Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Textredigerare som gör kod överskådlig?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag använder TextWrangler som textredigerare. Nu har jag ett massivt javascript-dokument som jag ska ändra en del i. Tyvärr finns det inga som helst radbrytningar, så det är en av de värsta "wall of text" jag har sett, och i stort sett omöjligt att jobba med.

Hur gör jag för att få ner skriptet i överskådliga delar?

  • Oregistrerad
  • 2011-03-23 08:49

Scriptet är "komprimerat" detta för att just radbrytningar och onödiga mellanslag måste plockas bort från koden innan javascript kompilatorn tuggar i sig den. Detta kan snabba upp scriptet avsevärt.

Att få tillbaka koden så den blir läsbar går inte, utan du måste få tag i en "source" version av det js scriptet du tittar på.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-03-23 10:47
Ursprungligen av studiox:

Scriptet är "komprimerat" detta för att just radbrytningar och onödiga mellanslag måste plockas bort från koden innan javascript kompilatorn tuggar i sig den. Detta kan snabba upp scriptet avsevärt.

Det beror väl på att du har radbrytningar á la DOS i filen (eller i allafall andra än i Mac OS X/Unix). Om du gör en enkelt find-end-replace så kommer scriptet att se bra ut (=läsbart) för dig. Scriptet är på inget sätt komprimerat. Mellanslag och radbrytningar (sk. white space) behöver du inte plocka bort innan kompilatorn arbetar. Och att scriptet skulle jobba snabbare (sk. runtime performance) pga avsaknaden av white space hittar jag inga belägg för och kan inte riktigt förstå hur en kompilator skulle dra nytta av detta.

Ursprungligen av studiox:

Att få tillbaka koden så den blir läsbar går inte, utan du måste få tag i en "source" version av det js scriptet du tittar på.

Det går nog alldeles utmärkt med att rätta till radslut och sk. tab expansion i din-favorit-editor(tm). Eller så kör du någon uppsnyggare (beautifier) som tex irrelogical föreslår.

JS Beautifier kan vara värd en testrunda.

Whitespace påverkar inte kompilatorn i någon högre grad, däremot kan ju filstorlek och nedladdningstid påverkas. Är scriptet så stort så kan det bli en klart märkbar skillnad med och utan whitespace.

Ursprungligen av Falutjorven:

Hej!
Jag använder TextWrangler som textredigerare...

TextWrangler har en användbar funktion under File-menyn: Reopen using encoding.

Prova att välja någon teckenkodning som du misstänker att filen kan ha och se om det blir bättre. Om du inte ser något format som du vill prova (t.e.x. Western (DOS Latin 1) kan välja bland betydligt fler format i Preferences/Text Encodings. Förkryssade format syns i listan under Reopen using encoding.

prova dreamweaver och använd "apply source formatting" som ligger under commands. vet att det är umderbart på html men vet inte hur det är på javascript.

Tack för svar, alla!!!!!
Beautifier funkade snabbt och galant!

1
Bevaka tråden