Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dåligt att alltid ha sladden ikopplad?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag använder min macbook pro på jobbet. När jag är där så har jag sladden ikopplad under hela dagen. Är detta dåligt för batteriet, borde jag bara ladda upp den och sen köra "unplugged"?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-29 18:40

Apple rekommenderar att ladda ur och upp batteriet ca en gång i månaden. "Elektronerna behöver få röra på sig ibland"
Apple - Batterier - Bärbara datorer

Som jag har förstått det är det det samma som att döda batteriet helt att ha datorn ständigt kopplad till ström. Använd datorn utan att koppla den till ström och ladda inte förrän batteriet är under 10% för bästa livslängd. Så ska det tydligen vara med alla saker som går på batteri så som iphones, ipads och liknande.

Ursprungligen av jonbreslin:

Som jag har förstått det är det det samma som att döda batteriet helt att ha datorn ständigt kopplad till ström. Använd datorn utan att koppla den till ström och ladda inte förrän batteriet är under 10% för bästa livslängd. Så ska det tydligen vara med alla saker som går på batteri så som iphones, ipads och liknande.

Proceduren som du beskriver skall inte vara nödvändigt för Lithium-ion batterier, även om det var så förr i tiden.

Det enda man egentligen skall tänka på är att inte förvara datorn oanvänd och fulladdad nån längre tid: alltså inte ladda fullt och sen ställa undan datorn i 3-4 veckor...

Om du har ett fullt fungerande batteri så slår laddaren ifrån när datorn är fulladdad och batteriet skall inte ta stryk. Lithium-batterier mår dock bäst av att användas då och då, så jobbar man vid en fast arbetsstation och ALLTID har nätspänning så får man koppla ifrån ibland. Men för de allra flesta så sker ju detta automatiskt.

Tack för alla svar, lite källkritisk bara. Var får ni er info ifrån?

Här har du en del: Apple - Batteries - Notebooks

Har du märkt av att batteriet blivit sämre? Om inte, är mitt råd att inte fundera så mycket på hur batteriet ska skötas. Använd datorn på det sätt som passar dig bäst.

Edit: länken var visst redan postad.

Tack.
Lite svårt att avgöra då min dator är 2 veckor gammal.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-03-29 22:44

Glöm "batterivård", och var framförallt inte rädd för att köra datorn på batteri. Den är konstruerad för det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-30 00:23
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2011-03-30 07:20

Jag har fått "Kontrollera batteriet" i min batterimeny. Detta samtidigt som batteritiden är långt under vad den brukat vara.

Två år gammal MBP med 80 cykler på batteriet säger väl sitt, jag har under långa perioder använt den som stationär.

Säger inte att det finns en koppling, men det kan finnas en.

Ursprungligen av Kasaen:

Jag har fått "Kontrollera batteriet" i min batterimeny. Detta samtidigt som batteritiden är långt under vad den brukat vara.

Två år gammal MBP med 80 cykler på batteriet säger väl sitt, jag har under långa perioder använt den som stationär.

Säger inte att det finns en koppling, men det kan finnas en.

Om jag är rätt informerad så kan du få bytt batteri på garanti (reklamationsrätten i sverige som är 3år) om de var här du köpte din dator. Detta eftersom du kan påvisa få cykler samt dålig hälsa på batteriet och därmed säga att det är fabrikationsfel på batteriet.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2011-03-30 07:55
Ursprungligen av citronsyra:

Om jag är rätt informerad så kan du få bytt batteri på garanti (reklamationsrätten i sverige som är 3år) om de var här du köpte din dator. Detta eftersom du kan påvisa få cykler samt dålig hälsa på batteriet och därmed säga att det är fabrikationsfel på batteriet.

Bra tips! Jag tänkte batteri=förbrukningsvara men det är självklart värt att ta kontakt med Apple.

Ursprungligen av Kasaen:

Två år gammal MBP med 80 cykler på batteriet säger väl sitt, jag har under långa perioder använt den som stationär.

Ja, detta låter inte optimalt.

Vi har ju såväl skrivit det ovan, samt länkat till det på ett par ställen: man måste "motionera" batteriet då och då.

Det är ingen fara att ha datorn inkopplad över en arbetsdag eller två, men har man datorn inkopplad som stationär hemma, så måste man dra ur batteriet då och då.

Men det är inte alls lika illa som det var förr, när man i stort sett inte skulle ha datorn inkopplad med sladd alls, utan att ta ut batteriet först.

Jag har en MBP från 2009 som har 344 cykler och jag får ut mer än 6h i prognos när jag drar sladden.

Nu när jag sitter och surfar vid köksbordet har jag ingen sladd. Skulle jag sätta mig på kvällen i soffan och kolla på video eller film, så har jag för det mesta sladden i. Men det beror mer på om den är tillgänglig eller inte.

Apple beskriver det optimala scenariot: inkopplad under arbetsdagen och sen på batteri lite då och då (till och från jobb t ex). Då får man få cykler, samtidigt som batteriet vårdas.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-03-30 08:48

Jag brukar köra laddning dagtid på jobbet och på batteri kvällstid. Tycker att jag kör med sladd ganska mycket, men har lyckats få ur 225 cykler på 14 månader. Tror att jag ligger på 6 h uppskattad tid när batteriet är fulladdat.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-04-04 18:26

Brukar vara 6 månaders garanti på batterier. Brukar vara svårt att få igenom det på reklamationsrätten.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2011-04-12 08:58

Enligt min iStat har jag kört 360 cykler (på drygt 2 år) och har fortfarande 99% hälsa på batteriet. Jag kör väldigt sällan på batteriet nu för tiden, utan har min MBP ständigt inkopplad till en Cinema display där den samtidigt laddas. Ej vetenskapligt testat på något sätt men det borde ju då inte vara några problem att köra med laddaren i under lång tid. Detta är min erfarenhet.

Ciao

Ursprungligen av Arimos:

Enligt min iStat har jag kört 360 cykler (på drygt 2 år) och har fortfarande 99% hälsa på batteriet.

Har du verkligen 99% av ursprunglig kapacitet efter 360 cykler ???

Ladda hem CoconutBattery och kolla...

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2011-04-13 09:01
Ursprungligen av LCR:

Har du verkligen 99% av ursprunglig kapacitet efter 360 cykler ???

Ladda hem CoconutBattery och kolla...

Laddade hem CoconutBattery och tog följande skärmdump. Det slog på en procent jämfört med iStat.

  • Oregistrerad
  • 2011-04-12 09:43

Min erfarenhet är:

* Batterier idag (Polymera litiumbatterier) behöver inte laddas ur på samma sätt som vanliga litium
* En bärbar dator idag köper man inte för att den är bärbar, utan för att den är liten
* Egentligen borde man ta ur batteriet om man enbart kör på nät (men det går ju inte)

1
Bevaka tråden