Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rengöring av iPad Smart cover?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-03-28 11:19

Fasen, jag har redan lyckats "sabba" mitt SmartCover

Jag har ju som sagt det gräddvita i läder och jag lyckades sätta en liten fläck på det som jag bara tänkte torka bort med en lätt fuktig trasa. Vad händer? Över hela ytan som jag torkade blev det nästintill helt svart, som iofs försvann lite allt eftersom det torkade och att man strök lite med fingret.

Men, nu har man en mörk skugga över hela den ytan man har "suddat" på. Någon som har tips på hur man ska kunna få denna ytan ren?

Ovanstående inlägg har brutits ut och flyttats hit från en annan tråd. Lägg inte in nya frågor i en tråd som handlar om något annat.

/Mod

Upprepa samma manöver över hela så att "fläcken" blir heltäckande.

Ursprungligen av pmarriott:

Upprepa samma manöver över hela så att "fläcken" blir heltäckande.

Humor att personen med ett bökande svin som avatar fäller den kommentaren.

Skämt å sido så är Smart Cover gjort i skinn. Personligen skulle jag skaffa någon form av skinnrengöring.

Tillägg: På Apples sida står det "Smart Cover i skinn är tillverkad av kvalitetsskinn som har behandlats naturligt och färgats med anilinfärg.". Kontrollera så att rengöringsmedlet inte förstör färgen. Någon bättre skomakare kanske kan bistå med mer exakt hjälp i ämnet.

Ursprungligen av Scarecrow:

Humor att personen med ett bökande svin som avatar fäller den kommentaren.

Bökande svin?!?!? Detta är en alldeles äkta linderödsgris som nannar middag!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-03-28 14:58
Ursprungligen av Scarecrow:

Humor att personen med ett bökande svin som avatar fäller den kommentaren.

Skämt å sido så är Smart Cover gjort i skinn. Personligen skulle jag skaffa någon form av skinnrengöring.

Tillägg: På Apples sida står det "Smart Cover i skinn är tillverkad av kvalitetsskinn som har behandlats naturligt och färgats med anilinfärg.". Kontrollera så att rengöringsmedlet inte förstör färgen. Någon bättre skomakare kanske kan bistå med mer exakt hjälp i ämnet.

I och med att det är på utsidan, och inte insidan som är mer mikrofiber-aktig, och att utsidan känns så kall som skinn brukar göra så tänkte jag aldrig att man skulle behöva annat än en fuktig trasa och efter det är fläcken borta. Dock verkar det vara så att utsidan även är behandlad och och jag nu studerar och känner på den "suddiga fläcken" så känns ytan annorlunda än övriga delar. Kan det vara denna anilinfärg som gör det?

Krånglig förklaring från mig...om jag säger så här - när man hör skinnfodral så tänker iaf jag på samma typ av yta som en skinnsoffa, kallt och enkelt att torka med fuktig trasa. Dock var det inte så utan ytan blev helt förändrad efter att ha torkat av den.

Helt värdelöst detta! Känns nästan som man borde ta och lämna tillbaka det, så ska det ju inte vara...

"Anilinläder – är mjukt, skönt och smidigt. Ljusäktheten är inte särskilt hög, i regel 4 eller lägre, och därför bör det skyddas mot direkt solljus. Det absorberar lätt vätska och fett från exempelvis håret och mörknar vid användning. Det sköts på samma sätt som ytbehandlat läder, men tål inte vanlig läderkräm eller olja. Några typer tål inte heller tvålflingor."

"Använd aldrig disk-, tvätt-, lösningsmedel eller andra rengöringsmedel på läder."

Källa: ILVA - Goda rd om mbler - Lder

Ett mail till ILVA kanske kan hjälpa dig bäst? De verkar ha koll på området.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-03-29 12:30
Ursprungligen av Scarecrow:

"Anilinläder – är mjukt, skönt och smidigt. Ljusäktheten är inte särskilt hög, i regel 4 eller lägre, och därför bör det skyddas mot direkt solljus. Det absorberar lätt vätska och fett från exempelvis håret och mörknar vid användning. Det sköts på samma sätt som ytbehandlat läder, men tål inte vanlig läderkräm eller olja. Några typer tål inte heller tvålflingor."

"Använd aldrig disk-, tvätt-, lösningsmedel eller andra rengöringsmedel på läder."

Källa: ILVA - Goda rd om mbler - Lder

Ett mail till ILVA kanske kan hjälpa dig bäst? De verkar ha koll på området.

Bra råd, ska kolla med dem så snart som möjligt. Men tycker du inte det är konstigt att ett fodral i skinn som ständigt är i kontakt med mer eller mindre fuktiga händer (svett, fett etc) inte kan torkas av ifall det är smutsigt? Det låter helt fel enligt mig.

Ursprungligen av bobbosan:

Apple borde kunna hjälpa? Gå till köpstället och hör med dem.

Ja, jag gjorde det och de ska ta en titt på det.

Har vi ingen annan här som har börjat uppleva missfärgning på sitt nyinköpta Cover och/eller problem med att torka av det?

Ursprungligen av zinned:

Men tycker du inte det är konstigt att ett fodral i skinn som ständigt är i kontakt med mer eller mindre fuktiga händer (svett, fett etc) inte kan torkas av ifall det är smutsigt? Det låter helt fel enligt mig.

Jag googlade lite till och hittade följande på Svenssons i Lammhults hemsida.

"Anilinlädret har efter genomfärgningen fått ett lätt ytskydd. Lädret andas och har mycket hög komfort och känsel. Det åldras med behag och en flitigt använd möbel i anilinläder får med åren en helt individuell karaktär el 'patina'. Den helt naturliga ytan är känslig för smuts och överskott av fett."

Jag tycker nog framför allt att det är märkligt av Apple att välja ett material som beter sig som de beskriver det ifall det stämmer.

Apple borde kunna hjälpa? Gå till köpstället och hör med dem.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-03-29 23:43

Det är OERHÖRT märkligt! Jag hoppas hinna till butiken denna veckan för att byta det.

1
Bevaka tråden