Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Amazon Cloud Drive - 5 GB fri lagring, men ingen Dropboxdödare (ännu)

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Amazon har lanserat Cloud Drive, en tjänst med 5 GB fritt lagringsutrymme. Det verkar vara intressant och Amazon är ju stora så tjänsten är nog ganska pålitlig och hyfsat framtidssäker. Men det är knappast en Dropboxdödare då det bara handlar om manuell uppladdning (som kräver Flash!) än så länge.

Läs mer här: https://www.amazon.com/clouddrive/learnmore

Cameron Koczon:

AMAZON CLOUD DRIVE IS NOT DROPBOX

It’s better.

At least it will be very soon.

Not Dropbox

I want to write a bit about Amazon Cloud Drive because I think it is a very important product and it is mostly getting dismissed because of comparisons to Dropbox. Let’s hold up a sec. Amazon Cloud Drive is not Dropbox. It is something different. It doesn’t matter that it doesn’t do any of the magic syncing that Dropbox is known and loved for. It’s going to do something better: release an API and become a platform.

och:

Dropbox V2

I wouldn’t be surprised if a version of Dropbox that plays nicely with the Cloud Drive is one of the first Cloud Drive apps on the scene. It makes a great deal of sense. Instead of paying Dropbox for storage and syncing, we could just pay them for syncing. As it stands now, Dropbox is a middleman between you and Amazon in terms of storage. The costs for 50GB / 100 GB Amazon Cloud Drives are half the price of Dropbox and have a better chance of staying that way. Amazon has mastered storage and Dropbox has mastered syncing. Let’s allocate funds to the right places for the right services.

Läs mer: Stream of Awesomeness

Ok, jag fortsätter min monolog här

En relaterat tjänst till Cloud Drive är Cloud Player, där användare kan lyssna på musiken på sin Cloud Drive. Så, hur har Amazon löst licensfrågorna kring detta? Jo genom att strunta i dom och hävda att de inte behövs: Amazon on Cloud Player: we don't need no stinkin' licenses

Ska bli mycket intressant att se hur det här utvecklar sig.

Ja som sagt, ska bli mycket intressant att se hur det här urartar! Sony verkar ju lite småsura. Ska bli kul att se vad Apple och Google kommer ut med för liknande tjänster. Kanske Google har lärt sig från deras TV och bokprojekt att inte trampa för många bolag på tårna i sådana här frågor.

Ok, Sony kanske ogillar detta delvis då den kan konkurrera med deras tjänster. Men jag tycker ändå att det här visar på ett djupare problem, eller snarare mediaindustrins ovilja (eller är det oförståerlse?) att förändra sig efter hur teknologin och världen ser ut idag. Personligen tycker jag har köpt en låt på Amazon så borde jag ju ha rätt att lyssna på låten så som jag känner för. Om jag då vill spara den i en molntjänst så jag kan komma åt vart jag än så ska jag få göra det. Men men, får väl trösta mig med att det inte brukar gå så bra för de som krampaktigt vägrar att finna sig med att världen har förändrats omkring dem.

Lite synd att jag inte har en amerikansk adress registrerad på amazon längre, då hade jag kunnat testa tjänsten.

Ja, det enda vettiga är ju att man ska få lyssna på det man köpt oavsett var man placerar det.

Jag vill inte styra in tråden på den eviga diskussionen om digital distribution, kopiering och allt sådant, men ibland önskar man att det fanns några vettiga människor på ledningsnivå som satte sig ner och funderade på hur man både tjänade pengar och var bra för användarna. (Som att t.ex. inte straffa de som gör rätt för sig och köper filmer på DVD genom att tvinga den att genomlida massa förmaningar om att det är fel att kopiera.)

Men tillbaka till Cloud Drive, jag tror det går att testa redan nu, jag lyckades då aktivera det med ett konto som jag är ganska säker på att jag upprättat hos Amazon UK vid köp någon gång.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-03-30 21:22
Ursprungligen av Adrian B:

Ja, det enda vettiga är ju att man ska få lyssna på det man köpt oavsett var man placerar det.

Jag vill inte styra in tråden på den eviga diskussionen om digital distribution, kopiering och allt sådant, men ibland önskar man att det fanns några vettiga människor på ledningsnivå som satte sig ner och funderade på hur man både tjänade pengar och var bra för användarna. (Som att t.ex. inte straffa de som gör rätt för sig och köper filmer på DVD genom att tvinga den att genomlida massa förmaningar om att det är fel att kopiera.)

Men tillbaka till Cloud Drive, jag tror det går att testa redan nu, jag lyckades då aktivera det med ett konto som jag är ganska säker på att jag upprättat hos Amazon UK vid köp någon gång.

Jag var trodde det var begränsat till UK och USA men det fungerar bra för mig att ladda upp filer på mitt existerande Amazonkonto.

Jag testade precis också på amazon.com. Att använda cloud drive verkar funka bra, lyckades ladda upp några filer, men om man ska använda deras cloud player så står det att man måste bo i USA. Är cloud player en spelare för att kunna spela sin musik från Cloud drive på olika plattformar eller finns det några andra sätt?

Intressant läsning i frågan om Amazon vs skivbolagen:

Amazon's decision to launch its new Cloud Player without securing additional music licenses has been described as a "bold move" by many observers. It takes serious guts for Amazon to simply declare that it doesn't need licenses—especially when even casual observers know the music industry thinks otherwise. Still, this isn't a one-dimensional issue. The law has yet to deal much with services like Amazon's, record companies fantasize about huge revenues in streaming services, and they fear digital lockers like the plague.

If the record labels don't come to a licensing agreement with Amazon soon, they will either be forced to take legal action or implicitly allow other music companies to ditch cloud licenses too.

Dock kanske Amazon inte kommer att vara så hårdnackade ändå:

As it turns out, Amazon may not be so committed to its "read my lips: no new taxes licenses!" stance after all. According to "people familiar with the matter" speaking to the Wall Street Journal, Amazon is "aggressively" working on licensing deals with record labels after all, with a bonus goal of "minimizing bad blood" after Tuesday's move.

However, those licenses may be for a slightly different purpose. Amazon is reportedly considering a feature that would let users upload their music libraries and stream that music to friends, but only if a particular song is also in Amazon's database of songs-acceptable-to-stream-to-others. "Songs not recognized by the system would still be uploaded and maintained as unique copies," writes the Journal, who claims that Amazon is trying to wrap up such negotiations in a matter of weeks.

Läs hela: Music industry will force licenses on Amazon Cloud Player—or else

1
Bevaka tråden