Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudinställningarna ändrar sig automatiskt

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag använder den optiska utgången på min iMac kopplad till en DacMagic. I Ljud-/MIDI-inställningarna har jag ställt in att den optiska signalen ska vara 96kHz och 24 bit. Efter ett tag byter datorn tillbaka till 48kHz, 16 bit utan att jag bett om det. Väldigt irriterande, för det innebär att man alltid får ha det fönstret öppet och byta tillbaka när man ska spela musik. Någon som känner till liknande problem eller kanske en lösning så skulle jag hoppa av lycka?!

Du nämner inte vilket operativsystem/version du kör.

Vilken Mac ?

Vad är det du spelar upp ?

Kan det vara så att mediafilerna du spelar är 48kHz / 16-bit och därför ställer systemet om sej till det?!...

Har inte själv gjort denna koppling, men kommer att göra det snart...

Ursprungligen av LCR:

Du nämner inte vilket operativsystem/version du kör.

Vilken Mac ?

Vad är det du spelar upp ?

Kan det vara så att mediafilerna du spelar är 48kHz / 16-bit och därför ställer systemet om sej till det?!...

Har inte själv gjort denna koppling, men kommer att göra det snart...

Den första iMac 27", har snow leopard.
Spelar upp FLAC-filer och wmw. Ingen aning om det är på grund av filerna, men jag har provat att spela upp 24bitars (som jag är säker på att det är) och det har fortfarande ställt om sig. har tyvärr inte så många av dem så det kan inte stå igång så länge. visserligen kan man loopa samma låt flera gånger om. ska testa det och se om det ställer om sig efter det.

Jag föreslår felsökning med längre spelningar med endast 24-bit filer som du sa, håll koll på inställningarna när du sen spelar en 16-bit fil.

Tyvärr har jag inte mer kunnande i ämnet då jag ännu ej kört digitalt ut, men kommer att göra det inom en snar framtid.

Ska låta den stå på loop på de två jag har imorgon förmiddag när jag ändå inte är hemma. Vet dock inte om det kanske har med när datorn går i sleep att göra, för nu har musik stått igång hela kvällen i bakgrunden när jag haft besök utan att den bytt tillbaka. hmm, måste verkligen hålla koll på när den byter känner jag nu.

Kan verkligen rekommendera att använda optiskt ut till förstärkaren men ännu hellre till extern dac. Det gör enorm skillnad, speciellt om man har lite finare stereoanläggning, men även på de enklare för hörlursutgången och den inbyggda d/a-omvandlaren i macarna är ingen höjdare. Om man har problem med jordbrum kan detta också försvinna med optisk överföring istället för med kolasnöre till signalkabel

Vad gäller kvalitén håller jag med, som du tydligt kan se...

http://www.99.se/itunes/241156-ljudkvalitet-varfor-bryr-sej.html

En kär gammal tråd

1
Bevaka tråden