Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Copyswede vill införa avgift på mobiltelefoner

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Organisationen Copyswede har gått och sagt att man vill ha avgiftspåslag på mobiltelefoner. Enligt uppgifter i tidningen IDG menar Copyswede att det är viktigt att behandla alla aktörer lika och att mobiltelefoner i allt större utsträckning kan användas för privatkopiering av musik och därför vill man nu låta även mobiltelefoner omfattas av samma villkor som mp3-spelare, dvd-skivor och annan media som redan idag dras med ett påslag.

Sedan tidigare har man sagt att man vill införa en avgift på hårddiskar och USB-minnen, vilket har fått både konsumenter och branschen att se rött.

Copyswede är en paraplyorganisation som i Sverige administrerar kompensationssystemet för privatkopiering.

Källor:
Copyswede vill hmta miljoner frn mobilerna - IDG.se
Branschen rasar mot ny kopieringsavgift - IDG.se
Copyswede inför upp till 30% avgift på hårddiskar och USB minnen - 99mac

De är inte kloka. Kan vi inte införa en snatteriavgift som alla som vill gå in i en affär måste betala för att täcka kostnaderna för svinn? Det gör vi iofs redan då svinnet läggs på prislappen, men ändå.

Ursprungligen av pmarriott:

De är inte kloka. Kan vi inte införa en snatteriavgift som alla som vill gå in i en affär måste betala för att täcka kostnaderna för svinn? Det gör vi iofs redan då svinnet läggs på prislappen, men ändå.

Rent principiellt så är det fel att över huvud taget ha ett system där vi tvingas betala avgift för lagringsmedier. I mitt fall så köper jag all min musik och all min film. Jag kopierar ingenting annat än det som jag faktiskt redan har köpt och vill ha en kopia av. Då är det lite svårt att motivera varför jag dessutom ska behöva betala en kompensationsavgift när jag redan har betalat på rätt väg.

De använder den senaste domen i spanien som stöd.

2010-10-23

Så hur många serverparker som har som service uppladdning (förvaring) av filer kommer att fakturera sina kunder för antagandet som copyswede gör?

ungefär lika smart ingrepp som att alla med Internet skall betala TV avgift..

men det kommer säker bli som copyswede vill.

Copysweden vill så mycket.
Personligen tycker jag det är dags att staten kör över dem totalt och tar fajten i EU.

Förbjud organistaionen Copyswede: De gynnar inte samhället… bara en liten krets och själva stoppar massa pengar i egen ficka utan att musikanterna får dem (möjligtvis en 0.5 ‰ av vad de borde ha fått från Copyswede). Räcker det inte med STIM???!!!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-03-30 17:21
Ursprungligen av The Real Viking:

Förbjud organistaionen Copyswede: De gynnar inte samhället… bara en liten krets och själva stoppar massa pengar i egen ficka utan att musikanterna får dem (möjligtvis en 0.5 ‰ av vad de borde ha fått från Copyswede). Räcker det inte med STIM???!!!

Det är väl mer film och TV de bevakar... eller?

Ursprungligen av gunek:

Det är väl mer film och TV de bevakar... eller?

:">Em… du har rätt. Jag var lite disträ idag…

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-03-30 17:17

Dags att lägga en avgift på den mänskliga hjärnan eftersom den kan komma ihåg en hel del låtar? Sedan ska det kosta varenda gång man nynnar på en låt gåendes på stan.

1
Bevaka tråden