Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mina Macar hittar inte varandra

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!
Jag har ett litet problem, jag ska starta upp min macbook air från en annan dator för att jag behöver "reparera startskivan" inne i systemet. Men när jag startar upp datorn och håller nere Alt knappen hittar den ett nätverk men inget mer, ska min andra dator göra något? behöver man något program? snälla hjälp!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-03-19 17:44
Ursprungligen av Ludde57:

Hejsan!
Jag har ett litet problem, jag ska starta upp min macbook air från en annan dator för att jag behöver "reparera startskivan" inne i systemet. Men när jag startar upp datorn och håller nere Alt knappen hittar den ett nätverk men inget mer, ska min andra dator göra något? behöver man något program? snälla hjälp!

Från en annan dator?
Har du inte DVDskivan kvar? Lättast är ju att starta med den.

Ursprungligen av kenjon:

Har du inte DVDskivan kvar? Lättast är ju att starta med den.

Det är en MacBook Air det handlar om. Den har ingen DVD.

Har man ingen extern DVD-spelare, så måste man gå via en annan dator.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-03-19 19:01
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det är en MacBook Air det handlar om. Den har ingen DVD.

Har man ingen extern DVD-spelare, så måste man gå via en annan dator.

Om det är en gammal MacBook Air. Med den nya får man med ett startbart USB-minne.

Titta i inställningar på datorn du har med DVD-spelare, du måste välja att dela ut DVD-läsaren som en fjärrskiva.

http://support.apple.com/kb/HT1777?viewlocale=sv_SE

om det är så att man inte har den skivan kvar, men kan man inte starta från min andra mac:s dator utan skiva?

Och ja, jag har den gamla versionen av macbok air....

Kan man låna den skivan någonstans?

Så nu hittar datorerna varandra och då även skivan men om jag dubbelklickar på skivan säger den bara " kan inte sinstaller" och om jag väljer startskiva under systeminställningar så hittar den inte den

hjälp!

Liten uppdatering! Nu har jag fått tag i en mac os skiva en riktig...men mitt problem har inte löst sig. Det kanske borde tilläggas att jag har installerat Lion på den..Men hur går jag tillbaka till snow...Eller kan man formatera direkt?

All hjälp godtas, jag är lite utav en rookie på mac..

Hmm, jag är inte alls speciellt hemma på detta, men jag har fått för mig att du inte kan ta en OS X-skiva från t ex en iMac och installera på en Air och tvärtom - installationsskivorna fungerar bara till den modell som de levererades till vid köpet. Det kanske är det som är problemet? Rätta mig gärna om jag har fel någon, är inte 100% säker på att det är så men tycks mig ha läst det någonstans.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-03-28 16:52
Ursprungligen av Kermit:

Hmm, jag är inte alls speciellt hemma på detta, men jag har fått för mig att du inte kan ta en OS X-skiva från t ex en iMac och installera på en Air och tvärtom - installationsskivorna fungerar bara till den modell som de levererades till vid köpet. Det kanske är det som är problemet? Rätta mig gärna om jag har fel någon, är inte 100% säker på att det är så men tycks mig ha läst det någonstans.

Du har rätt och fel

Den OS-skivan som levererades med datorn fungerar endast med den modellen av dator, ingen annan. Dock kan du ju skaffa retail-versionen av Snow Leopard i butik som du sedan kan installera på vilken Intel-Mac som helst.

Jo precis, jag har fått tag i en origalskiva som är inhanlad på apple store. Min tanke är att installera/återställa datorn via en annan mac...men det går inte så bra..

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-03-29 09:44
Ursprungligen av Ludde57:

Jo precis, jag har fått tag i en origalskiva som är inhanlad på apple store. Min tanke är att installera/återställa datorn via en annan mac...men det går inte så bra..

Varför går det inte så bra?
Vad gör du och vad får du för fel?

Om jag ändå visste vad jag gjorde för fel...

Det jag gör är att jag startar med min macbook avstängd, sätter in en skiva i en macbook. Kontrollerar att enheten är utdelad under fliken delning i systeminställningar. Därefter startar jag upp min macbook Air samtidigt som den startar upp håller jag nere alt tangenten. då kommer jag till lite menyer, väljer då mitt nätverk som den andra datorn också är inne på...jag skriver in lösenokerdet och trycker på enter...och där är jag...Kan man göra på något mer sätt?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-29 16:21

Du behöver starta "Fjärrinstallera Mac OSX" på MacBooken (finns i Program/Verktyg)
Se här: Installera om programvara med Fjärrinstallera Mac OS X

Tack allihopa! och ett speciellt tack till IngoX ! Nu fungerar datorn helt perfekt!

Jag gillar 99mac - Senaste nytt från Macvärlden väldigt mycket! tack för ett bra forum!

1
Bevaka tråden