Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa lösa knappar till MacBook Pro

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Kom hem från USA igår, med en ny Macbook pro i bagaget. Mycket nöjd.
Dock är tangentbordet inte svenskt.
Att byta till svenskt kostar typ 4000 vilket skulle ta bort hela min förtjänst.
Sett att man kan köpa lösa knappar i på amerikanska sidor, men inte sett svenska.
Jag vill köpa svenska knappar, peta bort de jag har, och på så vis komma ett steg närmre svenskt.
Är det någon som vet om man kan köpa lite ÅÄÖ-knappar etc någonstans? Någon som gjort detta?
Tacksam för alla tips.

Står om detta på forumet sen innan, testa sökfunktionen!

Jag sökte, men hittade inte det jag sökte. Inte i den länken ovan heller.
Jag vill inte ha klistermärken, eller få en uppläxning om att man vänjer sig.
Jag vill köpa tangenter. Hittar inte om detta. Om någon kan hjälpa mig.

kollat ifixit.com ?

En relevant tråd i ämnet är denna: http://www.99.se/macbook-pro/271207-spanskt-tangentbord-svenska-tangenter.html

Men tyvärr verkar det inte finnas något liknande på Tradera längre. Även då man söker ordagrant efter "tangent toppar"...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2011-03-15 17:10

Jag tror dy lär köpa ett helt nytt tangentbord, lösa knappar är nog svårt att få tag i om du inte köper en trasig burk & slaktar den.
Här kan du köpa hela tangentbord: Apple iBook, Powerbook Keyboard - Macbook Keyboard Keys

Vill bara påpeka att det inte är en helt enkel sak att byta top case på en MacBook Pro, åtminstone inte om man är ovan att skruva i bärbara datorer. Hela innanmätet sitter ju i top caset. Att enbart byta tangenter kommer inte att bli helt optimalt, eftersom layouten är annorlunda på ett amerikanskt tangentbord, med t ex Entertangenten etc.

Ursprungligen av Capeman:

layouten är annorlunda på ett amerikanskt tangentbord, med t ex Entertangenten etc.

en förändring till det bättre kan man ju tycka, även om man går miste om en knapp.

har någon testat om tangenterna från de 'stationära' tangentborden verkligen är kompatibla med de i macbookarna? (det ju onekligen så ut)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-18 16:20

Är det verkligen ingen som hittat nån som säljer knapptopparna löst? Sjukt enkelt att byta ju.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-18 23:01

Ja men skit i att det måste vara exakt samma. Kan ingen rota fram 10 tangenttoppar så är min mac "svensk" kind of

Är man snål och inte kan köpa den i Sverige får man skylla sig själv

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-19 11:38
Ursprungligen av @ndreas:

Är man snål och inte kan köpa den i Sverige får man skylla sig själv

Förstår inte varför man inte ska köpa i annat land om man ändå har möjligheten till det.
Tycker det vore dumt att göra annorlunda och slänga pengar i sjön!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-19 12:39

Tja macbook pro 15" kostade 11500 för mig i US. Kostar 16500 här... behöver jag säga mer?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-23 09:53
Ursprungligen av Sodan78:

Tja macbook pro 15" kostade 11500 för mig i US. Kostar 16500 här... behöver jag säga mer?

ja men som du säger så kostar ett svenskt topcase dig ca 4000kr...behöver jag säga mer..

Man kan ju köpa ett vanligt apple-tangentbord och slakta: Blanda svarta och vita

edit

byta topcase är ganska dyrt och lite mekigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-23 10:43

Lösa knappar i material borde kosta typ 50 spänn..

Lite Appleförmynderi återigen...

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-03-23 12:05
Ursprungligen av Sodan78:

Lösa knappar i material borde kosta typ 50 spänn..

Lite Appleförmynderi återigen...

Det där förstår jag inte alls.

Sätter du på svenska bokstäver på ett US tangentbord så finns det ingen tangentbordslayout i systemet som passar heller eftersom det ändå är fel layout.

Jag förstår att du vill göra det och det borde finnas en tredjepartsmarknad för detta... Men köper man en appledator så är det inte meningen att man skall bygga om den, vill du göra det får du köpa en dator från någon annan tillverkare.

Du har sparat 5000kr och då får du stå ditt kast med antingen klisteretiketter eller "vänja dig".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-23 15:56

Nja saknas en knapp för att få rätt layout... så funkar väldigt bra.

Apple har lösa toppar på sina verkstäder, men säljer de inte löst

Klisterlappar gör ju att backlight funkar sådär.. får väl sno ett par i en applestore på visningsdatorn och ge dem dricks när jag köper nåt annat tillbehör

Ursprungligen av kainen:

Det där förstår jag inte alls.

Sätter du på svenska bokstäver på ett US tangentbord så finns det ingen tangentbordslayout i systemet som passar heller eftersom det ändå är fel layout.

man kan lätt göra en egen layout som passar alldeles utmärkt till vad man nu vill att det ska passa!
ukelele är också bra om man kör med ett 'windows-tangentbord' till macen och vill ha överensstämmelse mellan tangentdekor och layout. (logitech tillhandahåller även layouter via sina driver-paket.)

men kör man rakt av med svenska knappar på ett US-bord med standard svensk layout saknas endast motsv. §/°-tangenten, vilket förmodligen de flesta kan leva ganska gott utan...

just i detta nu kör jag med ett US-bord med en egn special-variant av US-layouten med lite mer lättillgängliga åäö.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-03-23 21:05
Ursprungligen av gabriela:

man kan lätt göra en egen layout som passar alldeles utmärkt till vad man nu vill att det ska passa!
.

Klart man kan göra sin egna layout men det jag reagerar på är att trådskaparen tycker att Apple skall tillhandahålla tangenter för en speciallösning och om dom inte gör det så kallar han det för förmynderi. Fel tycker jag och att det är rätt självklart att dom inte gör det.
Vill han ha det på detta sätt får han nöja sig med klistermärken eller liknande.

  • Medlem
  • Söderköping
  • 2011-03-23 21:29

LanMaster i Stockholm, 08 702 90 30

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2011-03-23 22:37

Sen, om du byter tangenterna, så står du där den dagen ditt topcase måste bytas på garanti, då måste du stoppa tillbaka originaltangenterna innan du lämnar in datorn på någon garantiservice.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-24 11:11

Mmm kommer nog i sånt fall chansa på apples förståelse

Det har också en hel del med att man inte vill urholka sina serviceverkstäder och att man inte vill att vem som helst utan ngt som helst begrepp om hur reparationer funkar gör dessa reparationer.

Köper du maskin för att skruva i den, köp ngn HP/Lenovo då.

Ang stöd för hotspot kan det mkt väl vara som så att det inverkar negativt på det som Apple kallar användarupplevelse; av ngn anledning ville de inte att 3GS skulle kunna köra hotspot. Vad vet jag, det kanske blir vajsing på ngn annan funktion i telefonen?

Det finns plus och minus med precis allt.

Köper du en MacBook pro är det inte meningen att du skall sitta och byta enskilda tangenter. punkt.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-03-24 09:37

OT Sidospår raderat.
/Mod

Har ingen hittat några bra klistermärken man kan köpa som skulle nå upp till standarden på en Apple dator ?

Jag har sett några arabiska, samt andra språk på Tradera, kollat med säljaren och de ÅÄÖ uppsättningar som finns att köpa, inklusive de självlysande som nämnts i en annan tråd, är så otroligt fula då de ser ut att vara designade för en 1985 Compac PC...

Jag startade tråden.
Inser att det finns de som allvarligt tycker att man är en idiot om man köper en dator för $1,499 ≈ 9.500 kr. i stället för 13.995 kr, dvs 4.500 kr billigare.
Dessa personer kan härmed känna sig exkluderade från min ovanstående förfrågan. Låt oss hålla oss till ämnet.

Jag kontaktade LAN-master i ärendet. De kollade under min knappsats. De sa att det verkar som apple har en ny typ av knappsats de aldrig tidigare sett, och vågade inte ens lyfta av en av knapparna. De sa dessutom att de inte får byta knappar för att ändra keyboard-layouts (språk). Något man säkert kan tjafsa sig till dock. Dessutom kostade det typ 250:- per knapp. Vilket skulle innebära att om man vill byta ut alla knappar som skiljer sig så skulle det kosta typ lika mycket som ett nytt topcase.
Det måste finnas någon form av svart marknad för dessa knappar. om man kunde köpa för typ 50 spänn styck skulle man kunna bränna några hundringar för att inte helt bränna förtjänsten.

Senast redigerat 2011-03-25 09:43
  • Medlem
  • Täby
  • 2011-03-24 16:48

Smart att köpa mycke billigare MEN då får man stå ut med att knapparna är utländska eller ha lite fulare klistermärken eller hitta knappar någon annanstans.
Du kan inte köpa en defekt mbp och ta knapparna ifrån den?

Bevaka tråden