Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vill Comhem lura mig på riktigt?

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Comhem (combort) ringde mig idag (igen) o ville höra om jag ville ha ett billigare abonnemang. Jag har nu deras Small-paket för 199kr i månaden –ett paket som de inte längre erbjuder.

I första samtalet lät det som att jag var tvungen att uppgradera eftersom min bindningstid gick ut. Sen var det att jag skulle få ett snabbare internet, rabblade upp siffror som jag inte kunde kontrollera. Jag tackade nej och bad dem (faktiskt) att återkomma. Kollade då upp att jag verkligen inte behövde binda upp mig på något eller ändra mitt abonnemang.

Samtal två var det att det skulle vara bara 149kr i månaden för högre hastighet, jag vart misstänksam och tackade nej.

Det finns nada på deras sida om något bredbands-paket för 149kr. Det billigaste abonnemang du kan hitta är för 249kr -det är snabbare men också dyrare. Under erbjudanden hittar man att man kan få internet med telefoni för 149kr men då är det med en lägre hastighet på internet.

Nu i detta tredje samtal var det ett rakt nej från min sida och en "så du vill inte ha billigare internet" från deras –vilket såklart känns konstigt.

Jag föredrar att läsa på före sådana byten, även det finstilta. Lite tid innan spar så det inte blir så mycket tid (och ilska) efter...

Någon annan som har fått det här "erbjudandet" eller har spontana tankar kring förfarandet?

Mycket nyfiken....

  • Medlem
  • Gävle
  • 2011-03-27 13:43

Comhems säljare är rena nötterna. Kommentarer liknande "så du vill inte ha billigare internet" är så vanliga.
Dom har försökt sälja på mig en massa olika abonnemang som inte finns på deras hemsida.

Standard är att dom försöker sälja på mig digital-tv för det blir mycket bättre bild, när jag då säger att jag bara har en tjock-tv så kontrar dom med "men det blir mycket bättre bild då"! Nej det blir det inte säger jag då, vilket brukar resultera i att jag lägger på luren för att slippa deras tjat och dumheter.

  • Oregistrerad
  • 2011-03-27 16:38
Ursprungligen av Creops:

Comhems säljare är rena nötterna.

Om du verkligen tror att någon säljare som jobbar för ett callcenter som har comhem eller vilket företag som helst som kund automatiskt gör företaget till nötter så är det nog du som är den största nöten...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2011-03-27 18:54
Ursprungligen av studiox:

Om du verkligen tror att någon säljare som jobbar för ett callcenter som har comhem eller vilket företag som helst som kund automatiskt gör företaget till nötter så är det nog du som är den största nöten...

Kanske därför jag skrev "Comhems säljare", det inkluderar dom som säljer, inte företaget och det är troligen som du säger ett callcenter eller dylikt.
Man kunde dock tycka att en grundläggande utbildning skulle vara trevligt eller iaf ett litet häfte med lite teknisk info som dom kunde lära sig.
Jag brukar dock vara ganska trevlig mot dom och förklara hur det står till.

Sen att comhem som företag är lite underliga på sin support och sina produkter hör kanske inte hit.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-28 18:28
Ursprungligen av klarabara:

Oj vad många svar! Tack!

Mja, jag kan gå med på att det kanske inte _måste_ finnas på hemsidan men jag tycker ändå det är underligt att de inte gör det.
I synnerhet då de har en rubrik som heter "Erbjudanden" på sin sida.

Det är också skillnad (för mig i alla fall) mellan att stå i butik och fundera på en tv eller ta ett abonnemang per telefon. Visst distansköps-lagen finns men jag vill slippa eventuella tjafs i efterhand för att jag låtit mig övertalas till något.

Skulle de ringa igen ber jag dem om det finstilta i mail eller en hänvisning till vart jag kan hitta just detta erbjudande.

Varför det? Då blir det ju inga unika erbjudande som de kan slänga in om kunden tackar nej till deras standarderbjudande.

Ursprungligen av Vassius:

Det gör de aldrig, för säljaren får ingen provision om man inte tackar ja direkt i telefon.

Jo, de gör dem visst. Sist jag förlängde mitt abonnemang med Telia så fick jag allt på e-post och sedan ringde säljaren upp någon dag senare.

Ursprungligen av Creops:

Kanske därför jag skrev "Comhems säljare", det inkluderar dom som säljer, inte företaget och det är troligen som du säger ett callcenter eller dylikt.
Man kunde dock tycka att en grundläggande utbildning skulle vara trevligt eller iaf ett litet häfte med lite teknisk info som dom kunde lära sig.
Jag brukar dock vara ganska trevlig mot dom och förklara hur det står till.

Sen att comhem som företag är lite underliga på sin support och sina produkter hör kanske inte hit.

Nu är du där igen, även på support så är det callcenters som sköter det. Comhem är inte underligare än något annat större företag.

Tur att man har nic och hemligt nummer :-).

  • Medlem
  • Gävle
  • 2011-03-27 15:01
Ursprungligen av Zimmerman:

Tur att man har nic och hemligt nummer :-).

Jag har Comhem för fast(IP) telefon och bor i ett sk "comhem hus" så dom ringer glatt även fast jag är med i nix.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-27 16:21
Ursprungligen av klarabara:

Comhem (combort) ringde mig idag (igen) o ville höra om jag ville ha ett billigare abonnemang. Jag har nu deras Small-paket för 199kr i månaden –ett paket som de inte längre erbjuder.

I första samtalet lät det som att jag var tvungen att uppgradera eftersom min bindningstid gick ut. Sen var det att jag skulle få ett snabbare internet, rabblade upp siffror som jag inte kunde kontrollera. Jag tackade nej och bad dem (faktiskt) att återkomma. Kollade då upp att jag verkligen inte behövde binda upp mig på något eller ändra mitt abonnemang.

Samtal två var det att det skulle vara bara 149kr i månaden för högre hastighet, jag vart misstänksam och tackade nej.

Det finns nada på deras sida om något bredbands-paket för 149kr. Det billigaste abonnemang du kan hitta är för 249kr -det är snabbare men också dyrare. Under erbjudanden hittar man att man kan få internet med telefoni för 149kr men då är det med en lägre hastighet på internet.

Nu i detta tredje samtal var det ett rakt nej från min sida och en "så du vill inte ha billigare internet" från deras –vilket såklart känns konstigt.

Jag föredrar att läsa på före sådana byten, även det finstilta. Lite tid innan spar så det inte blir så mycket tid (och ilska) efter...

Någon annan som har fått det här "erbjudandet" eller har spontana tankar kring förfarandet?

Mycket nyfiken....

Be de skicka erbjudandet via mail eller brev så du kan se det svart på vitt.

Ursprungligen av Creops:

Comhems säljare är rena nötterna. Kommentarer liknande "så du vill inte ha billigare internet" är så vanliga.
Dom har försökt sälja på mig en massa olika abonnemang som inte finns på deras hemsida.

Standard är att dom försöker sälja på mig digital-tv för det blir mycket bättre bild, när jag då säger att jag bara har en tjock-tv så kontrar dom med "men det blir mycket bättre bild då"! Nej det blir det inte säger jag då, vilket brukar resultera i att jag lägger på luren för att slippa deras tjat och dumheter.

Comhem har inga egna säljare, de hyra in call centers som alla andra och alla kör med samma metoder.

Ursprungligen av Zimmerman:

Tur att man har nic och hemligt nummer :-).

Hjälper ju föga om du är kund...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-03-27 18:27
Ursprungligen av zappee:

Be de skicka erbjudandet via mail eller brev så du kan se det svart på vitt.

Det gör de aldrig, för säljaren får ingen provision om man inte tackar ja direkt i telefon.

Ursprungligen av Zimmerman:

Tur att man har nic och hemligt nummer :-).

Jo,men i detta fall hjälper inte NIC eftersom om du redan är kund hos ett bolag så behöver de inte bry sig om NIC

--j

Comhem behöver verkligen fundera på att bryta med sina säljpartners.

Ursprungligen av klarabara:

Comhem (combort) ringde mig...

Jag tolkar det som att du accepterar ett abonnemangsbyte om du får bättre prestanda till samma pris, eller samma prestanda till lägre pris.

Det låter ju rimligt.

Låt oss anta att Comhem omstrukturerar sina paket och att det du hittills haft faller bort.

Jag tycker du har en sund misstänksamhet, eftersom det nog stämmer att Comhem gärna skulle se att du betalar lite mer, sett över en längre tid, mot att du kanske får lite bättre prestanda. De tycker att de ger dig en bra deal, men du kanske har ett fast tak på 199 kr som funkat bra för dig.

Det jag tycker är lite märkligt är att det har gått tre samtal utan att du, som verkar tänka strukturerat, kunnat få Comhem dit du vill: nämligen att hänvisa till det erbjudandet de kommer med, på deras hemsida, så att du kan läsa på i lugn och ro.

Du skall ju inte behöva lägga tid på att leta själv, om de nu redan "tänkt ut" vad som skulle vara bättre för dig. Och stämmer inte deras påstående, så lär ju det snabbt visa sig i så fall.

Deras nya deal måste ju ha ett tydligt beskrivande namn som är lätt att hitta, som t ex:

Comhem Privat Performance Saver Netplus digital Telephony (VoIP)…

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-03-27 14:51

De är väl de billigaste partners som finns.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-03-27 16:10

Det går om man vill meddela ComHem att sluta ringa och skicka brev om erbjudanden, Jag har inte hört ett ord från ComHem på öve 3 år.

Jag har också ComHems Bredband smal abonnemang för 199 kr i månaden och det finns ju inte längre, Men till det jag och sambon gör fungerar vårt abonnemang ypperligt så varför skulle man ta något som är dyrare och fungerar precis lika bra ?.

Har även ComHems TV Smal abonnemang med TV3, TV5 & TV11 för 136 kr i månaden och slipper på det viset deras kortavgift (Krypteringsavgift) på 588 kr om året.

Jag har inte behov av mer kanaler och använder det främst för bättre bild samt möjligheten att kunna spelain program (Slippa reklam).

Det känns skönt att vara en medveten ComHem kund som ser kryphålen i deras system och bara betalar för det man vill ha :).

  • Oregistrerad
  • 2011-03-27 16:37

Ett par reflektioner:

1.) Erbjudanden som säljare erbjuder behöver inte finnas på deras hemsida. Om du går in i en OnOff butik och vill köpa en tv och den kostar 1000 kr skulle du inte köpa den då även om samma TV på deras hemsida kostar 3000 ?

2.) Innan man "accepterar" något bör man få förklarat vad erbjudandet faktiskt går ut på. exempelvis:
- Du betalar 249 Kr i månaden.
- För detta ingår ComHem Bredband Large, Telefoni small och TV medium (eller något i den stilen såklart)
- Det är 12 månaders bindningstid.
- Under dom första 6 månaderna betalar du dock bara 149 Kr
- Comhem är inte idioter bara för att säljaren som ringde dig jobbar på 100% provision och garanterat är student och har mindre pengar än du.

Oj vad många svar! Tack!

Mja, jag kan gå med på att det kanske inte _måste_ finnas på hemsidan men jag tycker ändå det är underligt att de inte gör det.
I synnerhet då de har en rubrik som heter "Erbjudanden" på sin sida.

Det är också skillnad (för mig i alla fall) mellan att stå i butik och fundera på en tv eller ta ett abonnemang per telefon. Visst distansköps-lagen finns men jag vill slippa eventuella tjafs i efterhand för att jag låtit mig övertalas till något.

Skulle de ringa igen ber jag dem om det finstilta i mail eller en hänvisning till vart jag kan hitta just detta erbjudande.

Om man ska vara riktigt hård så behöver inte företagen bry sig om NIX. Det är ju ett frivilligt avtal i branschen.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2011-03-28 15:47

Många erbjuder ju abbonemang till halva priset de första 3/6 månaderna nu.
Det kanske var ett sådant erbjudande där säljaren "glömde" att berätta att priset bara gäller begränsad tid?

Ursprungligen av Json_81:

Många erbjuder ju abbonemang till halva priset de första 3/6 månaderna nu.
Det kanske var ett sådant erbjudande där säljaren "glömde" att berätta att priset bara gäller begränsad tid?

Jag har för mig att sådant måste framgå rätt fort in i samtalet enligt regler annars räknas det som bedrägeri, eller missminner jag mig nu?

Jag vet bara att ComHem lurade mig för några år sedan, inte för att jag förlorade något egentligen men deras första besked till mig att jag skulle kunna annullera mitt bundna digital-TV-abb visade sig vara fel. Jag tycker numera att ComHem och Posten borde gå ihop och kalla sig ComPost. (Har haft en och annan dust med Posten beträffande paketförsändelser här på jobbet.)

Telefonbranchen är generellt mycket smutsig, inte bara i Sverige. Jag har Telefónica i Spanien. WiFi på min Router hade försvagats med tiden och jag behövde en ny. "-Den kostar 76 Euro", svarade säljaren. "-Det är gratis", påstod jag. "-Låt mig läsa upp för dig vad som står på senaste fakturan."

O.K. jag fick en ny Router gratis. På räkningen fick jag också en extra avgift för "avancerat underhåll av ADSL" - 5 Euro/månad. Jag bad dem plocka bort tjänsten som jag aldrig beställt. De avbeställde tjänsten men de ville ogärna betala tillbaka de 5 Euro som de stulit från mig.

Då kontaktade jag avdelningen där man säger upp sitt abonnemang. Jag fick då ett erbjudande att betala 27,50 Euro/månad för 6 mbps mot tidigare 40,90. Det accepterade jag.

I det lägre priset fick jag inget antivirus-program. Antivirus-program för PC- jag har ju Mac!

När man är utomlands i Europa så inser man hur billigt bredband i Sverige är - relativt alltså. :-). 300 spänn för 6 mbps :-D. Senast jag var i England så chockades jag också över hur dyrt det var med bredband. Jag tror att Sverige (och kanske Finland och Danmark?) har billigaste och fetaste bredband i Europa. Här börjar ju en del snacka om att skaffa gigabit-lina (borättföreningar). 100 mbps är ju gammal skåpmat. Comhem har skruvat upp till 250 nu.

Ursprungligen av Björn Wahlsten:

Då kontaktade jag avdelningen där man säger upp sitt abonnemang. Jag fick då ett erbjudande att betala 27,50 Euro/månad för 6 mbps mot tidigare 40,90. Det accepterade jag.

I det lägre priset fick jag inget antivirus-program. Antivirus-program för PC- jag har ju Mac!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-29 10:32

Comhems support är riktiga nötter.

I augusti lyckades de eller någon öppna ett abb. i mitt namn på en adress jag inte bodde på fast fast fakturan gick till hem till min adress. Även fast de insåg sitt misstag vägrade de stänga av abb. (1v gammalt) utan en polisanmälan om bedrägeri. Inte heller ville de stryka eller pausa fakturan förrän de fick polisanmälan. enligt Comhem kunde de inte heller se hur beställningen hade gjorts (butik, internet, etc).

Pratade med ca 5 olika personer innan problemet löste sig, varav en la på luren i örat på mig.

Jag kan inte ens få comhem på min folkbokföringsadress.

Om det ringer försäljare och jag är intresserad av att fortsätta lyssna på deras erbjudande har jag börjat avbryta dem med: Vänta, jag ska bara sätta på inspelning av samtalet. Kan du nu upprepa ditt namn, varifrån du ringer och ditt erbjudande med villkoren" Mycket intressant att det då blir mycket klarare information. Fast några har avslutat samtalet med att de redan sagt det och om jag inte hört så får det vara.

Om jag spelat in? Nej

  • Oregistrerad
  • 2011-03-29 12:01

Nu tycker jag tråden spårat ur.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-03-29 12:48

Jag har börjat att som princip svarat alla som ringer (jag har Nix så det är bara där jag är kund) att jag inte av princip gör affärer över telefon. Om de har något att erbjuda mig får de skicka brev.

Att be telefonbolag skicka brev skall man akta sig noga för. En vän fick ett telefonsamtal från Tele2 med erbjudande om billigare internet. Min vän sa att han inte ingick avtal per telefon men att han gärna ville erhålla erbjudandet skriftligt. När han lämnat ut en mängd personuppgifter per telefon, tog Tele2 över honom som kund utan något kontrakt eller något medgivande. Det resulterade i att han blev utan internet i två månader och att han efteråt fick en massa kravbrev.

EU-Kommissionen rullade för två år sedan upp ärmarna för att ta itu med de höga priserna på ADSL i Spanien. Resultatet blev inte att avgiften sänktes, utan att vi får ringa fritt inom Spanien. Vilken generositet!

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-30 11:22

Haha, jag som inte ens har någon fast telefon till mitt Telefónica-abonnemang. Jag betalar för övrigt också 40,90 EUR för mitt 6Mbit ADSL och har lärt mig leva med att det inte fungerar när det regnar.

Ursprungligen av -David-:

Haha, jag som inte ens har någon fast telefon till mitt Telefónica-abonnemang. Jag betalar för övrigt också 40,90 EUR för mitt 6Mbit ADSL och har lärt mig leva med att det inte fungerar när det regnar.

Ajdå, ser telefonledningarna ungefär ut så här i Spanien?

Inte så konstigt att du har problem när det regnar!

Bevaka tråden