Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ett litet problem med Flash-annonserna

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skulle vilja föreslå en liten ändring

Det gäller den flashannons som ligger under "nyheter / forum / shop"-knapparna (just nu verkar det vara viasat guld-annonsen). Det verkar som att sidan laddar in annonsen när allt annat är färdigladdat, gissningsvis på någon slags onload-handler i HTML.

Det medför att om jag t ex klickar på Bevakningar eller Nya inlägg så ser jag direkt listan med forumtrådar. Jag hinner se om något verkar intressant, och för musen för att klicka på t ex den översta tråden. Precis när jag klickar (2-3 sekunder efter att sidan laddat klart) dyker flashannonsen upp och förskjuter innehållet på sidan några hundra pixlar nedåt. Det innebär att den forumtråd jag försökte klicka på flyttas ner just när jag klickar och jag klickar på annonsen istället. Visserligen är det väl bra om ni får reklamintänkter, men det är samtidigt mycket frustrerande

Kan man inte i den div-tagg (eller hur ni nu löst det) som innehåller annonsen sätta en height på elementet redan innan innehållet laddas in? Dvs att utrymmet för annonsen inte expanderar när den laddat klart och flyttar alla länkar på sidan.

Det är ett väldigt litet "problem", men nu har jag lyckats att ofrivilligt klicka på annonser säkert 10-20 ggr senaste dagarna, så jag tänkte iaf påpeka det.

Ursprungligen av Kermit:

Det är ett väldigt litet "problem", men nu har jag lyckats att ofrivilligt klicka på annonser säkert 10-20 ggr senaste dagarna, så jag tänkte iaf påpeka det.

Aj aj aj, det där skulle du inte ha sagt. Nu kommer Martin att införa det överallt

Ursprungligen av Adrian B:

Aj aj aj, det där skulle du inte ha sagt. Nu kommer Martin att införa det överallt

Vi får inte betalt per klick så jag kommer inte ändra på någonting

Jag har också irriterat mig på att annonsen laddas för sent och att jag klickat fel - har rapporterat det till annonsfirman redan 9:e Mars som erkände att materialet i Bredbandsbolaget-annonsen inte är "100%" men att det var jättesvårt att fixa under pågående kampanj. Som tröst kan jag säga att kampanjen är över 29:e Mars.

Ps. Jag är medlem som alla andra här - det som stör er stör också mig

Ursprungligen av Kermit:

Jag skulle vilja föreslå en liten ändring

Instämmer, har själv funderat på att ta upp detta för det stör även mig :/

Det har blivit som resultat att när jag klickar på "nya inlägg" så byter jag direkt till en annan flik och surfar där för ja vet att den irriterande annonsen kommer störa mig, och detta i sin tur betyder att ja ibland glömmer av fliken med 99.se

Ursprungligen av Adrian B:

Aj aj aj, det där skulle du inte ha sagt. Nu kommer Martin att införa det överallt

Problemet är väl att den redan finns överallt Annonsen ligger på alla "visa tråd"-sidor, så även om man lyckas klicka sig in i en tråd för att läsa, hinner man bara läsa de första 3-4 orden innan hela inlägget hoppar ner utom synhåll, och man får scrolla lite för att hitta inlägget igen.

Ursprungligen av Björnström:

Jag har också irriterat mig på att annonsen laddas för sent och att jag klickat fel - har rapporterat det till annonsfirman redan 9:e Mars som erkände att materialet i Bredbandsbolaget-annonsen inte är "100%" men att det var jättesvårt att fixa under pågående kampanj. Som tröst kan jag säga att kampanjen är över 29:e Mars.

Aha, jag antar att ni bara länkar till ett script hos annonsfirman som skriver ut alla taggar mm, då blev det ju lite svårare att ändra. Trodde att det var 99.se själva som styrde detta. Det innebär förmodligen att annonsutrymmes-taggarna inte ens skapas förän allt annat laddat klart, så undrar om det är nåt de kan fixa alls. Varierar annonserna i storlek? Det går ju lägga in en omslutande tagg i stil med <div style="height: X px;">annons här</div> kring deras kod för att avhjälpa problemet, men det funkar bara så länge annonserna har en statisk höjd =/

Ursprungligen av citronsyra:

Det har blivit som resultat att när jag klickar på "nya inlägg" så byter jag direkt till en annan flik och surfar där för ja vet att den irriterande annonsen kommer störa mig, och detta i sin tur betyder att ja ibland glömmer av fliken med 99.se

Jo, tyvärr gör jag likadant ibland. Det blir klick, byta tab, och sedan återgå till tabben senare när man läst klart på den andra sidan. Rinse and repeat.

Annonserna laddar dessutom JÄTTESEGT ibland får man vänta 10-20 sekunder på att en tråd ska laddas bara för den väntar på svar från nån annosör. Varför lägger ni inte skiten i en iframe så den laddas parallelt så sidan slipper bli seg som sirap?

Förra veckan reagerade jag på att ovanstående problem var som bortblåst - antingen visades ingen annons på sidan, eller så fanns den där när sidan laddat klart. Perfekt, bra jobbat tänkte jag

Däremot har det senaste dagarna återkommit, precis som tidigare. Några sekunder efter sidladdning hoppar hela sidan ner några hundra pixlar, vilket väldigt ofta göra att man råkar klicka på fel saker.. Enormt irriterande! Går det inte göra något åt detta?

EDIT: Kikade lite mer på detta. Verkar som att annonserna från Expert och Mercedes (tror jag det är) laddar direkt varje gång, och den från Bredbandsbolaget alltid har en fördröjning på några sekunder. Iaf på min sida. Tycker inte att det verkar vara ett cacheningsproblem, det verkar inte spela någon roll om jag tömmer cachen eller laddar om sidan 20 ggr, alltid samma annons som får en delay.

1
Bevaka tråden