Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kompilator i Terminalen?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Älvsjö
  • 2011-03-29 19:07

Tja. jag undrar om det finns någon kompilator man kan använda i consolen ?? för att kompilera c++ program ??

eller måste man skaffa xcode eller nått likande ??

/N

Om jag inte minns fel så följer gcc med när du installerar Xcode, och det är ett terminalprogram.

Jag har ändrat trådens rubrik. Tänk på att sätta en rubrik som tydligt visar vad tråden handlar om

/Mod

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-03-29 21:16

Det stämmer att gcc följer med Xcode, men det ingår inte i standardinstallationen. Jag har glömt bort om Xcode följer med installationsskivorna till datorn - det har gått lite fram och tillbaka.

Det går kanske att hitta en gcc kompilerad för Mac OS någonstans, men enklast är att stoppa in Xcode. Då får du alla Mac OS-specifika bibliotek och ramverk på köpet med.

  • Medlem
  • Degerfors
  • 2011-03-29 21:23

Macports...

Ursprungligen av dahlman:

Macports...

Fast Macports kräver Xcode.

gcc toolchain kan du installera samtidigt som xcode, ligger på samma skiva. Xcode följer väl med på installationsskivorna?

De flesta kompilatorer kräver Xcode, dvs inte programmet utan de kommandoradsverktyg som följer med det. Enligt en av utvecklarna av FPC så är det praktiskt omöjligt att göra ett komplett paket med fritt distribuerbara verktyg. Det går att skära ner Xcode-installeraren till ca en tiondel genom att bara ta med det viktigaste, men inte så det blir fritt distribuerbart. Därför kräver i praktiken alla kompilatorer att man installerar Xcode först.

1
Bevaka tråden