 2011-03-26 11:40
  • Oregistrerad
  • 2011-03-30 10:36

[QUOTE="Cogito ergo Mac;1981853"]Det är lustigt hur hjärnan funkar ibland :D. Hade GraphicConverter igång o bestämde mig för att, efter att jag startat denna tråd, kolla om det var möjligt att scanna genom det programmet. Det ÄR det o gränssnittet är betydligt trevligare än Canons. Kan kolla vidare på vuescan också.../QUOTE]

Drivrutinerna som GC använder (Twain) kommer från Canon, annars hade det inte varit möjligt för dig att scanna. VueScan är framförallt till för dom stackarna som har en scanner som INTE har twainstöd i OSX (Finns ett par, jag har en...)

Det går ju också att scanna via Image Capture, men det antar jag att du vet redan...

Ursprungligen av Capeman:

Det går ju också att scanna via Image Capture, men det antar jag att du vet redan...

såg det som menyalt. i GC men har inte tänkt på det tidigare

@Zimmerman: det är många alternativ som dyker upp när man verkligen kollar menyerna

Nu har jag många alternativ som är mycket bättre än Canons mjukvara - tackar

Jag använder Förhandsvisning. Funkar finemang.

Apropå detta ämne. Vill bara dela med mig av en trevlig upplevelse.
För ett antal år sedan, när jag körde en Dell-laptop med en billig Epson-scanner fungerade ungefär var fjärde-femte inläsning. Vid alla andra tillfällen storknade skiten på något sätt. Vilken jäkla tid det tog.

Snabbspola framåt ett antal år och där i en låda i källaren hittade jag samma gamla scanner. Jag tänkte först slänga den men bestämde mig sedan för att bara testa att trycka in den i min late 2009 iMac. Boom-shakalak - det bara fungerade direkt med Image Capture. Inga drivrutinsinstalleringar eller twain-drivers, ingen hicka. Den tutar och kör 100 %.

Gissa varför jag gillar appleprodukter!

Du kan använda dig av bildinsamling? Gjorde jag igår med en hp scanner

Canons egna programvara är anledningen till att jag aldrig mer i hela mitt liv kommer köpa en Canonscanner.

Bildinsamling fungerar ypperligt ihop med min lilla Brother DCP-750.

Har inte tittat mer på Vuescan o det är bara av misstag som jag kör igång Canon programmet (undrar om jag kan avinstallera det...). Håller mig till Image Capture, Förhandsvisning o GC för skanning. Lite olika beroende på vad jag skannar

1
Bevaka tråden