Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Java-litteratur?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Under sommaren hade jag tänka att min lektyr ska bestå av Java-böcker. Jag ska börja lära mig java på Mac:en hade jag tänkt. Jag har en del kunskaper inom programmering sen tidigare, C-programmeing i gymnasiet av vilket jag inte kommer ihåg mycket. Men nu håller jag på ganska djupt med ProLog och Xerox FST.

Finns det något bra att rekommendera?

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2003-04-30 22:58

JAVA - Software Solutions (John Lewis, William Loftus) tycker jag var en bra bok för mig som nybörjare.
ISBN: 0-201-75052-X

Hmm, egentligen tycker jag inte om när folk snackar om sådant de inte har en aning om men jag har hört att Bruce Eckels bok Thinking in Java ska vara riktigt bra och den är dessutom gratis om man gillar att läsa från skärmen eller har en schysst skrivare. Den ska vara grundläggande men ta upp allt man behöver veta. Men som sagt det är bara vad jag hört från kompisar.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Gabriel Falkenberg
Bruce Eckels bok Thinking in Java ska vara riktigt bra och den är dessutom gratis om man gillar att läsa från skärmen eller har en schysst skrivare.

Vart kan man hitta den? Om man kan skriva ut den hos en copyshop med en enkel pärm så vore det aldeles utmärkt för en student-plånbok!

O'Reilly's Learning Java är en helt OK bok att börja med.

o'reilly kommer i dagarna ut med en bok om Java och Mac OS X

Tackar och bockar!

Jag gillar Java Objects av Jacquie Barker eftersom hon ser till att få med objektorienterat tänkande från början. Då blir Java först illistrativa exempel på OO och sedan kommer man igång med konkreta programmeringsuppgifter. Jag gillar den mycket!

Beginning Java Objects - Jacquie Barker

  • Oregistrerad
  • 2003-05-25 22:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Brunberg
Under sommaren hade jag tänka att min lektyr ska bestå av Java-böcker. Jag ska börja lära mig java på Mac:en hade jag tänkt. Jag har en del kunskaper inom programmering sen tidigare, C-programmeing i gymnasiet av vilket jag inte kommer ihåg mycket. Men nu håller jag på ganska djupt med ProLog och Xerox FST.

Finns det något bra att rekommendera?

Bonnier har en blå bok som heter Java, den köpte jag för 40:- hos Åhléns på rea.
Läste den på två tre dagar sen kändes det som man kunde Java mer eller mindre, antagligen för jag använt C++ innan iof. Så kan du något object orienterat språk som påminner om C eller något så köp den boken så lär du dig snabbast.

ISBN: 91-7239-007-7

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-09 01:25

Jag är handledare i flera programmeringskurser vid Linköpings tekniska högskola och får tag på nya javaböcker som förlagen skickar till oss i förhoppning om att vi ska köpa mängder...

Av det 30-tal böcker jag tittat i tycker jag Deitel & Deitels är rätt trevlig. Tyvärr har jag för mig att den kostar en del, men man får mycket för de slantarna.

http://vig.prenhall.com/catalog/academic/product/0,4096,0131016210,00.html

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ekelund
Så kan du något object orienterat språk som påminner om C eller något så köp den boken så lär du dig snabbast.

Jag kan ett par programmeringsspråk bra idag, men dom är funktionella och deklarativa. Vilket ger mig en vacker kollision varje gång jag öppnar min Javabok. (Jag köpte föresten Java Objects och har bara hunnit de första 100 sidorna). Sen ska jag skriva ut Thinking in Java om ett par veckor. Förhoppningsvis har jag en bra bild av Java till hösten då vi har 10 poäng Java och imperativ programmering.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-11 23:32
Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Brunberg
Jag kan ett par programmeringsspråk bra idag, men dom är funktionella och deklarativa. Vilket ger mig en vacker kollision varje gång jag öppnar min Javabok. (Jag köpte föresten Java Objects och har bara hunnit de första 100 sidorna). Sen ska jag skriva ut Thinking in Java om ett par veckor. Förhoppningsvis har jag en bra bild av Java till hösten då vi har 10 poäng Java och imperativ programmering.

Jag har kört ett "äkta" funktionellt språk i en kurs jag gick, Haskell heter det. Var skit svårt att få rätt på. Deras skumma io monader och sådant är bara hemskt Men idén med äkta matematiskt språk är ju en bra idé

1
Bevaka tråden