Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gubbigt 1900-tal

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2011-03-20 16:23

För Zimmerman och andra som känner för det

Höhö, det här är en tråd jag känner på mig att jag kommer att gilla Ska vi berätta om våra egna bästa gubbtendenser? För mig är det klassiker som att ogilla hög musik, cigarettrök i stora mängder, ytliga kontakter osv osv.

Sen struntar jag högaktningsfullt i alla former av mode, köper mina kläder på dressman och yrkesbutiker (blåkläder etc.)

  • Medlem
  • Hjo
  • 2011-03-26 22:52
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Höhö, det här är en tråd jag känner på mig att jag kommer att gilla Ska vi berätta om våra egna bästa gubbtendenser? För mig är det klassiker som att ogilla hög musik, cigarettrök i stora mängder, ytliga kontakter osv osv.

Sen struntar jag högaktningsfullt i alla former av mode, köper mina kläder på dressman och yrkesbutiker (blåkläder etc.)

Dressman, är inte de som säljer en massa skit med hjälp av reklam på TV, som också innehåller en massa moderna kläder som inte borde visas upp överhuvudtaget, tacka vet jag mina gamla v-jeans...

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2011-03-20 17:39

Jag förstår mig inte på varför man ska ha vare sig Facebook eller Twitter så jag antar att jag är gubbe...:) Och så fyller jag ju 50 i år...

  • Medlem
  • 2011-03-20 17:45
Ursprungligen av lasselu:

Jag förstår mig inte på varför man ska ha vare sig Facebook eller Twitter så jag antar att jag är gubbe...:) Och så fyller jag ju 50 i år...

Jag är likadan, men jag har ett par år kvar till 30...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-20 17:43

Jag känner mig otrygg på Dressman sedan dom började spela musik med nåt skränigt popband och alla T-shirts har en stor utsträckt tunga.

Ursprungligen av IngoX:

Jag känner mig otrygg på Dressman sedan dom började spela musik med nåt skränigt popband och alla T-shirts har en stor utsträckt tunga.

jaf trodde att rolling stones var det gubbigaste som fanns...?

Ursprungligen av gabriela:

jaf trodde att rolling stones var det gubbigaste som fanns...?

Det, och så folk som börjar spela Sweet Home Alabama på ostämd gitarr och falsksång på varje tillställning där någon glömt gömma gitarren.

Själv fattar jag knappt varför någon vill ha en smart phone – det går ju precis lika bra att ringa med min osmarta telefon! Det där med att surfa och spela spel och sitta med näsan begravd i en en liten pytteskärm hela dagarna kan inte vara riktigt sunt!

  • Medlem
  • 2011-03-24 19:03
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Själv fattar jag knappt varför någon vill ha en smart phone – det går ju precis lika bra att ringa med min osmarta telefon! Det där med att surfa och spela spel och sitta med näsan begravd i en en liten pytteskärm hela dagarna kan inte vara riktigt sunt!

Näe, på såna små skärmar är det ju helt omöjligt att läa utan läsglasögonen, och chansen att man hittat både glasögon och telefon på samma gång är ju minimal.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Själv fattar jag knappt varför någon vill ha en smart phone – det går ju precis lika bra att ringa med min osmarta telefon! Det där med att surfa och spela spel och sitta med näsan begravd i en en liten pytteskärm hela dagarna kan inte vara riktigt sunt!

Jo, min chef har tagit över sonens iPhone. Han har stängt av internet på den. Jag försöker gång på gång förklara för honom att en iPhone är en liten nätansluten dator som man även kan ringa med.

  • Avstängd
  • 2011-03-24 21:16

2. Allt som är kul är bara för yngre!
3. Du är osynlig för alla som är yngre!
4. Dinosarier har ingen talan!

"Har du konto på Facebook?"

"Nä, Handelsbanken..."

Hur man vet att man är en gubbe?

1) Alla som gör ngt är yngre än du....

Ja, och så Creedence Clearwater Revival förstås, som jag gillar – men så är jag ju också gubbe!

YouTube - Creedence Clearwater Revival: Bad Moon Rising

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2011-03-20 19:35

Själv leker jag alldeles för mycket för att kunna kallas för gubbe Om jag nu inte har haft någon form av ålderskris de senaste 30 åren förstås. Lite gubbsjuk har jag dock alltid varit

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-20 20:42

Jag förstår mig inte på de kontantlösa ungdomarna som måste betala med kort till och med då de köper en glass för 15:- medan kön växer...

Och jag har stora problem med ny hitmusik som överanvänder Auto-tune. Det låter horribelt fult i mina öron. Hur står folk ut?

Slutligen har jag lämnat flera restauranger enbart för att de spelar musik överallt. Jag vill ha god mat, inte disco. Jag tycker restauranger borde överväga att ha en bullerfri avdelning; måste de verkligen ha högtalare precis precis överallt? Speciellt jobbigt är det med uterestauranger sommartid. Jag vill faktiskt kunna höra havsvågor och fågelsång, inte senaste auto-tune-hitten.

Jag är en stolt gubbe!

  • Oregistrerad
  • 2011-03-20 20:54
Ursprungligen av pesc:

Jag förstår mig inte på de kontantlösa ungdomarna som måste betala med kort till och med då de köper en glass för 15:- medan kön växer...

Jag förstår mig inte på alla käringar (inte så många gubbar) som måste handla mat på ICA för 322.50 och betala med enkronor och skratta lite om att det är dags att "växla in" alla enkronor när kön till min lilla skitbutik sträcker sig till bromma flygplats..

(nu ska jag hålla käften, känner mig inte ett dugg gubbe såhär vid 34 års ålder, brukar gå till systembolaget ibland och få det bekräftat..)

Ursprungligen av studiox:

(nu ska jag hålla käften, känner mig inte ett dugg gubbe såhär vid 34 års ålder, brukar gå till systembolaget ibland och få det bekräftat..)

Jag är i din ålder å får emellanåt(!) fortfarande visa leg på Bolaget.. :S

Sist fick jag ett paket (statligt) tuggummi som tack för att jag visade legg på eget bevåg, så jag är inte gubbe än!

Varför slänger alla sina faxar. Det är ju världens smidigaste sätt överföra dokument på!

Det jag jobbat med i 4 dagar i Word kan jag faxa om och efter en dags inbonkande i Word igen kan man fortsätta!

Suveränt!

[ironiläge av]

Äh, "gubbe" är en state-of-mind!!

Jag vet fortfarande inte vad jag ska bli när jag blir stor, så gubbar får ni vara själva!!

Jag har faktiskt bytt till en ganska gubbig motorcykel. Hade en Yamaha FZ-1N med ett blås som kunde väcka döda. Bytte till en FJR 1300 komplett med toppbox och allt. Nu bromsar alla bilister ner när jag kommer körande för de tror jag är civil MC-snut. Men den är billig i försäkring och går att köra långsammare än 170 km/h till skillnad från min FZ-1N.

Kör (när jag kör hoj) enbart BMW - gubbigare finns bara om man kör MZ eller Djnepr...

  • Medlem
  • Hjo
  • 2011-03-26 18:25
Ursprungligen av Goflorp:

Kör (när jag kör hoj) enbart BMW - gubbigare finns bara om man kör MZ eller Djnepr...

Nja, ännu gubbigare är det väl att köpa sig en H-D när man fyllt 50 och tro att man blir yngre desto mer fransar man har på jackan...
(skrivet av gubbe som köpte hojen redan då man var 30 och har behållt den i ett antal decennier)

Ursprungligen av Hjopek:

Nja, ännu gubbigare är det väl att köpa sig en H-D när man fyllt 50 och tro att man blir yngre desto mer fransar man har på jackan...

Men det behöver inte vara så. Folk kanske inte hade råd att köpa en HD innan dess och bara för att de köper en så behöver det inte betyda att de har en ålderskris. Att säga det antyder mer att har man fyllt 50 ska man inte börja med något nytt, vilket jag tycker är fel.

Det enda som avgör är vad personen själv tycker och tänker, inte för andra att bedöma, men även om det är för att känna sej yngre så är väl det ok. Bättre det än att slänga in handduken och vänta på pensionen för att sedan sakta ruttna.

Gubbigt är när man har åsikter om att dom som fyllt 50 köper en HD. :-D.

Dom som också har åsikter om att 60-åringar klär sig som dom alltid klätt sig (slitna jeans, militärbrallor, punkskinnjacka, etc) - istället för att skaffa sig gubb/kärringkläder (gråa rockar, etc) - är definitivt gubbiag/kärringaktiga. Även om dom bara är 20 bast.
Detsamma gäller dom som har åsikter om att 64-åringen skaffar en 30'årig toppsnäcka. Gifter sig och knullar så det ryker. Eller om mormor skaffar en ny ung svart kille och blommar upp. Dom som på något sätt har minsta lilla "åsikt" om detta ÄR själv gubbe/kärring. Inget snack om saken.

Ursprungligen av Hjopek:

Nja, ännu gubbigare är det väl att köpa sig en H-D när man fyllt 50 och tro att man blir yngre desto mer fransar man har på jackan...
(skrivet av gubbe som köpte hojen redan då man var 30 och har behållt den i ett antal decennier)

  • Avstängd
  • 2011-03-26 19:36
Ursprungligen av Zimmerman:

Gubbigt är när man har åsikter om att dom som fyllt 50 köper en HD. :-D.

Dom som också har åsikter om att 60-åringar klär sig som dom alltid klätt sig (slitna jeans, militärbrallor, punkskinnjacka, etc) - istället för att skaffa sig gubb/kärringkläder (gråa rockar, etc) - är definitivt gubbiag/kärringaktiga. Även om dom bara är 20 bast.
Detsamma gäller dom som har åsikter om att 64-åringen skaffar en 30'årig toppsnäcka. Gifter sig och knullar så det ryker. Eller om mormor skaffar en ny ung svart kille och blommar upp. Dom som på något sätt har minsta lilla "åsikt" om detta ÄR själv gubbe/kärring. Inget snack om saken.

Många av oss gubbar är bara gubbiga på utsidan och i orken typ

  • Medlem
  • Hjo
  • 2011-03-26 22:23
Ursprungligen av Zimmerman:

Gubbigt är när man har åsikter om att dom som fyllt 50 köper en HD. :-D.

Dom som också har åsikter om att 60-åringar klär sig som dom alltid klätt sig (slitna jeans, militärbrallor, punkskinnjacka, etc) - istället för att skaffa sig gubb/kärringkläder (gråa rockar, etc) - är definitivt gubbiag/kärringaktiga. Även om dom bara är 20 bast.
Detsamma gäller dom som har åsikter om att 64-åringen skaffar en 30'årig toppsnäcka. Gifter sig och knullar så det ryker. Eller om mormor skaffar en ny ung svart kille och blommar upp. Dom som på något sätt har minsta lilla "åsikt" om detta ÄR själv gubbe/kärring. Inget snack om saken.

Javisst är man gubbig...känns härligt...nu är det ju så att jag är betydligt äldre än 50-åringarna som köper en H-D och råkar själv köra en...jag bara konstaterar och observerar och är härmed kvalificerad gubbe ;);)

  • Medlem
  • Hjo
  • 2011-03-26 22:28
Ursprungligen av Goflorp:

Kör (när jag kör hoj) enbart BMW - gubbigare finns bara om man kör MZ eller Djnepr...

Djnepr, fanns den utan sidovagn över huvudtaget?...:$

Jag är också i er ålder och får vissa leg då och då. Jag brukar säga något i stil med "Å tack, ni smickrar mig.", för jag blir ju väldigt tacksam.

Tänk att det fortfarande går hem - att gamlingar blir smickrade när man frågar om leg på systemet
Det körde vi redan med på 80-talet

Bevaka tråden