Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Time Capsule, Time Machine-fel

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej. Jag stängde av säkerhetskopieringen då jag höll på med ett filmprojekt och inte ville att allt filmat material jag lade in på datorn skulle hamna i time machine.

När jag nu efter två veckor slog på time mashine igen och skall säkerhetskopiera så kommer varningstexten "Time Machine-fel" upp och sedan meddelandet "Kan inte slutföra säkerhetskopieringen. Ett fel inträffade när filer kopierades till säkerhetskopian".

Eftersom jag visste att min back up har dubblerats på min time capsule så tog jag tillfället iakt att starta om på en ny kula med mitt time machine och raderade hela back up:en för att göra en ny.

Men efter att ha säkerhetskopierat 27 gb av 94 gb så stoppas säkerhetskopieringen och samma jävla skylt som tidigare, om "Time Machine-fel" kommer upp.

Blir grymt frustrerad på detta. Enda sedan jag skaffade min time capsule så har den från och till strulat med säkerhetskopieringen och detta tar fan priset. Kommer ingen vart.

Finns det någon där ute som kan lösa mitt problem så blir jag grymt imponerad. Har kollat runt i trådarna här och den informationen som finns där har hittills inte hjälp.

Tack på förhand!

Testa att återställa TC, kan hjälpa!

Men då antar jag att allt som jag sparat som inte ingår i time machine försvinner? typ 400 gb film och musik som jag inte gärna för över någon annan stans då jag inte har plats för det på någon annan disk?!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-24 10:48

Jag har ingen TC och vet inte så mycket om tekniken i den, men vilket filsystem använder en sån? FAT32 tillåter bara en filstorlek på upp till 4 Gb om jag inte missminner mig - kan tänka mig att exempelvis dina filmer kan vara större och därför inte går att kopiera.... om nu TC kör FAT32 av någon anledning... bara en tanke.

Har du 400 GB annat på disken på din TC? Man ska helst inte använda samma disk som man har TimeMachine på till annat. Det kan ge problem, det har jag själv upplevt. Externa diskar kostar ju peanuts nu, rekommenderar att du skaffar en separat disk till dina filer och använder din TC enbart till TimeMachine.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-24 12:53

TC kör HFS+ som filsystem.
Är inte 100% men 98% på att din TC inte tar bort dina filer vid en nollställning.
Är din TC uppdaterad med senaste programvaran? Det gör du i Program/Verktygsprogram/Airport
Kör du första kopieringen med nätverkssladd eller trådlöst? Sladd går mycket snabbare.
Vad står det i dackup-loggen? Den hittar du i Program/Verktygsprogram/Systemmeddelanden
Det är inga problem att ha andra saker än bara sin backup på en TC.
Dessutom, om du inte vill tappa dina 400GB så ska du nog ta backup på dem istället för att bara ha filerna liggande på ett ställe.

Använder givetvis sladd.

Nu har jag återställt TC och ställde in den som time machine igen men tyvärr samma felmeddelande på nytt. Helt värdelöst.
Skall förtydliga mig lite i vad som exakt inträffar. Time machine jobbar på som vanligt men vid ungefär 27 gb av de 94 som skall kopieras över så bombar den och "Kan inte slutföra säkerhetskopieringen. Ett fel inträffade när filer kopierades till säkerhetskopian" dyker upp på skärmen.

I systemmeddelanden så står följande:
"2011-03-25 13.49.35 com.valvesoftware.steam.ipctool[578] Error: ClaimLock by [597] on already claimed lock [599]: /MTX/4c6881af [GameOverlayRender_PaintCmdStream_597_mutex] "
och
"2011-03-25 13.52.20 com.apple.launchd[1] (org.postfix.master) Failed to count the number of files in "/var/spool/postfix/maildrop": No such file or directory "

Ligger problemet i Time Capsule eller i datorn? Skulle gissa på datorn. Är så jäkla trött detta eviga strul som jag tidigare aldrig upplevt med mac.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-03-25 15:23

Det låter som det ligger i datorn. Inget program öppet som använder de filer du försöker göra backup på?
Testat Skivverktyg och kontrollerat hårddisken?

Nej det är det inte. Men man skall ju kunna ha program igång samtidigt som time machine jobbar. Som sagt. Problemet drog igång efter att jag avaktiverat time machine under ungefär en veckas tid för att redigera film. Helt värdelöst!

Jag hade problem med min Time Capsule för lite drygt ett år sedan. Apple tipsade mig tillslut om att installera om datorn (de hade slut på idéer tydligen), men jag löste det tillslut genom att byta namn på min dator i Systeminställningarna > Delning. I mitt fall började den inte att göra backup så det kanske inte hjälper dig, men det kan ju vara värt att prova.

1
Bevaka tråden