Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Program för att döpa om mp3-filer sökes

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag söker ett program som kan döpa om mp3-filer som jag vill, baserat på infon som finns i id3-taggarna. Mp3tag (Mp3tag - der universelle Tag Editor (ID3v1, ID3v2, APEv2)) till Windows har den funktionaliteten t ex.

Verkade inte finnas nån relevant info i länkarna så jag googlade vidare. iTag program verkar göra vad jag är ute efter. Dock har jag inte hunnit testa än.
Software

I länkarna jag postade står tex hur ID3-formatet är uppbyggt och att det är möjligt att läsa av denna information med flera olika program och sedan döpa filerna baserat på det med tex Applescript. Vilket väl var det som efterlystes, alltså är det relevant.

Jag eftersökte ett simpelt program, inte skript, men ok lite relevant var det.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-03-25 18:33

Väcker denna gamla tråd till liv då jag har hittat en gammal mapp med mp3 filer ifrån min windows-tid för länge sedan.

Filerna har helt obegripliga namn och jag skulle vilja döpa om dessa enligt ID3 taggarna som i 99% av fallen är korrekta för att enklare kunna rensa i mappen och ta bort de filer jag inte vill ha kvar innan jag lägger till dessa i iTunes biblioteket.

Jag testade att ladda ner ett program ifrån download.com som hette "MusicRenamer" men det bara krashade så fort den döpt om 2 låtar så jag tänkte att det är bättre att fråga ifall någon känner till något enkelt program som kan göra detta åt mig så jag slipper leta efter program som ändå inte kommer att fungera.

Tack på förhand!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2011-03-25 22:06

Har du tillgång till en Windowsmaskin så är Media Monkey väldigt bra.

(Fast...är det inte så att iTunes döper om filerna och lägger snyggt i mappar nu för tiden?)

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-03-26 12:23
Ursprungligen av barthus:

Har du tillgång till en Windowsmaskin så är Media Monkey väldigt bra.

(Fast...är det inte så att iTunes döper om filerna och lägger snyggt i mappar nu för tiden?)

Jag har inte tillgång till någon win maskin.

Fast som jag skrev vill jag vill rensa filerna INNAN jag lägger in dom i iTunes.

Zimmerman: Tack för tipset, skall kolla upp det!

Media Rage.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-26 12:30

Media Rage är riktigt bra!

Har använt det här iTunes-scriptet i många år, funkar perfekt: Doug's AppleScripts for iTunes ♫ File Renamer

Dra låtarna du vill jobba med till en spellista istf till biblioteket och alt-radera spellistan när du är klar, sen kan du lägga till låtarna igen. Så riskerar du inte att det sprids ut en massa skräp i bibblan...

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-03-26 15:04

Media Rage gjorde jobbet utan problem! Tack!

Japp, har gjort likadant som Mutant. En eller flera slaskspellistor där man drar in och "behandlar" ett begränsat antal filer åt gången med Doug's applescript är modellen.

1
Bevaka tråden