Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vem bestämmer vad som är en onödig diskussion?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I och med en diskussion om signaturers vara eller inte vara http://www.99.se/feedback/285722-maste-skriva-under-sina-inlagg.html så kom flera inlägg om att diskussionen var onödig, det var ett "I-landproblem" som inte skulle diskuteras enligt vissa medlemmar.

Vad jag inte förstår är hur det kan finnas en sådan åsikt om trådar som andra medlemmar är intresserad av.

Varför skriver vissa inlägg som inte kan ha någon annan effekt än att störa och uppröra de medlemmar som diskutera ett visst ämne, hur än obetydligt det kan vara?!

Borde inte dessa medlemmar bara strunta i att läsa trådarna som är så triviala?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-25 22:12

Hej. Välkommen till Internet som du uppenbarligen upptäckte igår...

Ursprungligen av marf:

Hej. Välkommen till Internet som du uppenbarligen upptäckte igår...

Men 99.se har en högre nivå än så, eller har jag missförstått ditt inlägg? Det säger inte så mycket...

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2011-03-26 06:00
Ursprungligen av marf:

Hej. Välkommen till Internet som du uppenbarligen upptäckte igår...

Skall man verkligen acceptera att det är så? Är det inte bättre att försöka göra något åt det? Anonymitet gör tydligen folk till idioter. Jag är med i ett par forum som kräver att man registrera sig med sitt riktiga namn och inget "blabla- namn". Det är givetvis svårt att kolla, men den som har fejkat sitt namn blir utkastad om det uppdags och denne person får ju svårare att delta i diskussionerna och event för att inte avslöja sig.

WTF! There is something wrong on the INTERNET! What!

Kan enklast sammanfattas: Den siste idioten är ännu inte född ... osv.

Jag har försökt i 44 år att begripa mig på mina medmänniskor.
När ngn numera säger att de inte förstår vad jag menar säger jag att Du har nog Asbergers.

Som jag skrev i en annan tråd så har jag märkt en ökning av vigilante moderering i trådar.

"nu lägger vi ner den här diskussionen...

"har vi inget bättre att diskutera...

"vilket i-landsproblem...

Självklart finns det gränser för vad man säger på ett forum, personliga påhopp är fel samt vissa andra saker som jag antar finns i reglerna, men hur kan man sitta och tro att man kan behandla andra medlemmar som barn?!...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-26 13:40
Ursprungligen av LCR:

Som jag skrev i en annan tråd så har jag märkt en ökning av vigilante moderering i trådar.

"nu lägger vi ner den här diskussionen...

"har vi inget bättre att diskutera...

"vilket i-landsproblem...

Självklart finns det gränser för vad man säger på ett forum, personliga påhopp är fel samt vissa andra saker som jag antar finns i reglerna, men hur kan man sitta och tro att man kan behandla andra medlemmar som barn?!...

inget jätteproblem vad jag har sett, men kan bli ett problem om vi får en massa ej auktoriserade signerande mini moderatorer till höger och vänster , men i nuläget ser jag detta som en icke-fråga, vilket är min fullständiga rätt i detta mindre skarpt seriösa läge

Ursprungligen av CUBEIS:

inget jätteproblem vad jag har sett, men kan bli om vi får en massa ej auktoriserade signerande mini moderatorer till höger och vänster , men i nuläget ser jag detta som en icke-fråga

He he...

Men i ett forum så måste det finnas utrymme för oenigheter och diskussioner om saker som bara intresserar vissa och inte alla, annars förlöjligar man bara konceptet.

Förlag till moderatorerna:

inlägg som säger som LCR menar ovan "Lägg ner det här..." etc i den stilen raderas och en åthutning kommer med PM?

Kan det va nåt?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-26 18:00

Det är väl just det som är syftet med ett forum? Att utbyta idéer och tankar med andra. Det finns väl knappast någon här som tror att alla andra medlemmar i alla lägen ska tycka lika som en själv, för gör man det så har man inte förstått syftet med ett forum.

Ska jag vara ärlig så kan jag inte se att denna diskussion på något sätt är "viktigare" än den som trådskaparen syftar till. Med andra ord sitter vi alla i samma båt men ror åt olika håll..

Mitt tips till er är således: Practice what you preach.

Att anklaga andra för att komma med "I-landsproblem" ser jag inte som något annat än en omskrivning av "jag tycker att du är dum". Som andra har skrivit, kanske vi kan hålla 99.se på en lite högre nivå.

Däremot tror jag att jag använt det om egna problem. Något som jag kanske själv tycker är en petitess men som likt en liten, liten sten i skon ligger där och irriterar.

Nästan ALLT som avhandlas i ett sådant här forum är ju "i-landsproblem". At the end of the day är ALLT här struntsaker (en del underbara struntsaker - men struntsaker är det). Så - man kastar sten i glashus så det ryker om det varje gång man påpekar att det och det är ju bara ett i-landsproblem :-D.
Men jag uppfattar det inte som att man menar att någon är dum i huvudet etc. Jag uppfattar det bara som att den personen tycker att just det i-landsproblemet är obetydligare än hans/hennes egna i-landsproblem. Vad man dock undrar över är varför han/hon då inte ignorerar detta obetydliga i-landsproblem och går vidare i livet och ägnar sig åt sina "tyngre" i-landsproblem - man undrar varför han/hon inte helt enkelt klickar vidare till en annan tråd. DET är skumt. Sådant förstår jag inte.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2011-03-26 19:57

En onödig diskussion kanske är en diskussion som ingen svarar på? Som den här http://www.99.se/99lounge/273473-apple-oppnar-cafe.html

Ursprungligen av MatsOlov:

En onödig diskussion kanske är en diskussion som ingen svarar på? Som den här http://www.99.se/99lounge/273473-apple-oppnar-cafe.html

Not any more...

1
Bevaka tråden