Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snabbare dator med mer minne?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Har en gammal Macbook Pro enligt spec nedan. Har uppgraderat till Leopard 10.6.6 o upplever att den är lite trött. Funderar på om det är lönt att stoppa i mer minne för att pigga upp den.
Tacksam för råd.
/Magnus

Maskinvaruöversikt:

Modellnamn: MacBook Pro
Modellidentifierare: MacBookPro3,1
Processornamn: Intel Core 2 Duo
Processorhastighet: 2,2 GHz
Antal processorer: 1
Totalt antal kärnor: 2
L2-cache: 4 MB
Minne: 2 GB
Busshastighet: 800 MHz
Boot ROM-version: MBP31.0070.B07
SMC-version (system): 1.16f11
Serienummer (system): W87337V6X91
Maskinvaru-UUID: 00000000-0000-1000-8000-001B639DC7D7
Rörelsedetektor (Sudden Motion Sensor):
Status: Aktiverad

Mer minne skadar aldrig. Har en Unibody MacBook hemma med 2GB i minne, tyckte det räckte. Sen fick jag en MacBook Pro via jobbet med 4GB, och kan säga att skillnaden i hastighet är större än man tror!

Jag hade 2gb i min gamla macbook (samma som du). När jag stoppade in 4gb så blev den bra mycket snabbare!

Och det kostar typ 200kr med minne idag Så vad väntar du på?!

Ursprungligen av =JoNaZ=:

Jag hade 2gb i min gamla macbook (samma som du). När jag stoppade in 4gb så blev den bra mycket snabbare!

Och det kostar typ 200kr med minne idag Så vad väntar du på?!

Var köper du 2x2GB RAM för 200kr ?...

P.S. Snälla snälla, skriv GB, inte gb, inte Gb... GigaByte=GB

Mycket RAM och byte till SSD hårddisk gör lika stor skillnad som att åka pulka på is istället för gräs

Minne ökar egentligen inte hastigheten på datorn, men har du för lite minne (så att datorn måste skriva mycket till hårddisken) så blir datorn snabbare med mer minne.

Tycker dock det är viktigt att förstå att RAM inte är en hastighetskonponent i egentlig mening. Låt oss t ex säga att du för ditt användande behöver 3GB. Om du bara har 2GB och sätter i 2 till, så blir datorn snabbare-du hade ju för lite från början (not good).

Men om du redan har 4GB och ökar till 8GB så blir det ingen hastighetsökning alls.

I alla fall... Det kan ju vara så att du har för lite och då sitter det fint med "tillräckligt".

SSD är också en mycket bra investering, som tidigare påpekats.

-------------

Ser nu att du sitter med 2GB. Det är generellt för lite.....

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-23 22:07

"Funderar på om det är lönt att stoppa i mer minne för att pigga upp den."

Om du använder allt minne, ja. Annars nej.

Ok. Tack för alla svar. Hur vet man hur mycket minne man skall/kan köpa? Vad är en vettig nivå att lägga sig på? Dubbla till 4Gb?

Ursprungligen av violapower:

Ok. Tack för alla svar. Hur vet man hur mycket minne man skall/kan köpa? Vad är en vettig nivå att lägga sig på? Dubbla till 4Gb?

Din MacBook Pro klarar max 4GB enligt Apple men enligt everymac.com kan man köra med 2+4GB i din

MacBook Pro "Core 2 Duo" 2.4 15" (SR) Specs (Mid/Late 2007, 2.4/2.2GHz*, MA896LL, MacBookPro3,1, A1226, 2136) @ EveryMac.com

Kan någon bekräfta om det är ok att köpa vilka DDR2 SO-DIMM 667/800MHz som helst, eller är det några punkter som är viktiga ?

CL5, non-ECC, non-buffered ???

Är denna ok för trådskaparens MBP 3.1 och min MPB 4.1 ?

SO-DIMM 2GB DDR2 PC2-5300 667MHZ KINGSTON - Specifikationer

Det viktiga är att det är SO-DIMM och minst PC2-5300 (667 MHz). CL-talet är inte kritiskt, men lägre är snabbare.

ECC och buffrade minnen ska du inte ha till din Macbook, och jag tror inte du kommer hitta några heller. Det är sånt man letar efter för servers och liknande.

Ursprungligen av LCR:

Är denna ok för trådskaparens MBP 3.1 och min MPB 4.1 ?

SO-DIMM 2GB DDR2 PC2-5300 667MHZ KINGSTON - Specifikationer

Stämmer!

4gb är ju minimum idag så ja.. MINST 4gb.

Så du förstod ärligt talat inte att jag snackade om 2GB minne? Det är så löjligt att hänga upp sig på detaljer bara för att man känner för att klanka ner på andra.

okey då.. 2GB för 200kr så det blir 400kr typ Fortfarande inga pengar typ!

Ursprungligen av =JoNaZ=:

Så du förstod ärligt talat inte att jag snackade om 2GB minne? Det är så löjligt att hänga upp sig på detaljer bara för att man känner för att klanka ner på andra.

okey då.. 2GB för 200kr så det blir 400kr typ Fortfarande inga pengar typ!

Jag känner inte för att klanka på folk, jag bara uppmärksammade att i ett DATOR-forum man skriver inte "gb" på samma sätt som man inte skriver "KM/H" i ett bil-forum.

Jag är lika intresserad var man köper 2x2GB till en MacBook Pro för 400kr. Det är en seriös fråga för jag vill uppgradera min MBP 4.1 från 2GB till 4GB men har inte hittade priser, "typ"...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-03-25 12:56
Ursprungligen av LCR:

Jag känner inte för att klanka på folk, jag bara uppmärksammade att i ett DATOR-forum man skriver inte "gb" på samma sätt som man inte skriver "KM/H" i ett bil-forum.

Jag är lika intresserad var man köper 2x2GB till en MacBook Pro för 400kr. Det är en seriös fråga för jag vill uppgradera min MBP 4.1 från 2GB till 4GB men har inte hittade priser, "typ"...

På t.ex. Dustin Home hittade jag 2GB ram för 219:- och 229:-, ganska nära 200:- iaf.

Ursprungligen av joakimo:

På t.ex. Dustin Home hittade jag 2GB ram för 219:- och 229:-, ganska nära 200:- iaf.

So-DIMM DDR2 667MHz ?

Det billigaste jag hittar är 269kr för en 2GB SO-DIMM 66MHz, dvs 538kr för 4GB och det är inte i närheten av 200kr...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-03-25 13:32
Ursprungligen av LCR:

So-DIMM DDR2 667MHz ?

Det billigaste jag hittar är 269kr för en 2GB SO-DIMM 66MHz, dvs 538kr för 4GB och det är inte i närheten av 200kr...

Var lite för snabb där, ledsen. Tänkte automatiskt DDR3.

Ursprungligen av joakimo:

Var lite för snabb där, ledsen. Tänkte automatiskt DDR3.

Jag gissade det. Både trpdskaparen (MBP 3.1) och jag (MBP 4.1) använder DDR2.

Jag har 2x2 GB över sen jag petade in 2x4 GB i min MBP 13" Mid 2010. Om det är samma så får någon av er gärna köpa dem för här samlar de bara damm. Skicka PM om ni är intresserade.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag har 2x2 GB över sen jag petade in 2x4 GB i min MBP 13" Mid 2010. Om det är samma så får någon av er gärna köpa dem för här samlar de bara damm. Skicka PM om ni är intresserade.

Trevligt, men det är inte samma minne som i de äldre MBP i den här tråden. DDR3 istället för DDR2, och det funkar inte.

1
Bevaka tråden