Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Grattis på 10-årsdagen Mac OS X!

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Idag är det tio år sedan "Cheetah", den första skarpa versionen av Mac OS X, släpptes.

Uppmärksammas bland annat här.

Kostade 24 mars 2001 $129. Lion kommer nog inte kosta mer än så.

Fram till 10.6.7 har det släppts 56 OS X uppdateringar. Hade någon frågat mig 2001 hade jag inte trott att version 10 skulle bita sig kvar under 10 år. Men X står ju för mer är 10 och de flesta .x uppdateringar har ju varit rätt så omfattande.

Grattis grattis.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-24 11:40

Så glad varje dag jag slipper Mac OS. Hoppade över och började använda Mac OS X fullt ut redan en bit in på Mac OS X 10.1 och från och med Mac OS X 10.3 så tycker jag att det mesta fanns där.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2011-03-24 13:01

MacOS X är nog en stor anledning till Macens återtåg från avgrunden. Min första macerfarenhet var OS 8 som rullade på dom iMacar vi hade när jag gick i skolan. Fyfan, det höll på att skrämma bort mig för gott men genom nåt sorts under hittade jag tillbaka runt tiden för Panther

Jag kunde med lätthet hantera min system folder i gamla mac os. Jag skulle vilja ha tilläggshantering såsom gamla mac os och inget djupare än grafiska gränsnitt. Bort med "dos" paradigmen för användaren..Då är OSX ifatt. Har iOS en tillgänglig terminal eller liknande?

Men GRATTIS OSX på tio årsdagen!

Grattis även till Bertrand Serlet som varit med dig och alla dina fantastiska program under alla dessa år. Hoppas han får en lugnare tillvaro med sin forskning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-24 13:39
Ursprungligen av cubeuser_vol2:

Jag kunde med lätthet hantera min system folder i gamla mac os. Jag skulle vilja ha tilläggshantering såsom gamla mac os och inget djupare än grafiska gränsnitt. Bort med "dos" paradigmen för användaren..Då är OSX ifatt. Har iOS en tillgänglig terminal eller liknande?

Men GRATTIS OSX på tio årsdagen!

Grattis även till Bertrand Serlet som varit med dig och alla dina fantastiska program under alla dessa år. Hoppas han får en lugnare tillvaro med sin forskning.

Jaså du är där inne och rotar ofta?
Nä kan förstå dig till viss del. Ett bra centraliserat avinstallationsätt till allt man installerar är något jag verkligen saknar och skulle lösa det du efterfrågar.
Annars vill jag påstå att Mac OS X är bättre än Mac OS på alla punkter.

Hittade Mac OS X beta när jag städade på vinden förra veckan. Tyvärr har man ingen dator att installera det på.

Tillägg: Ok, har aldrig gillar file-extensions. Känns fortfarande klumpigt men vad ska man göra när resten av världen använder det.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-25 13:05
Ursprungligen av cubeuser_vol2:

Jag kunde med lätthet hantera min system folder i gamla mac os. Jag skulle vilja ha tilläggshantering såsom gamla mac os och inget djupare än grafiska gränsnitt. Bort med "dos" paradigmen för användaren..Då är OSX ifatt. Har iOS en tillgänglig terminal eller liknande?

Tilläggen var ju en nödlösning. Vilka tillägg skulle du vilja hantera i OS X? Det är bara skönt att slippa eländet, det var ju eviga krascher och konflikter mellan olika tillägg. För övrigt kan du ju hantera de tredejparts "tillägg" (mest drivrutiner) som trots allt finns i OSX genom att dra och släppa dem ur /System/Library/Extensions

Teminalen, som för övrigt är en del av unix-kärnan och inte har något med dos att göra, är jag otroligt glad över. Utan den skulle jag inte kunna använda OS X i mitt arbete, jag skulle behöva en linuxmaskin vid sidan om och jag är övertygad om att unix-rötterna är en starkt bidragande orsak till OS X intåg inom universitets- och forskarvärlden. Vill du inte använda terminalen så är det väl bara att ignorera den? Vad jag vet finns det inget tillfälle då man som vanlig användare måste använda den.

Jag firar 10-årsjubileet med att titta på denna fantastiska video:
http://www.youtube.com/watch?v=Cl7xQ8i3fc0

Tänk vad tiden går. Jag köpte Mac OS X 10.0 i butik här i Umeå på världspremiärdagen den 24 mars 2001. Har kvar kartongen förstås.

Däremot var det så segt och ofärdigt att jag väntade tills 10.2 kom ut 1,5 år senare innan jag bytte från MacOS 9

Jag köpte min första Mac 2004, samma år som jag blev medlem här. Den kom med 10.2 men som redan hade blivit ersatt med 10.3. Skaffade Pantern via eBay och någon månad senare kom 10.4 ut. Känner ändå på något vis att brytpunkten för väldigt många tidigare Windowsanvändare kom runt Panther och Tiger, det var mycket som kändes nytt och fräscht där - Exposé, Spotlight, Dashboard etc.

Grattis Mac OS X!

Köpte jaguaren 10.2 men körde trots det 90% OS9. Först från och med 10.3 blev det såpass bra blås i systemet att man kunde använda det "på riktigt". Tycker jag iaf.

1
Bevaka tråden