Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Feedback på rapporteringar?

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2011-03-29 12:02

Alla moderatorer ger en smisk om man skriver inlägg i trådar som egentligen är till för moderatorer. Men alla gånger jag lämnat feedback på en tråd (anmält inlägg) händer absolut ingenting, man får ingen feedback.

Eftersom man knappast har koll på allt man skriver så känns det lite som att skicka saker till ett svart hål.

Vad är det för trådar som egentligen är till för moderatorer?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-29 12:08

jag kan bara delvis hålla med, det händer absolut saker. men feedback kanske inte alltid lämnas. men behövs det om något har hänt? det brukar ju stå i tråden vad moderatorerna har gjort

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-03-29 12:09

Jag tycker också att det händer saker, men jag kan förstå att man vill ha feedback på anmälan.

Men vad är det för trådar du syftar på skulle vara enbart för moderatorer?

Tror TS menar att man får smisk om man "amatörmodererar" i tråden istället för att anmäla.

Om det händer saker så är jag nöjd.
Jag kanske snarare skulle vilja ha feedback när en anmälan inte leder till något. Så att man vet att detta ligger inom ramarna etc

Jag har gått över helt och hållet till att anmäla istället för att skriva om det i tråden, tycker det funkat bra, men som macwitty skriver så vore det bra om ens rapportering är fel/onödig etc.

Ursprungligen av studiox:

...om man skriver inlägg i trådar som egentligen är till för moderatorer...

Jag misstänker att där är ett syftningsfel i den meningen.

Jag tror att du egentligen menar så som pmarriott skriver i inlägg #5.

Innan tråden växer sig alltför lång, så vore det bra om du kunde bekräfta detta. För om vi är osäkra på vad frågan egentligen innebär, så är det svårt att diskutera lösningar.

Senast redigerat 2011-03-29 14:02
  • Oregistrerad
  • 2011-03-29 13:51
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Innan tråden växer sig alltför lång, så vore det bra om du kunde bekräfta detta. För om vi är osäkra på vad frågan egentligen innebär, så är det svårt att diskutera lösningar.

Trodde det var rätt uppenbart att jag saknar feedback när man anmäler trådar, om det inte framgått så skriver jag det här igen, för att undvika alla eventuella missförstånd. Jag saknar en funktion på att få feedback på anmäla trådar-funktioner.

Ursprungligen av studiox:

Trodde det var rätt uppenbart att jag saknar feedback när man anmäler trådar.

Nu var det ju inte den delen av din frågeställning som jag undrade över. Kring den delen av frågan är det nog inga oklarheter. Utan jag ville ha en förklaring på den första delen av din frågeställning - vad du menar med "trådar som är till för moderatorer".

Ursprungligen av studiox:

...Jag saknar en funktion på att få feedback på anmäla trådar-funktioner.

Jag tycker inte att man behöver lämna feedback till anmälaren om rapporteringen faktiskt leder till en åtgärd. Då tycker jag att åtgärden i sig är tillräcklig feedback.

Men i de fall då rapporteringen inte leder till en åtgärd (kanske 10-15%), så borde vi kanske skicka ett PM och motivera varför vi inte tänker göra någon åtgärd. Men om vi inför detta, så finns det en risk att flera moderatorer skickar ett sådant PM, och då får anmälaren kanske flera motiveringar, men det kan man kanske leva med.

Senast redigerat 2011-03-29 15:31
  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-03-29 15:42
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag tycker inte att man behöver lämna feedback till anmälaren om rapporteringen faktiskt leder till en åtgärd. Då tycker jag att åtgärden i sig är tillräcklig feedback.

Men i de fall då rapporteringen inte leder till en åtgärd (kanske 10-15%), så borde vi kanske skicka ett PM och motivera varför vi inte tänker göra någon åtgärd. Men om vi inför detta, så finns det en risk att flera moderatorer skickar ett sådant PM, och då får anmälaren kanske flera motiveringar, men det kan man kanske leva med.

Jo, anledning tycker jag att det finns i båda fallen.

Jag har t ex skickat flera anmälningar tidigare, bl a när det gällde en viss användare och hans påhopp i forumen men inte förrän jag själv ställde frågan ett par gånger kring hur resultatet blev så fick jag svar.

Ursprungligen av zinned:

Jag har t ex skickat flera anmälningar tidigare, bl a när det gällde en viss användare och hans påhopp i forumen men inte förrän jag själv ställde frågan ett par gånger kring hur resultatet blev så fick jag svar.

Ok, jag formulerar om mitt tidigare svar.

Om jag säger så här i stället:

- Om rapporteringen har lett till en synlig åtgärd (raderat inlägg, ändrad rubrik, flyttad tråd, modereringskommentar i tråden, osv) - då är åtgärden i sig en tillräcklig feedback. Då behövs det ingen återkoppling till anmälaren.

- Om rapporteringen har lett till en åtgärd som inte syns i forumet (kanske blev det ett PM till en stökig medlem), då är det självklart motiverat med feedback tillbaka till anmälaren.

Bättre så?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-29 16:40
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ok, jag formulerar om mitt tidigare svar.

Om jag säger så här i stället:

- Om rapporteringen har lett till en synlig åtgärd (raderat inlägg, ändrad rubrik, flyttad tråd, modereringskommentar i tråden, osv) - då är åtgärden i sig en tillräcklig feedback. Då behövs det ingen återkoppling till anmälaren.

- Om rapporteringen har lett till en åtgärd som inte syns i forumet (kanske blev det ett PM till en stökig medlem), då är det självklart motiverat med feedback tillbaka till anmälaren.

Bättre så?

Låter vettigt, ibland undrar man vad som verkligen hände när man rapporterade.
Som skrivits innan, feedback när det ej blir någon åtgärd är också uppskattat.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-03-29 16:48
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ok, jag formulerar om mitt tidigare svar.

Om jag säger så här i stället:

- Om rapporteringen har lett till en synlig åtgärd (raderat inlägg, ändrad rubrik, flyttad tråd, modereringskommentar i tråden, osv) - då är åtgärden i sig en tillräcklig feedback. Då behövs det ingen återkoppling till anmälaren.

- Om rapporteringen har lett till en åtgärd som inte syns i forumet (kanske blev det ett PM till en stökig medlem), då är det självklart motiverat med feedback tillbaka till anmälaren.

Bättre så?

Absolut! Klart som korvspad

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-29 16:23
Ursprungligen av zinned:

Jo, anledning tycker jag att det finns i båda fallen.

Jag har t ex skickat flera anmälningar tidigare, bl a när det gällde en viss användare och hans påhopp i forumen men inte förrän jag själv ställde frågan ett par gånger kring hur resultatet blev så fick jag svar.

Samma här. Det kan ju vara intressant att veta om moderatorerna delar ens åsikt eller tycker att man är överkänslig. Om inte annat för att klarlägga vilken nivå som gäller.

Ursprungligen av rhesus:

Samma här...

Se mitt svar i inlägg #15

Om vi hade ett enklare och mera integrerat system för att ge feedback på en rapportering så skulle vi nog göra det oftare.

(Det vore inte så dumt med ett internt system där man som moderator kan markera att man tar sig an en rapportering så de andra vet att någon tar hand om det och så att inget faller mellan stolarna. Antingen för att visa att man ska/har åtgärdat problemet eller om man avslår rapporteringen för att man helt enkelt inte tycker det är något som bör åtgärdas.)

Ursprungligen av Adrian B:

Det vore inte så dumt med ett internt system där man som moderator kan markera att man tar sig an en rapportering så de andra vet att någon tar hand om det och så att inget faller mellan stolarna...

Ja, det hade varit bättre om rapporteringarna hade hamnat i någon slags ärendelista, där man kunde pricka av dem, så att man vet om någon redan tagit hand om ärendet.

Då hade man också kunnat ha en automatisk återrapportering till den som gjorde rapporteringen.

Ok, en sammanfattning på hur jag tycker att det skulle kunna funka:

- Om rapporteringen leder till en synlig åtgärd (raderat inlägg, ändrad rubrik, flyttad tråd, modereringskommentar i tråden, osv) - då är åtgärden i sig en tillräcklig feedback. Då behövs det ingen återkoppling till anmälaren.
- Om rapporteringen leder till en åtgärd som inte syns i forumet (kanske blev det ett PM till en stökig medlem), då ska moderatorn skicka feedback tillbaka till anmälaren.
- Om rapporteringen inte leder till någon åtgärd alls, så ska anmälaren få feedback på detta.

Är trådskaparen nöjd med detta?
Kan övriga moderatorer tänka sig att jobba efter detta?

Det vore ganska enkelt att skapa ett moderatorforum där alla rapporterade trådar hamnar (en ny tråd per rapport) så kan moderatorer kommentera åtgärd.

Att lova svar på alla rapporterade trådar låter som jäkligt mycket jobb fördelat på ett ganska litet team.

  • Oregistrerad
  • 2011-03-29 22:29
Ursprungligen av Björnström:

Det vore ganska enkelt att skapa ett moderatorforum där alla rapporterade trådar hamnar (en ny tråd per rapport) så kan moderatorer kommentera åtgärd.

Att lova svar på alla rapporterade trådar låter som jäkligt mycket jobb fördelat på ett ganska litet team.

Håller med, framförallt om det måste göras manuellt (?) - Jag trodde rapport-funktionen hade någon fin integration med PM så fort man gjorde en åtgärd kunde man skicka ett PM. Hur håller ni moderatorer reda på alla modereringar (fel ord) Får ni dom som PM?

Ursprungligen av studiox:

Håller med, framförallt om det måste göras manuellt (?) - Jag trodde rapport-funktionen hade någon fin integration med PM så fort man gjorde en åtgärd kunde man skicka ett PM. Hur håller ni moderatorer reda på alla modereringar (fel ord) Får ni dom som PM?

Idag får vi ett e-mail som ser ut så här:

Citat:

xxxxxxx ( mailto:xxxxxxxxx ) har klagat på följande inlägg:

Artikel: TEST: LunaTik & TikTok

Inlägget är en del av tråden:
Artikel: TEST: LunaTik & TikTok
Artikel: TEST: LunaTik & TikTok

Som skäl angavs:
Fel avdelning - skall till säljes

Detta meddelande har skickats till alla moderatorer på sajten.

Som moderator klickar man på tråden och tar beslut om åtgärd.

Det finns ett system för att skicka varningar och rapportera överträdelser (infractions på engelska) som vi inte använder men det hade kanske varit ett bra nästa steg. I det systemet skickas PM till den som gjort överträdelsen och allting loggas för andra moderatorer.

Den som rapporterat en tråd får dock inte kopia på åtgärden (vilket önskas i denna tråd).

StudioX - vi ska ju fika nästa vecka, vi kan väl snacka om detta en stund och se om vi inte kan hitta på något smart ihop?

Ursprungligen av Björnström:

...Att lova svar på alla rapporterade trådar låter som jäkligt mycket jobb fördelat på ett ganska litet team.

Nu skulle det ju inte vara alla, utan bara de rapporteringar som inte leder till någon synlig åtgärd, och det blir ju faktiskt inte så stor andel.

Men kan vi lösa det med ett speciellt forum för rapporteringar så vore det såklart ännu bättre.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-30 08:27
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nu skulle det ju inte vara alla, utan bara de rapporteringar som inte leder till någon synlig åtgärd, och det blir ju faktiskt inte så stor andel.

Men kan vi lösa det med ett speciellt forum för rapporteringar så vore det såklart ännu bättre.

Det betyder också att alla rapportörer får spetsa till sina rapporteringar och inte rapportera obetydliga småsaker, så det i slutändan blir mindre jobb för er

Men lite nyfiken hur många inrapporteringar pratar vi om i tex. dagen/veckan om man får fråga ?

För ni har ju efterlyst och tryckt på att man ska rapportera in felaktiga trådar till er i större utsträckning, har det blivit bättre tycker ni ?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-05-13 18:44

Jag gissar på att förslaget inte gick igenom?

Ursprungligen av zappee:

Jag gissar på att förslaget inte gick igenom?

Vilket förslag syftar du på? Och vad är det som får dig att göra en gissning just nu?

Är det för att du inte har fått feedback på en rapportering som du gjorde 1 minut innan du skrev ditt inlägg här?

1. Det finns numera en forumdel för rapporterade trådar. Där skriver vi moderatorer kommentarer kring varje rapportering - om det blev någon åtgärd eller ej, osv. Så nu har alla moderatorer full koll på vilka rapporteringar som är åtgärdade, och vem som åtgärdade den. Den kollen hade vi inte tidigare. Klar förbättring.

2. Vi lämnar feedback tillbaka till den som gjorde rapporteringen i de fall vi tycker det är relevant att göra så. Precis enligt vad som har diskuterats i den här tråden.

Senast redigerat 2011-05-13 19:28
  • Medlem
  • International user
  • 2011-05-13 19:23
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vilket förslag syftar du på? Och vad är det som får dig att göra en gissning just nu?

Är det för att du inte har fått feedback på en rapportering som du gjorde 1 minut innan du skrev ditt inlägg här?

1. Det finns numera en forumdel för rapporterade trådar. Där skriver vi moderatorer kommentarer kring varje rapportering - om det blev någon åtgärd eller ej, osv. Så nu har alla moderatorer full koll på vilka rapporteringar som är åtgärdade, och vem som åtgärdade den. Det kollen hade vi inte tidigare. Klar förbättring.

2. Vi lämnar feedback tillbaka till den som gjorde rapporteringen i de fall vi tycker det är relevant att göra så. Precis enligt vad som har diskuterats i den här tråden.

Hm okey, har inte märkt något feedback alls på mina rapporteringar (syftade inte på den jag gjorde för några minuter sedan ). Antar att alla har lett till borttagna inlägg då.

Ville bara dubbelkolla.

Ursprungligen av zappee:

...Antar att alla har lett till borttagna inlägg då.

Alla rapporteringar och modereringar handlar inte om att radera inlägg.

Några exempel:
En rapportering kan leda till att en tråd flyttas - då behövs ingen feedback till rapportören.
En rapportering kan leda till att en trådrubrik ändras - då behövs inte heller feedback till rapportören.
En rapportering kan leda till att vi skriver en kommentar i den aktuella tråden - då behövs inte heller feedback till rapportören.
Åtgärden i sig är tillräcklig feedback i de allra flesta fallen, tycker jag.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-05-13 19:39
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Alla rapporteringar och modereringar handlar inte om att radera inlägg.

Några exempel:
En rapportering kan leda till att en tråd flyttas - då behövs ingen feedback till rapportören.
En rapportering kan leda till att en trådrubrik ändras - då behövs inte heller feedback till rapportören.
En rapportering kan leda till att vi skriver en kommentar i den aktuella tråden - då behövs inte heller feedback till rapportören.
Åtgärden i sig är tillräcklig feedback i de allra flesta fallen, tycker jag.

Uttryckte mig fel, menade åtgärd

Bevaka tråden