Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har någon tips om skärmar till MacBook Pro?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har köpt en MacBook Pro och en extern skärm: Samsung PX2370.

Samsung PX2370 & BX2240 – nya LED-skärmar för hem och kontor | Prylkoll.se | Nya prylar varje dag!

Och drabbas av en smärre chock. Jag kan inte se. Den är för låg och går inte att vinkla så mycket som min gamla skärm. Efter att ha prövat höja/sänka bordet och stolen och skärmen, har jag fått låna en annan skärm för test. En NEC Multisync E231W.

NEC Multisync EA232WMi

Den är underbar på det viset att den är stabil och går att höja rejält men går inte att vinkla bakåt mer än Samsungen. Gillar NEC:s matta känsla men den är för kontrastfattig. Samsungen däremot är för kontrastrik, för blank. Någon menade att NEC:s är bättre för bildbehandling, att hudfärg blir mer som hudfärg.

Det har förmodligen även att göra med mina ögon och att jag måste använda terminalglasögon för se något alls men jag får lätt panik eftersom MacBook Pro är en dyr sak och jag har börjat använda den. Jag kanske skulle valt en iMac?

Har någon tips på skärm?

Jag är hemligt förälskad i min Apple Cinema-skärm. Lite dyr, men helt underbar. Går att vinkla ganska rejält också.

Ja... appleskärmarna är sköna. Men klarar inte det priset.

Det blir lättare o komma med tips om man vet användningsområde, pris, storlek osv.

OK.
Mest text.
Men också film och bild på proffs nivå.
Samsungen som jag köpte kostar ungefär 4500.
NEC:en som jag testar kostar 2500. Behagligare pris.

Ska det kosta mer än 5000 får det vara en apple skärm. Eller garanterad en lisa för ögonen.

Ursprungligen av webulven:

OK.
Mest text.
Men också film och bild på proffs nivå.
Samsungen som jag köpte kostar ungefär 4500.
NEC:en som jag testar kostar 2500. Behagligare pris.

Ska det kosta mer än 5000 får det vara en apple skärm. Eller garanterad en lisa för ögonen.

Du får ingen proffsnivå på bildbehandling under 5000 (beroende på storlek, ). Appleskärmar är definitivt inte bäst på det området, du får mer för pengarna hos Eizo, Nec mfl.
Jag känner inte till skärmarna du testat men till bildbehandling skulle jag tippa att Necskärmen är ca 10 miljoner ggr bättre då Samsungskärmen verkar vara en gamingskärm

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-03-29 12:01

Dells Ultrasharp-serie är nog inte riktigt i proffsklass för bildbehandling, men strax därunder. Priset för 23- och 24-tummarna går också in under din budget, och de går att justera på alla sätt. Jag är riktigt nöjd med min U2311, enda problemet är att foten/fästet är lite vekt, så att skärmen lätt gungar till om man rör vid den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-29 12:20

Acd +1

xtrem: vad är Acd+1?

Ursprungligen av webulven:

xtrem: vad är Acd+1?

ACD = Apple Cinema Display
+1 betyder väl ungefär "Jag också" eller "Jag håller med".

Så det något kryptiska meddelandet betyder alltså att han också rekommenderar Apple-skärmen.

Om 22 tum räcker så rekommenderar jag EizoFlexScan S2243WFS.
"Bara" PVA-panel men den går å andra sidan att kalibrera (inte bara profilera), dvs den duger definitivt till lite seriösare bildbehandling.
Går att vinkla relativt mycket och skärmkanten går att få upp minst 21 cm från bordsskivan (mätte med ett A4-papper i brist på tumstock).
4895:- på Scandinavian Photo (5995:- inkl kalibrator & mjukvara).

ill_chrill - tack. Necen är bra på alla sätt utom att bilden är lite grå. Det märks framför allt vid text. Vad är gamingskärm? Skönt att höra att jag kan skippa appleskärm.

Joakimo - det var intressant förslag. Lite dyrare dock. Ska kolla vidare. Se om jag hittar en att se live.

kjnoren - även Samsungen känns vrickig, vek.

Necen är underbart stabil. Men som sagt... den är lite gråtonad. Jag har försökt ställa in på tusen olika sätt men inte lyckats få den "skärpa" som är i samsungen. Å andra sidan är samsungen för blank eller glättig eller vad jag ska säga.

Kjoren, hur hög från bordet kan din 2311 bli?

A Jesper, tack för översättning av nätspråket, snart kanske man kan det flytande...:)

OlleBoop, tack försvar och mätning, Scandinavian var ett bra tips. Jag tar svängen om dem. Dubbelt så dyr mot vad jag önskar mig.

På Scandinavian säger de att det inte ska vara LED skärm ännu, utan LCD t.v. Stämmer det?

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-03-29 17:24

Alla platta skärmar är LCD-skärmar!

Skärmen går att dela upp i tre delar: panel, bakgrundsbelysning och ytskikt.

Panelen är det ojämförligt viktigaste. TN är vanligast, men har låg färgkvalitet och dåliga betraktningsvinklar. Kvalitetsskillnaderna mellan olika TN-paneler är också stora. PVA och IPS är dyrare och betydligt bättre - de flesta skärmar som rekommenderats här har PVA- eller IPS-paneler. Ska man jobba seriöst med film eller bilder så är det en sådan man ska ha. PVA är väl lite sämre än IPS, men det viktiga är att komma bort från TN-panelerna.

LED avser bakgrundsbelysningen. LED (som kan vara vit eller av RGB-typ) drar mindre ström och ger jämnare ljus än CCFL (kallkatodrör), men är inte så mycket bättre.

Ytskiktet styr främst hur mycket reflexer det blir, men bra bakgrundsbelysning och en bra panel ger mindre problem med dessa överhuvudtaget. Och så går det ofta att styra eller åtminstone justera kontorsbelysningen.

Tack Kjnoren! Precis den lilla skärmbildslektion jag behövde för att förstå alla de här beteckningar som försäljare och andra slänger sig med. Mycket pedagogiskt. Jag ska åka och titta på en EizoFlexScan S2243WFS. Det låter snackevägen som en prisvärd skärm för min del. Dells tar en månad att få levererad.

1
Bevaka tråden