Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tröttnat på in-ear

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har nu tröttnat på skavet av inear och är ute efter ett par kåpor. Jag är ute efter hyfsat ljud men framförallt bra ljudisolering. Jag har koss portapro men de isolerar ju ingenting i princip. En del kåpor jag testat närmast förstärker ljudet

Någon som kan tipsa?

  • Oregistrerad
  • 2011-03-23 12:33

Jag vill också ha tips, jag är allergisk mot in-ear, dock vill jag ha mikrofon också och att hitta sådana "vanliga" lurar som apple orginal, fast bättre verkar ju omöjligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-23 12:34

Har du provat Klipsch Image S4? De är supermjuka och skaver absolut noll. Hade ett par från Sony tidigare och tyckte att det skavde lite runt om där luren satt.

Grejen är att jag sover med öronproppar och därför är jag extra känslig. Sedan behöver jag ta av och på dem ofta och då skaver de lite för mycket

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-23 13:43

titta på B&W P5..

Jag har dregglat lite på dem Kanske blir att köpa när jag åker till Newyork snart. Dämpar de ljudet utifrån väl?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-23 14:24

jag tycker de dämpar tillräckligt, jag hör inte de andra omkring mig här på redaktionen

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-23 14:50

Jag tycker också de dämpar tillräckligt. Bl.a. går det utmärkt att se en film när man flyger. Det var svårare med in-ears då flygplansbruset trängde igenom.

Jag har använt hörlurar från Peltor till min iPod. Ljudisolerar fruktansvärt bra, men så är de för industribruk också...

  • Medlem
  • 2011-03-23 16:09

Sennheiser HD25. Kungen av isolerande kåpor. Ligger på 2000+, dock. Gjorda för ljudtekniker, DJ:s och funkar på racerbanan... pallar det mesta och allt går att reparera!

Annars Sennheiser HD270...

Sennheiser HD25 verkar schysst! 3m kabel verkar dock lite i överkant

  • Medlem
  • 2011-03-23 16:38

Kabeln går att byta!

Som standardtillbehör finns en 10-meters...

Jag kan tipsa om AKG Q460.
Köpte igår, suveräna!

Jag är själv grymt imponerad av Dr Dre Studio

Hur kan ni ha lurar som trycker på örat? Jag använder bara lurar som örat ryms i - lurarnas mjuka ring ligger alltså bara mot skallen.

Ursprungligen av Zimmerman:

Hur kan ni ha lurar som trycker på örat?

För att det är bättre ljud i lurarna.

Citat:

Jag använder bara lurar som örat ryms i - lurarnas mjuka ring ligger alltså bara mot skallen.

Ok, bra då vet vi.

Varför låter det bättre för att lurarna trycker mot örat? Eller är det så att dom bästa lurarna med bästa elementen råkar vara sådana som trycker mot örat?

Ursprungligen av theplague:

För att det är bättre ljud i lurarna.

Ursprungligen av Zimmerman:

Varför låter det bättre för att lurarna trycker mot örat? Eller är det så att dom bästa lurarna med bästa elementen råkar vara sådana som trycker mot örat?

Det låter inte bättre för att de trycker mot örat. Eller, det kanske de gör(för att elementet kommer närmre örat), det vet jag inte. Jag menade att jag använder hörlurar som trycker mot örat för att de låter mycket bättre än in-ear-lurar.
Jag vill inte ha större lurar som täcker hela örat för att jag helt enkelt vill ha ett par som är lite mindre, smidigare och kan vecklas ihop på ett bra sätt.
Sedan tycker jag att de är bekväma.

  • Medlem
  • 2011-03-24 10:59

HD270 har kåpor som täcker örat. Mina hyfsat stora öron har inga som helst problem med att ha dem ett par timmar. Och bär dessutom glasögon.

Är dom lättdrivna? Jag har ju ett gäng fantastiska lurar här på jobbet - BayerDynamic DT250, Sony MDR CD870, AKG-lurar, etc - men det är tungdrivna (ohm/impedans) lurar - full patte på en iPhone ger bara en viskning :-D. (är ju också halvdöv så klart)

Ursprungligen av lime:

HD270 har kåpor som täcker örat. Mina hyfsat stora öron har inga som helst problem med att ha dem ett par timmar. Och bär dessutom glasögon.

  • Medlem
  • 2011-03-24 18:14

Testade med 270:orna. Funkar, men man måste dra på ganska ordentligt...

Kör med Bose around-ear hörlurar. De är riktigt sköna, tillräckligt för att jag ska kunna ha dem på hela arbetsdagen med glasögon. Bra ljud och hyfsad ljudisolering. Gav 1.500 på Macoteket tror jag.

Jag gillar mina Bose Triport Around-Ear, antar att det är samma som Erik Aderstedt har:

Sköna, avskärmande och bra ljud. Jag brukar ha dom istället för hörselkåpor när jag klipper gräset

Lite oväntat så är det Apple som är allra billigast på dessa, 1300 kr mot 1500 kr eller mer på de flesta andra ställen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-03-25 17:05

Kan väll inte kalla mig expert på hörlurar men jag köpte Dr. Dre's Beats först och tyckte där var mycket bra ljud mycket tyngd i ljudet, nog för mycket bas för den som är skönlyssnare. Men då dessa tryckte lite för hårt på huvudet så sålde jag dem. Och på rekommendation från 20Hz här på forumet så köpte jag ett par Pioneer HDJ-2000 Pioneer HDJ-2000 - Hrlur - Hitta lgsta pris, omdmen och information som jag tycker är helt underbara
ljudet är verkligen bra.

Jag blev förvånad hur högt jag kunde spela utan och känna att det var för högt, det var inte förrän jag tog av mig dem som jag insåg hur högt jag hade spelat. Utan en tillstymmelse till att bli för ansträngda. Sitter snällt på huvudet också och jag får iallafall plats med mina öron i dem. Väldigt robust design på dem också.

Enda negativa är möjligtvis att där kunde vara lite mer "bas" i dem. Men dock så känns det som dem spelar upp materialet som det är tänkt att låta.

Men hur bra dem stänger ute annat ljud har jag svårt att svara då jag mest använder dem i hemmet.

Men helt klart värda att testa om du hittar något ställe där du kan få lyssna på dem.

  • Medlem
  • 2011-03-25 18:55

Dyra hörlurar = stora element. Stora element = bra bas. Kortfattat

Bra bas betyder att de spelar "tajt", inte att ljudtrycket måste vara högt.

Nja...riktigt små element med bra värden är nog det dyraste man kan klämma fram. Stora element är lätta att ta fram och sådana har man tillverkat sedan 60-talet. Däremot har du givetvis rätt i alla stora element ger bättre bas - åtminstone mera bas - men att dom nödvändigtvis skulle vara dyrare är fel. Det finns inget sådant samband. Stora element kräver också kraftigare stärkare och drar då mera batteri så klart. Elementen ligger ju också längre från trumhinnan och måste alltså jobba hårdare för att transportera ljudet dit jämfört med ett microelement (in-ear) som befinner sig väldigt nära trumhinnan.
Det är bara enkel matematik och fysik.
Det finns dyra stora lurar och dyra in-ear. Varför en del är dyra beror nog på själva elementen som kanske är svåra att tillverka och har hög kasseringsprocent - detta oavsett om vi talar om stora eller små element. Eller så är en del lurar dyra för att dom har ett dyrt varumärke helt enkelt. Så brukar det ju ofta vara i många brancher :-D. Det är loggan/ryktet/traditionen/historien som kostar.

Ursprungligen av lime:

Dyra hörlurar = stora element. Stora element = bra bas. Kortfattat

Bra bas betyder att de spelar "tajt", inte att ljudtrycket måste vara högt.

BEO's är magiska! Ta en titt på dem.... Form 2 - Bang & Olufsen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-03 20:38

Hade ett par Akg 518DJ riktigt bra ljud och stänger ute ljud, sen att de är sjukt billiga nu gör inte saken sämre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-03 21:34

Hade ett par av just den modellen förra vintern. Upplevde att de klämde för hårt mot öronen (bär glasögon). Fast ljudet var det inget som helst fel på. Fet bas

Ursprungligen av lAlA:

Hade ett par Akg 518DJ riktigt bra ljud och stänger ute ljud, sen att de är sjukt billiga nu gör inte saken sämre.

Jag har ju också glasögon men ganska smalt ansikte. Var klämmer de? Runt örat?

Bevaka tråden