Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ofta skickar ditt företag brev?

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har fått lite papper som måste signeras och postas tillbaka. I ett fall är det en dum undersökning men i andra fallet är det ett kontrakt för hyra av garage.

Problemet är att vi skickar så lite brev att hela processen att frankera och posta ett brev har blivit ett stort bekymmer. Det är rätt struligt att tvingas gå och köpa porto och köra till en brevlåda jämfört med att maila iväg dokumenten eller signera med BankID direkt på en sida.

Min poäng är denna: en brevfri värld kan inte vara så himla långt borta. Hur många brev skickar ni som inte är fakturor? Hur hanterar du utgående post?

Brev skicka jag ytterst sällan. I stort sett endast sådant som kräver att jag har undertecknat det eller fakturor till de få företag/myndigheter som inte tar emot dem i pdf-format, vilket numera är ganska få.

Däremot skickar jag en del kort. Skickar t ex gärna ett VI-träd om någon varit extra hjälpsam och ett och annat vanligt kort blir det också. Har förstått att de är uppskattade och i dessa e-posttider sticker papperskort ut.

Porto köper jag på rulle och brevlådor passerar jag på vägen hem så "processen" är inga bekymmer för mig.

Ursprungligen av macwitty:

Porto köper jag på rulle och brevlådor passerar jag på vägen hem så "processen" är inga bekymmer för mig.

Jag tror du och jag har nog lika livsfilosofi (baseras endast på vissa få diskussioner så jag kan ha fel) men sådana här uppgifter kan vara ganska trevliga om man ser dem på rätt sätt, men å andra sidan ser jag inte daglig effektivitet som den viktigaste prioriteten...

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-03-23 10:17

Så gott som aldrig, men mitt verksamhetsfält är nästan helt elektroniskt numera (dock gäller det inte hela översättningsbranschen, de som till exempel sysslar med auktoriserade översättningar måste jobba med originaldokument).

Sedan är jag lyckligt lottad och har en brevlåda med hyfsat sen tömning alldeles utanför mitt kontor.

Det beror ju på vad man sysslar med. Jag skickar massor med varuprover (brev) och levererar trycksaker (brev och paket) dagligen. Postgång är en av firmans största utgifter, många tusenlappar varje månad...

Vi skickar ofta brev. Så klart är 80-90% av dem fakturor, men många mindre leveranser sker med vadderat kuvert. Vissa kunder vill ha offerter och prospekt på papper (därför har vi en skrivare för 100 000:- som utför allt utom sexuella tjänster). En del myndighetskontakter sker brevledes. Plus att vi har en anställd som nyligen övergått från att gå in på banken och betala räkningarna över disk (förmodligen inför hot om 200:- avgift per avi) till att posta betalningsorder till bankgirot via företagets utkorg.

  • Oregistrerad
  • 2011-03-23 10:33

Håller med dig om att det är lite jobbigt, på tidigare kontoret hade jag en frankeringsmaskin och det var ju otroligt smidigt så slipper man springa och köpa porto.

Jag brukar skicka mina fakturor elektroniskt numera, förutom påminnelser som alltid går med post.
Däremot skickar jag fortfarande offerter och avtal med post - dels för det juridiskt korrekta men även att det är så många gånger trevligare att få en offert i handen + visitkort och företagspresentation än en jävla massa pdf filer som man ändå då måste skriva ut.

När man vabbar (vård av sjukt barn) så måste man ta ett intyg till dagis som personalen ska skriva under (att ungen verkligen inte var där) och detta måste man sedan stoppa på en låda (det finns få postlådor kvar i stan). Detta är enda gången jag använder snigelpost.
Att inte F-kassan löst detta bättre är en skandal...men vad kan man egentligen förvänta sig av F-kassan :-D. Det är verkligen stenålder och dagispersonalen har väl för f-n annat att göra än att skyffla byråkrati till paranoida myndigheter.
Jag tror att jag gör av med 2-3 frimärken per år. T.o.m julkort går ju via epost nuförtiden :-).

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-03-23 10:58
Ursprungligen av Björnström:

Min poäng är denna: en brevfri värld kan inte vara så himla långt borta. Hur många brev skickar ni som inte är fakturor? Hur hanterar du utgående post?

Tre av hundra är annat än fakturor. Oftast nån slags papper/avtal som har med att en kund vill köpa nåt på leasing via en bank.

Jag tar med utgående brevpost, 5-10 om dagen, när jag går hem och slänger på brevlådan på vägen.

Självklistrande kuvert och självhäftande frimärke köper jag i 500-pack så att det räcker ett tag.

Jo, det är verkligen sällan man har brev liggande på hallgolvet när man kommer hem nuförtiden :-D. Eftersom jag nekar till direktreklam på dörren - och dom respekterar detta i mina kvarter - och jag har inte heller någon prenumeration på papperstidning (förutom Bamse) - så tar det numera månader för mig att fylla en papperskasse med returpapper :-). Känns mycket bra. Av någon rubbad anledning så skickar dock Telia fortfarande ut räkningar fast jag har autogiro - det är räkningar som bara redogör för trafiken och summa noll (makulerat). Totalt onödigt. Typiskt Telia - dom har svårt att skaka av sig en och annan gammal rutin. Koloss på lerfötter.

Vad jag hoppas på - förutom det (nästan) pappersfria samhället - är också det "telefonbabbel-realtidskommunikation-fria-samhället". Nästan alla företag och organisationer ger nu möjlighet att göra allt via mail/html-blanketter/pdf'er/"mina sidor" (man har alltså tillgång till deras databas via html). Men det finns några korkskallar som fortfarande gillar att spendera miljoner varje månad på kontrorslandskap fyllda med personal som sitter och pratar i telefon med kunder/medborgare - realtidskommunikation (!). Trygg Hansa kan man INTE kommunicera med utan att ringa. Jag t.ex. kan inte uttöka min hemförsäkring via "mina sidor" hos dom. Man måste RINGA! Det är ju absurt - helt sjukt. Ringa! Varför inte teleprinter och morse-kod? På detta vis så missar dom att klämma mig på extra stålar - jag vägrar att ringa och jag får väl vara utan drulletillägget då. Dom är alltså dåliga affärsmän/kvinnor. Man kan inte ens påpeka detta...om man inte ringer så klart. TH har INGEN mailkommunikation alls. Stängt. Igenbommat. :-D. Ledningen är garanterat gamla gubbar.

Bara ett exempel. I hate them :-D. Hade jag inte haft så bra deal med TH genom facket så hade jag lämnat dom för länge sedan.

Ursprungligen av Björnström:

Min poäng är denna: en brevfri värld kan inte vara så himla långt borta. Hur många brev skickar ni som inte är fakturor? Hur hanterar du utgående post?

Ursprungligen av Zimmerman:

Av någon rubbad anledning så skickar dock Telia fortfarande ut räkningar fast jag har autogiro - det är räkningar som bara redogör för trafiken och summa noll (makulerat). Totalt onödigt. Typiskt Telia - dom har svårt att skaka av sig en och annan gammal rutin. Koloss på lerfötter.

Hej, jag heter Thomas och arbetar på Telias kundservice.

Trots att du har autogiro så måste vi fortfarande alltid redovisa vilken summa som kommer att dras från ditt konto (och vad vi baserar debiteringen på). Detta sker som standard genom vanligt brev, men du kan välja att kombinera autogiro med e-faktura så skickas sammanställningen elektroniskt till din internetbank istället.

Med vänliga hälsningar
Thomas Lindmark
Telia Kundservice

Ursprungligen av Telia Kundservice:

Hej, jag heter Thomas och arbetar på Telias kundservice.

Trots att du har autogiro så måste vi fortfarande alltid redovisa vilken summa som kommer att dras från ditt konto (och vad vi baserar debiteringen på). Detta sker som standard genom vanligt brev, men du kan välja att kombinera autogiro med e-faktura så skickas sammanställningen elektroniskt till din internetbank istället.

Med vänliga hälsningar
Thomas Lindmark
Telia Kundservice

Nja, kombinera autogiro med e-faktura går väl inte. Det är två olika system för betalning. Vid autogiro dras det direkt utan att man som mottagare gör något och vi e-faktura måste man gå in och signera/acceptera. Jag gillar autogiro och ogillar därför att om man vill ha det hos Telia är måste man ha pappersredovisning och betala 19 kr/tillfälle. Hos flera andra leverantörer har jag autogiro och få redovisningen antingen via epost eller endast en notifiering och får sedan logga in och se hela fakturan på "kundkontot".

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-03-24 14:29
Ursprungligen av macwitty:

Vid autogiro dras det direkt utan att man som mottagare gör något och vi e-faktura måste man gå in och signera/acceptera.

Jag behöver inte signera min e-faktura från Telia, det går helt automatiskt.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-03-24 14:48
Ursprungligen av Mija:

Jag behöver inte signera min e-faktura från Telia, det går helt automatiskt.

Inte jag heller. (På Skandiabanken)... har lagt till Telia som "Trusted" eller någonting liknande och då behöver man bara godkänna den första fakturan.

Ursprungligen av macwitty:

Nja, kombinera autogiro med e-faktura går väl inte. Det är två olika system för betalning. Vid autogiro dras det direkt utan att man som mottagare gör något och vi e-faktura måste man gå in och signera/acceptera. Jag gillar autogiro och ogillar därför att om man vill ha det hos Telia är måste man ha pappersredovisning och betala 19 kr/tillfälle. Hos flera andra leverantörer har jag autogiro och få redovisningen antingen via epost eller endast en notifiering och får sedan logga in och se hela fakturan på "kundkontot".

Det går att kombinera e-faktura och autogiro för att slippa fakturaavgiften. Sammanställningen då till dig elektroniskt (e-faktura) men betalningen sker automatiskt (autogiro).

Med vänliga hälsningar
Thomas Lindmark
Telia Kundservice

Ursprungligen av Telia Kundservice:

Det går att kombinera e-faktura och autogiro för att slippa fakturaavgiften. Sammanställningen då till dig elektroniskt (e-faktura) men betalningen sker automatiskt (autogiro).

Med vänliga hälsningar
Thomas Lindmark
Telia Kundservice

Intressant för det uppgav ni var omöjligt när ni övergick till att ta betalt för pappersfakturering. Då var det antingen e-faktura (där olika banker har olika system om man måste acceptera varje gång eller inte) eller autogiro. Vet att jag talade med flera personer på kundtjänst då. Men det låter bra om all de hade fel/att ni har ändrat.

Jo, men ni gör det verkligen jiddrigt :-D. Att aktivera en efaktura är ju löjligt krångligt och man måste logga in på banken och det är mååånga steg. Varför inte bara maila en PDF varje månad? Som många andra gör?

Ursprungligen av Telia Kundservice:

Det går att kombinera e-faktura och autogiro för att slippa fakturaavgiften. Sammanställningen då till dig elektroniskt (e-faktura) men betalningen sker automatiskt (autogiro).

Med vänliga hälsningar
Thomas Lindmark
Telia Kundservice

Ursprungligen av Zimmerman:

Jo, men ni gör det verkligen jiddrigt :-D. Att aktivera en efaktura är ju löjligt krångligt och man måste logga in på banken och det är mååånga steg. Varför inte bara maila en PDF varje månad? Som många andra gör?

Det är dessvärre en fråga jag på kundservice inte kan påverka. Skicka gärna in ditt önskemål kring detta i vår förslagslåda så vidarebefordras dina synpunkter till våra beslutsfattare.

Med vänliga hälsningar
Thomas Lindmark
Telia Kundservice

Det gör nog ingen som helst skillnad (det är som att ropa i rymden ungefär) :-D. Men tack ändå för respons. Var bara tvungen att få ur mig kritiken.

Ursprungligen av Telia Kundservice:

Det är dessvärre en fråga jag på kundservice inte kan påverka. Skicka gärna in ditt önskemål kring detta i vår förslagslåda så vidarebefordras dina synpunkter till våra beslutsfattare.

Med vänliga hälsningar
Thomas Lindmark
Telia Kundservice

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-26 14:39
Ursprungligen av Zimmerman:

Jo, men ni gör det verkligen jiddrigt :-D. Att aktivera en efaktura är ju löjligt krångligt och man måste logga in på banken och det är mååånga steg. Varför inte bara maila en PDF varje månad? Som många andra gör?

Är det?
Måste vara från bank till bank, tycker det är ganska enkelt och smidigt.

Jag har alltså autogiro. Varför ska jag då behöva ställa in efaktura? Många andra företag gör så att har man autogiro så skickas fakturan som pdf via mail. Eller oavsett hur man betalar så får man välja om man vill ha fakturan i papper eller via mail.
Varför inte Telia kan lösa detta är ett mysterium. Varför allt detta jidder? Varför gör dom det svårt för sig själv och kunderna? varför tar dom längsta vägen hela tiden?
Lösningen att skicka faktura som pdf i ett mail är otroligt enkel och billig för alla företag. Även små företag använder denna lösning. Det är bara att koppla databasen till en mailrobot. En baggis. Det är nog för enkelt och klockrent för ett företag som Telia skulle jag tro.

Ursprungligen av zappee:

Är det?
Måste vara från bank till bank, tycker det är ganska enkelt och smidigt.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-27 00:19
Ursprungligen av Zimmerman:

Jag har alltså autogiro. Varför ska jag då behöva ställa in efaktura? Många andra företag gör så att har man autogiro så skickas fakturan som pdf via mail. Eller oavsett hur man betalar så får man välja om man vill ha fakturan i papper eller via mail.
Varför inte Telia kan lösa detta är ett mysterium. Varför allt detta jidder? Varför gör dom det svårt för sig själv och kunderna? varför tar dom längsta vägen hela tiden?
Lösningen att skicka faktura som pdf i ett mail är otroligt enkel och billig för alla företag. Även små företag använder denna lösning. Det är bara att koppla databasen till en mailrobot. En baggis. Det är nog för enkelt och klockrent för ett företag som Telia skulle jag tro.

Nu var det ju iofs efaktura jag svarade på och inte allt det andra...

Ursprungligen av Zimmerman:

Jo, men ni gör det verkligen jiddrigt :-D. Att aktivera en efaktura är ju löjligt krångligt och man måste logga in på banken och det är mååånga steg. Varför inte bara maila en PDF varje månad? Som många andra gör?

Eftersom Telia nu ändrat så att man kan ha autogiro och e-faktura kopplat så kan du slippa logga in var gång. Finns det bara pengar på kontot så dras det automatiskt. Tror de flesta banker ha att man kan få ett e-postmeddelande när e-fakturan kommer så att man vet och kan kolla om man vill.
Nackdelen med autogiro är att det dras, dvs om man har invändningar så måste man stoppa det själv och i tid. Det gör att jag inte har autogiro hos alla ...

Fast annars håller jag med dig i ditt inlägg som du la in medan jag skrev detta

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-23 22:12
Ursprungligen av Björnström:

Jag har fått lite papper som måste signeras och postas tillbaka. I ett fall är det en dum undersökning men i andra fallet är det ett kontrakt för hyra av garage.

Problemet är att vi skickar så lite brev att hela processen att frankera och posta ett brev har blivit ett stort bekymmer. Det är rätt struligt att tvingas gå och köpa porto och köra till en brevlåda jämfört med att maila iväg dokumenten eller signera med BankID direkt på en sida.

Min poäng är denna: en brevfri värld kan inte vara så himla långt borta. Hur många brev skickar ni som inte är fakturor? Hur hanterar du utgående post?

Beror ju på hur stort företaget är. Vi skickar mycket post, har ett inhyrt företag som sköter bl.a. post, vi har interna "postkontor" på olika orter i Sverige.

Ursprungligen av zappee:

Beror ju på hur stort företaget är. Vi skickar mycket post, har ett inhyrt företag som sköter bl.a. post, vi har interna "postkontor" på olika orter i Sverige.

Instämmer, på mitt jobb är de 1-3st blåa postenlådor per dag som jag tror åker ut, där nog inte så överdrivet många är fakturor, utan endel ritningar och andra beräkningar. Men i mitt extraknäck på sidan av som fotograf blir de även där mycket men det är för att det ofta är ett krav från kund att skicka utskrivna foton istället för att maila.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-03-24 12:20

Vi skikar och tar emot post varje dag, jag antar att det är mest fakturor men också en del reklam-material och förfrågningsunderlag mm mm.

Sekreteraren åker förbi postboxen på morgonen och utgående post har vi en frankeringsmaskin till som samlas på hög under dagen och sedan åker någon förbi företagscentret på vägen hem och lämnar all post.
Vi har kanske 10-20 brev i snitt både ingående samt utgående varje dag.

(13 anställda varav 10 på Stockholmskontoret).

Följdfråga; Hur ofta skickar du fax?

Eller "har du slängt din fax?"

Ursprungligen av Goflorp:

Följdfråga; Hur ofta skickar du fax?
Eller "har du slängt din fax?"

Fax är ju ett skämt, en kvarleva från 80-talet, jag slängde min i början av 90-talet. Icke desto mindre blev jag senast igår ombedd att faxa in dokumentation, som en del av ett större företags rutiner kring en leverans. Mailade dem istället...

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-25 21:05
Ursprungligen av Goflorp:

Följdfråga; Hur ofta skickar du fax?

Eller "har du slängt din fax?"

Då är vi där igen, som stort bolag behöver man det som litet antagligen inte.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-03-24 15:36

Inget av mina bolag har haft fax. Det var omodernt redan förr.

Bevaka tråden